Utan att kontrollräkna ser det helt OK ut, min petighet låg lite i om du valde fog på yttersta plattorna samt att du inte räknade fogar dubbelt ibland.
Då har vi alltså en minyte och en maxyte rektangel beskrivna.
Är det någon som kan klara en liknande uppgift utan att rita upp den på papper?

Nimajneb skrev:
Utan att kontrollräkna ser det helt OK ut, min petighet låg lite i om du valde fog på yttersta plattorna samt att du inte räknade fogar dubbelt ibland.
Då har vi alltså en minyte och en maxyte rektangel beskrivna.
Är det någon som kan klara en liknande uppgift utan att rita upp den på papper?
Jag använde miniräknaren...

Är det bara jag som får en yta på typ 8,39m²??
Men det är klart då får man ha kapat 5st plattor också så man får 10x10,5 plattor. fick man det i ditt exempel??
Räknade också på 30graders vinkel men bara 2mm fog.... men så är jag ju inte murare heller.
Iaf borde det väl gå åt nästan 5 liter fog om man har en platta som är 5-6mm hög. eller?

"AutoCad is your friend when math is too complicated"

Är vi säker på att det är kakel som avses? Det kan ju lika väl vara trädgårdsplattor.

vojma skrev:
"AutoCad is your friend when math is too complicated"

Är vi säker på att det är kakel som avses? Det kan ju lika väl vara trädgårdsplattor.
Spelar det någon fysisk roll?

Jo om man börjar räkna på mängden fog som går åt. (Inte för att man "fogar" trädgårdsplattor...)

Herre min je... Människor, ut och gör något vettigt med er! :)

Dalbotös skrev:
Herre min je... Människor, ut och gör något vettigt med er! :)
Hjärngympa kan väl aldrig vara fel:wow:

cust3000 skrev:
11,43m^2 med 3mm fog
Arean på plattor blir dock enbart 7,418m^2

....förutsatt att de ligger i linje i axlarna x,y, kvadratiskt

Men så enkelt menade du nog inte....
Nja, det blev nog inte rätt, tror du räknat med 330 istället för 303. Men jag kan ju ha fel, men jag tror att John J gjorde något likande. Plattorna var 300 och varje platta kan vi säga säga får 2 fogar, dvs en i X-led och Y-led, sedan kanske det felar lite vid avslutning men det är marginellt, av 3mm.
Och då får jag ca 9,6m2.

AndersS skrev:
Nja, det blev nog inte rätt, tror du räknat med 330 istället för 303. Men jag kan ju ha fel, men jag tror att John J gjorde något likande. Plattorna var 300 och varje platta kan vi säga säga får 2 fogar, dvs en i X-led och Y-led, sedan kanske det felar lite vid avslutning men det är marginellt, av 3mm.
Och då får jag ca 9,6m2.
Du kanske inte såg min ordentliga uträkning, denna uträkning var lite snabbt i huvudet...
Den andra stämmer obestridligt, kontrollera gärna

T
Lås tråden eftersom ni inte håller er till ämnet!

Det blir 8.485m2 med 3mm fog och plattorna förskjutna 30 grader

vojma skrev:
Det blir 8.485m2 med 3mm fog och plattorna förskjutna 30 grader
Inte med 7x15 plattor som är den enda konstelationen i rektangulär form. (105 plattor)
Visa hur du räknat!!
Räkna på mitt, då ser du ju att det stämmer, det är ju specificerat...

Redigerat:
B
vojma
jo man fogar trädgårds plattor. med sand

cust3000 skrev:
Inte med 7x15 plattor som är den enda konstelationen i rektangulär form. (105 plattor)
Visa hur du räknat!!
Nja, man kan ju lägga dem i 1x105, 3x35, 5x21, 7x15.

Störst yta täcker man om man lägger alla plattorna i en stor cirkel, med 3mm mellan där de tangerar. Då blir kvadraten som omsluter den stora cirkeln större än 108 m2 (om jag räknade rätt). Blir väldigt mycket fogmassa i mitten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.