Hej!

Jag har ett gäng fina kalkstensskivor (som frugan hittade billigt) som jag skulle vilja använda till nya fönsterbrädor.

Bredden är bra och jag tänkte undersöka möjligheterna att vattenskära kortsidorna så att det blir snyggt mot de profilerade karmarna, men hur överför jag profilen från karmen till stensivorna på ett bra sätt?

Jag har tidigare haft föga framgång med ett sådant där mätverktyg med jättemånga små pinnar som formar sig efter en profilerad yta. Finns det inget bättre sätt?

• 2014-07-02 11.33.34.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga ur lite med multiverktyg och stick in skivorna? Så är det ju inte så noga. Så gjorde jag men med träskivor.

Jag tror enklast är nog att lägga stenskivan emot fodret och kapa detta i samma höjd som stenen med en japansåg eller multimaskin. På så sätt kan du skjuta in stenen under fodret och behöver inte samma noggranna kapning av stenen.

Tvåa på bollen....

Smart! Lateralt tänkande! ;)

Ingen risk för att karmen sätter sig?

Hmm.. Vid närmare eftertanke så går ju den gamla fönsterbrädan förbi fönsterkarmen, in på vggen (där spegelpanelen sitter). :S

n0ir skrev:
Hmm.. Vid närmare eftertanke så går ju den gamla fönsterbrädan förbi fönsterkarmen, in på vggen (där spegelpanelen sitter). :S
Och? Du får väl kapa skivan lite snyggt där, under fodret inte så viktigt

• 1404322673582.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.