Jag har just fått mina 80 höga överskåp levererade. Jag har ont om plats och vill maximera förvaringen och praktikaliteten med mina skåp och när jag såg att de endast kom med 2 hyllor kändes det lite litet. Köksföretaget har erbjudit sig att skicka ytterligare hyllor, men eftersom det även kräver massa nya hål i skåpen (just nu är det endast borrat för 3 alternativa höjder per hylla) så behöver jag bestämma mig nu, innan köket är installerat och jag börjar packa in mina grejer.

Hur höga överskåp har ni och hur många hyllor har ni i dessa?

I 80skåp så är 2 hyllplan lagom/normal höjd. På köksavdelningen på Ikea finns metallhyllor man kan sätta in där du ska ha små glas och liknande. Hyllor med ben!

80´s skåp med 2 hyllplan, blir trångt annars.

Vi har 100 skåp och har 2 hyllor. Man hade kunnat ha 3, men jag gillar att det ser luftigt ut.

BirgitS
Två hyllplan innebär ungefär 25 cm utrymme ovanför varje hylla vilket normalt är lagom, men om du har många låga saker skulle du kunna ha ett hyllplan extra i bara ett av skåpen och då placera låga saker i just det.

Vi har 85 skåp med 3 hyllor vilket ger ca 20 cm per plan. Kanske mer effektivt än luftigt, men det känns inte trångt. Rymmer inte höga vinglas, men dock väl 12 personers servis och lite annat.

Vi har dock några högskåp med utrymme för tillbringare och andra högre föremål.

Jag har 90 cm höga överskåp med tre hyllplan, fungerar utmärkt för mig. I ett av de mindre överskåpen har jag dock skippat ett av hyllplanen för att få plats med några högre vaser.

Mikael_L
Jag har bara två väggskåp, ett helt 90cm och en kombo av micro och ett 60 högt skåp.
I 90-skåpet är det två hyllplan, lite väl luftigt på det översta, men 3 hyllplan hade nog blivit för trångt då vi har lite höga saker på översta.
Perfekt hade väl varit ca 2,5 hyllplan, men det går ju inte. :D

Men i 60-skåpet är det faktiskt också två hyllplan, men då är det ett lågt första fack för lite låga glas och småskålar, och ett lågt högst upp med saker man aldrig behöver och egentligen bara borde kasta. ;)

Hade det varit ett till 90-skåp skulle detta antagligen haft 3 hyllplan, dvs det räcker med bra med höjd i ett fack i ett av skåpen.

Paul-Staffanstorp
I både HTH och Smedstorps låga väggskåp 704 resp 720mm följer det med 2 hyllplan men i deras högre variant som är 864 resp 860mm följer det med 3st och jag kan nog tycka det är rimligt om man ska kunna nyttja skåpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.