Hej!
Ska sätta fönster som är 120x120 och tänkte använda karmhylsor och borra och plugga i tegel.
Hur många karmhylsorn behövs tror ni? Sitter fyra karmskruvar de de gamla som jag ska byta ut. Tänker kanske om man sätter en i över och under karm också?
Tänkte ha varnliga skruv 5x80 mm i 10 mm nylonplugg.
Kommer se ut som på bild fast ett större fönster då.
Ska sätta fönster som är 120x120 och tänkte använda karmhylsor och borra och plugga i tegel.
Hur många karmhylsorn behövs tror ni? Sitter fyra karmskruvar de de gamla som jag ska byta ut. Tänker kanske om man sätter en i över och under karm också?
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
4st räcker gott. Finns inget behov av skruv uppåt och nedåt om du klossar under ordentligt. Jag kan rekommendera nivåskruv till detta. 10mm plugg låter stort, tänk på att du ska ha en sådan liten plugg så du kan montera den genom karmhylsan. Kan vara värt att köpa en specifik plugg och skruv för detta ändamål
Skulle rekomendera 3st på vardera sida och 2st uppåt så att du kan justera även där..P Pontus I skrev:Hej!
Under kan du klossa eller ställa på nivåskruv/skruv man ställer i våg innan man monterar fönstret..
Två karmskruv i vardera sida om det är sidohängda fönster. Ytterligare en uppåt och en nedåt om det är pivåhängt. Två nivåskruv i botten för stöd och injustering.P Pontus I skrev:Hej!
5 mm skruv är för klent och för litet för 10:ans plugg. 6:ans skruv i 8:ans plugg och se till att skruven är så lång att den går igenom pluggen. Personligen föredrar jag adjufix hylsor och skruv.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Tack för inputs!
Är det enklare med karmskruv är karmhylsa i tegelvägg? Tänker det är lättare att borra för plugg genom 14 mm hålet i karmen än genom karmhylsan? På de två första små fönsterna jag satte så fick jag först märka up på teglet, ta bort karmen borra och plugga och sen sätta dit karmen med karmhylsorna och hitta hålen. Med karmskruv kan jag borra genom 14 mm hålet, få in en rejäl plugg och sen bara in med karmskruv en från insidan av karmen?
Tänker jag fel? Dessutom är ju karmskruven betydligt tjockare än mina 5x80 mm som jag hade till de mindre fönsterna, de är nog lite väl klena för 120x120 som någon skrev.
Är det enklare med karmskruv är karmhylsa i tegelvägg? Tänker det är lättare att borra för plugg genom 14 mm hålet i karmen än genom karmhylsan? På de två första små fönsterna jag satte så fick jag först märka up på teglet, ta bort karmen borra och plugga och sen sätta dit karmen med karmhylsorna och hitta hålen. Med karmskruv kan jag borra genom 14 mm hålet, få in en rejäl plugg och sen bara in med karmskruv en från insidan av karmen?
Tänker jag fel? Dessutom är ju karmskruven betydligt tjockare än mina 5x80 mm som jag hade till de mindre fönsterna, de är nog lite väl klena för 120x120 som någon skrev.
Bästa resultat får du med Adjufix hylsor men lite enklare med karmskruv som du beskriver själv det håller och funkar det med..P Pontus I skrev:Tack för inputs!
Kollade upp adjufix, verkar bra men svåra att få tag på och säljs mest i storpack. Proffsgrejer verkar det som. Jag kör nog på karmskruv då och lämnar tillbaka hylsorna jag köpte. De valsar mest runt mot teglet tycker jag när man spänner åt dem ändå och klydd med borrning genom dem.Bicmac skrev:
Produkter som diskuteras: "adjufix"
Adjufix
Om du behöver material för att fästa fönsterkarmar i trä eller betong, kolla in vårt sortiment med Adjufix-produkter. Med deras verktyg, skruvar och hjälpmedel kan du utföra arbetet snabbt och få ett proffsigt resultat!
Läs mer
Fördelen med skruv är isoleringsmässigt att du kan dreva på både utsidan av skruven och insidan med kilar blir det lättare lite glipa som läcker värme..P Pontus I skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Siduppdatering ger ofantligt många tillbakaklick
Information & Feedback -
Hur många timmar tar det att byta ett tak till 1-plans hus?
Tak & Vind -
Betongskruv till karmhylsor
Fönster & Dörrar -
Hur många har skippat energideklarationen? Mäklarsamfundet sa till mig
Ventilation -
hur många rör krävs till pool och storlek?
Pool