Hej!
Jag har ett gäng fina kalkstensskivor (som frugan hittade billigt) som jag skulle vilja använda till nya fönsterbrädor.
Bredden är bra och jag tänkte undersöka möjligheterna att vattenskära kortsidorna så att det blir snyggt mot de profilerade karmarna, men hur överför jag profilen från karmen till stensivorna på ett bra sätt?
Jag har tidigare haft föga framgång med ett sådant där mätverktyg med jättemånga små pinnar som formar sig efter en profilerad yta. Finns det inget bättre sätt?
Jag har ett gäng fina kalkstensskivor (som frugan hittade billigt) som jag skulle vilja använda till nya fönsterbrädor.
Bredden är bra och jag tänkte undersöka möjligheterna att vattenskära kortsidorna så att det blir snyggt mot de profilerade karmarna, men hur överför jag profilen från karmen till stensivorna på ett bra sätt?
Jag har tidigare haft föga framgång med ett sådant där mätverktyg med jättemånga små pinnar som formar sig efter en profilerad yta. Finns det inget bättre sätt?
Jag tror enklast är nog att lägga stenskivan emot fodret och kapa detta i samma höjd som stenen med en japansåg eller multimaskin. På så sätt kan du skjuta in stenen under fodret och behöver inte samma noggranna kapning av stenen.
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Och? Du får väl kapa skivan lite snyggt där, under fodret inte så viktigtn0ir skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden