15 034 läst ·
55 svar
15k läst
55 svar
Hur många meter borrhål?
50% Var vanligt tidigare när elen var relativt billig även mitt i vintern. I dag när elen är dyr när det gäller och det finns värmepumpar med varvtalsstyrd kompressor är det inte ovanligt att man dimensionerar för 100% effekttäckning.C Chrizzan skrev:
Men en firma som inte är dagsfärsk och borrar borde ha full koll på det...
Lägre framledningstemp ger bättre verkningsgrad, så större del av energin kommer från borrhålet. Så rent krasst behöver man djupare hål, men jag håller inte med om att det har stor betydelse.V Vector skrev:
Notera dock 100% effekttäckning av husets energibehov över året, inte pumpens momentana maxeffekt.useless skrev:
50% Var vanligt tidigare när elen var relativt billig även mitt i vintern. I dag när elen är dyr när det gäller och det finns värmepumpar med varvtalsstyrd kompressor är det inte ovanligt att man dimensionerar för 100% effekttäckning.
Men en firma som inte är dagsfärsk och borrar borde ha full koll på det...
Är det b värmelednings förmågan man tittar på då? Aktivt borrhål är det längden från där grundvattnet börjar eller berggrunden?C Chrizzan skrev:Man brukar nog inte dimensionera hålet efter bergvärmepumpens angivna effekt... Snarare kanske 50% av det är vanligt.
Sen antar jag du kollat på en energikarta hur mycket värme som går utvinna i ditt område per meter aktivt borrhål? Samt vad närliggande bergvärme grannar har för djup till berggrund?
[länk]
"Brunnar"
Sen har det stor betydelse om du har golvvärme eller radiator uppvärmning.
Vattenburen Golvvärme = djupare hål
Men en firma som inte är dagsfärsk och borrar borde ha full koll på sånt här.
Jag tycker inte djupet låter orimligt såhär initialt.
Nja, då borstar man med extremt bred kam.useless skrev:
Finns väl väldigt många hus nu för tiden som har radiatoryta nog att klara sig på energin från enbart kompressor.
Elpatronen i min pump har 0min gångtid sedan installation, och all energi kommer alltså från borrhålet trotts att jag enbart har radiatorer i huset.
Du blandar inte ihop effekttäckning och energitäckning? 50% effekttäckning brukar resultera i ca 80% energitäckning. 100% effekttäckning, dvs att värmepumpen klarar av att värma huset med enbart komoressorn vid DVUT, brukar resultera i ca 99-100% energitäckning.C Cerb skrev:
Visst är det så.. men faktum kvarstår att det är extremt få som dimensionerar efter effekttäckning.useless skrev:
En 12kW-pump skulle då kräva närmare 300m borrhål, och så djupt är det extremt få privata fastigheter som borrar. För att inte nanna att cirkulationspumparna i maskinerna inte ens klarar av de längderna på slangarna.
Ja, jag försökte bara förklara Chrizzans påstående att golvvärme kräver djupare hål. Dock tycker även jag att han generaliserar för mycket och överdriver effekten av golvvärmens bättre verkningsgrad.C Cerb skrev:
Redigerat:
Men är inte påståendet felaktigt oavsett nu för tiden, pumpen levererar alltid det den kan med kompressorn och toppar det sista med elspets vid behov, dvs kompressorn kommer gå 100% av tiden oavsett, och t.o.m. hårdare vid samkörning med radiatorer eftersom pumpen då ev behöver värma vattnet högre?useless skrev:
Jag tycker det låter rimligt.
Vi borrade 220m i berg. 10 meter till berg. Detta till en IVT GEO612 och 210m2 uppvärmd bostad varav 80 i källare. Tillkommer 95m2 garage som värms till 10-15°. 70-tals element i huset och golvvärme i garaget.
Vi hade tur och brunnen gav 8000 liter på sista borröret mot 1000 liter innan.
Vi borrade 220m i berg. 10 meter till berg. Detta till en IVT GEO612 och 210m2 uppvärmd bostad varav 80 i källare. Tillkommer 95m2 garage som värms till 10-15°. 70-tals element i huset och golvvärme i garaget.
Vi hade tur och brunnen gav 8000 liter på sista borröret mot 1000 liter innan.
Det är ganska enkelt att räkna på. Tänk att vi har en värmepump som går 100% en viss tid (utan eltillskott) och levererar t ex 1000 kWh till värmesystemet.C Cerb skrev:
Om man har ett värmesystem som nöjer sig med låg temperatur så att verkningsgraden blir 5 så har 800 kWh plockats ur borrhålet och 200 kWh kommer från elnätet.
Har man ett sämre värmesystem så verkningsgraden bara blir 3 så har 667 kWh tagits från berget och 333 från elnätet.
Så ju bättre verkningsgrad desto större belastning på borrhålet. Sen kan man inom vissa gränser generalisera det hela och hävda att borrhålet behöver vara djupare om man har golvvärme, men det är ingen absolut sanning.
Samma, lät dom borra så långt dom kunde på samma hål vilket är mest effektivt. Men om det behövs bryr jag mig inte om, ser bättre ut när man ska sälja.C Cerb skrev:
Samma här, 8 kW BVC, de ville borra 140 m, ja la till 40, så 180 m. Kör vår och höst läge, dvs ingen tillsats, har funkat bra i 19 årC Cerb skrev:Nja, då borstar man med extremt bred kam.
Finns väl väldigt många hus nu för tiden som har radiatoryta nog att klara sig på energin från enbart kompressor.
Elpatronen i min pump har 0min gångtid sedan installation, och all energi kommer alltså från borrhålet trotts att jag enbart har radiatorer i huset.