2 654 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Hur många element klarar min panna?
Har precis köpt ett hus där det finns en NIBE EVP 270 (el-/kombipanna) som är kopplad med luft/vatten-värmepumpen NIBE F2025.
Nu undrar jag hur jag kan ta/få reda på vilken kapacitet pannan har? Vill nämligen sätta in ytterligare 6-7 element i huset och funderar på om det ens är möjligt.... (Det gäller alltså vattenburna radiatorer!)
Har läst lite på NIBEs hemsida om den tekniska fakta som finns ang. pannan, men jag begriper ju inte vad jag läser
Så här står det, säger detta något om kapaciteten?
Vikt 165 kg
Vattenvolym slinga 3 liter
Vattenvolym förrådsberedare 267 liter
Max tillgänglig effekt, eldrift 13,5 kW
Leveranskopplad effekt elpatron 10,5 kW
Hjälp!
Nu undrar jag hur jag kan ta/få reda på vilken kapacitet pannan har? Vill nämligen sätta in ytterligare 6-7 element i huset och funderar på om det ens är möjligt.... (Det gäller alltså vattenburna radiatorer!)
Har läst lite på NIBEs hemsida om den tekniska fakta som finns ang. pannan, men jag begriper ju inte vad jag läser
Så här står det, säger detta något om kapaciteten?
Vikt 165 kg
Vattenvolym slinga 3 liter
Vattenvolym förrådsberedare 267 liter
Max tillgänglig effekt, eldrift 13,5 kW
Leveranskopplad effekt elpatron 10,5 kW
Hjälp!
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Om du sätter in fler radiatorer i ett befintligt hus så kommer det inte behövas mera effekt. Huset "läcker " inte mer energi bara för att det är fler radiatorer.
Däremot om du ska bygga ut så får man väl räkna på totala ytan om det är möjligt.
Den elpannan räcker gott och väl för 50 m2 men inte för 500 m2.
Protte
Däremot om du ska bygga ut så får man väl räkna på totala ytan om det är möjligt.
Den elpannan räcker gott och väl för 50 m2 men inte för 500 m2.
Protte
Aha! Man räknar alltså på kvm!? Jag som trodde att det hade något med antalet liter vatten i systemet att göra. I huvudsak handlar det om att sätta in radiatorer i källaren samt på två toaletter.
Sätter du nya element i den redan uppvärmda delen belastar det inte pannan extra.
Ska du värma upp tidigare ouppvärmda ytor så går det naturligtvis åt mer värme än tidigare.
Är det en vanlig källare i ett äldre hus och som tidigare varit ouppvärmd så fundera lite över saken.
De oisolerade väggarna och golvet i källaren drar mycket värme jämfört med isolerade bostadsrum. Hur ser grunden ut? Finns dränering och fuktskyddsmatta av något slag på utsidan? Värmer du en tidigare ouppvärmd källare så kommer annars skadorna av kondensfukt som ett brev på posten.
Ska du värma upp tidigare ouppvärmda ytor så går det naturligtvis åt mer värme än tidigare.
Är det en vanlig källare i ett äldre hus och som tidigare varit ouppvärmd så fundera lite över saken.
De oisolerade väggarna och golvet i källaren drar mycket värme jämfört med isolerade bostadsrum. Hur ser grunden ut? Finns dränering och fuktskyddsmatta av något slag på utsidan? Värmer du en tidigare ouppvärmd källare så kommer annars skadorna av kondensfukt som ett brev på posten.
Nja.... Det finns redan element i källaren, fast inte i alla rum. T.ex. ska det in ett "litet" element på toaletten, för det ska man tydligen ha. Sen ska det in ett element i "duschrummet" (där det finns golvvärme), istället för handdukstork eftersom det tydligen är vanligt med legionellabakterier om man kör handdukstorken som element. (Hoppas någon begriper hur jag menar!)
Dräneringen görs om några veckor, innan ev. element monteras.
Dräneringen görs om några veckor, innan ev. element monteras.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Och handukstorken går bra på VVC om man inte stänger av torken
<< in ett "litet" element på toaletten, för det ska man tydligen ha>>
Ska och ska, är det kallt på ringen så är det läge för uppvärmning men om det är varma rum runtom toaletten så vet jag inte om man ska.
Protte
<< in ett "litet" element på toaletten, för det ska man tydligen ha>>
Ska och ska, är det kallt på ringen så är det läge för uppvärmning men om det är varma rum runtom toaletten så vet jag inte om man ska.
Protte
Klicka här för att svara