16 611 läst ·
46 svar
17k läst
46 svar
Hur många bromsar på boggie-släp?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Lycka till... dom är inte vanligaMathiasS skrev:
Letade i 2år innan jag hittade en enaxlig 1500kg vagn på Bilauktioner till vettigt pris.
Nu hade jag kravet att den skulle vara momsad och det gjorde inte saken enklare
Så jäkla ovanligt är det inte med "rätt vagn", jag missade två bara veckan innan jag sålde Transiten. Vi får väl se hur det går, vill hitta ett släp inom ett par månader iaf.SaabAero skrev:
Det man slås av när man letar är hur många skithäftiga släp det finns om man bara vill betala för sig. Helalu släp med elektriskt tipp både åt sidan och bakåt tex....
Faktum är att dom flesta stora släp verkar finns norrut eftersom man där ska ha ett dussin skotrar med sig när man ger sig ut.....SaabAero skrev:
Här i 08-land har jag inte hittat något släp alls i rätt storleksklass (och prisklass), bara en femtielvatusen EU-släp. Jag räknar med att få åka 20mil enkel resa för att hitta det jag vill ha.
Problemen med dom stora skotersläpen är att dom sällan har speciellt hög totalvikt, dvs man får inte lasta mer än på en betydligt mindre vagn. Inte ovanligt att skotervagnarna bara har 1000 eller 1300kg axel.MathiasS skrev:Faktum är att dom flesta stora släp verkar finns norrut eftersom man där ska ha ett dussin skotrar med sig när man ger sig ut.....
Här i 08-land har jag inte hittat något släp alls i rätt storleksklass (och prisklass), bara en femtielvatusen EU-släp. Jag räknar med att få åka 20mil enkel resa för att hitta det jag vill ha.
Priset på en "skotervagn" brukar inte kännas rätt och dom blir oftast sålda tämligen fort.
Kikar man på kraftigare vagnar så finns ju alltid möjligheten att typa om dessa
Typisk skotervagn
http://www.blocket.se/vi/17421746.htm?ca=3_s
http://www.blocket.se/vi/17679414.htm?ca=3_s
Jepp håller helt med.
Angående att typa om så har jag också uppfattat att det är en relativt enkel process så länge axlar, drag, däck och bromsar är klassade för vikten.
Häromveckan missade jag precis ett högbyggt gisebo-släp från 2003. Boggie, 1500kg osv. 12000 sek. Det ringde tydligen hela natten hos säljaren.... Det gäller att vara på hugget.
Angående att typa om så har jag också uppfattat att det är en relativt enkel process så länge axlar, drag, däck och bromsar är klassade för vikten.
Häromveckan missade jag precis ett högbyggt gisebo-släp från 2003. Boggie, 1500kg osv. 12000 sek. Det ringde tydligen hela natten hos säljaren.... Det gäller att vara på hugget.
Däcken kräver lite extra nogrannhet när det ska regbesiktas.MathiasS skrev:
Vid sänkning av totalvikten får inte däcken klara mer än den nya totalvikten, däremot är det ok om dom klarar mindre :eek: Minns inte hur mycket mindre som vara ok.
(Av någon outgrundlig anledning brukar det finnas däck för utlåning, s.k besiktningsdäck hos däckhandlare och släpfirmor
För att ytterligare krångla till det har C-däck ofta 2 olika belastningsuppgifter där den lägre belastningen gäller om däcket är parmonterat (eller vad det nu heter) dvs när det sitter i dubbelmontage eller på boggievagn.
Ring till Transport Trading i Linköping 013-367800, Billigare än Valeryd och kunniga som få. Ska ni ha bra släp försök att hitta ett beggat SIGAM-släp. Ruskigt bra och tåliga släp som kenneth i Södertälje bygger. Vi har ett flertal Lööve och ett sigam som går i yrkestrafik och ni kan ju själva räkna ut vilket som inger bäst förtroende.
Ok, tack för tipset.krankillen skrev:Ring till Transport Trading i Linköping 013-367800, Billigare än Valeryd och kunniga som få. Ska ni ha bra släp försök att hitta ett beggat SIGAM-släp. Ruskigt bra och tåliga släp som kenneth i Södertälje bygger. Vi har ett flertal Lööve och ett sigam som går i yrkestrafik och ni kan ju själva räkna ut vilket som inger bäst förtroende.
Några sigam släp verkar inte finnas beggade. Är det ett eget märke? Sigam i södertälje verkar sälja Reko och Sävsjösläpet?
Det är ett eget märke, men de lejer även ut tillverkning på andra t. ex. de som de är återförsäljare för. Sigam är väldigt kända i Stockholm hos yrkesfolk.
Ok, nu har detta med släp löst sig för mig. Efter ett par månader av tokbevakning av alla blocketannonser relaterade till släp har jag hitta FEM vagnar som uppfyllde kraven. Två var till salu innan jag hade frigjort kapital, en missade jag och de två sista var jag först på. Av dessa föll valet på en holländsk vagn från Anssems (http://www.anssems.org/). Modellen heter PSX 3000 och är en högbyggd vagn med stridsvagnskonstruktion (dock fortfarande lätt). Axlar draganordning är genomgående kraftiga saker från ALKO.

Max lastvikt är drygt 2600kg om man har rätt bil och körkort..... Inget för den med B-kort mao....

Max lastvikt är drygt 2600kg om man har rätt bil och körkort..... Inget för den med B-kort mao....
Jodå det är bara för privat bruk men nej, jag behöver inte lastkapaciteten. Den råkade bara komma på köpet i detta fall. Tjänstevikten på detta släp är 465 kilo vilket är likvärdigt för andra boggiesläp med totalvikter från 1250kg och uppåt. Sedan råkar detta ha axlar, draganordning och chassie som tål lite extra vikt. Med min egen bil får jag dra 1800kg totalt, dvs drygt 1300kg lastvikt med detta släp. Lånar jag en lite större bil kan jag dock utnyttja släpet till max, tex om man skulle vilja köra hem lite lagom mycket grus el motsv.
Kravet var att kunna lasta minst 1000kg och det är ju uppfyllt.
Kravet var att kunna lasta minst 1000kg och det är ju uppfyllt.