C
Anna_H Anna_H skrev:
Ungefär hälften börjar gymnasiet redan som 15-åringar, resten som 16-åringar.
OK, då landar vi på att ca. 66% flyttar hemifrån för gymnasiestudier. Låter det rimligare?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tex i år började de födda 2013 fyran. Alla som börjar fyran fyller mao 10 år.
Absolut. Men lik förbannat finns det en hel del nioåringar som börjar fyran även om de (bortsett från autistundantagen) kommer att fylla 10 i år.

I de flesta fall räknas faktisk ålder vid en händelse, inte vad man kommer att fylla senare under året. I alla fall har jag hört att din argumentation skiter sig rejält exempelvis på Systembolaget eller om man vill ta körkort.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut. Men lik förbannat finns det en hel del nioåringar som börjar fyran även om de (bortsett från autistundantagen) kommer att fylla 10 i år.

I de flesta fall räknas faktisk ålder vid en händelse, inte vad man kommer att fylla senare under året. I alla fall har jag hört att din argumentation skiter sig rejält exempelvis på Systembolaget eller om man vill ta körkort.
Därför man pratar om årtal istället för ålder eftersom man då inkluderar alla födda det året.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant med antal i hushållet
Hur många ensamhushåll bor i hus?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Vad menar du med fel område? Det ska inte finnas nå jävla fel områden i Sverige vafan?! Detta är SVERIGE inte jävla somalia eller nåt skit!!!
"Fel områden", dvs motsättningar mellan olika folkgrupper, har funnits i Sverige länge. Ett (visserligen sentida) exempel är Jönköpingskravallerna 1948.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
makhno_ makhno_ skrev:
Gängkriget är sorgligt, avskyvärt och extremt allvarligt men risken att drabbas är minimal. Det finns så många vanliga tråkiga risker som är större. Att det sitter folk på landsbygden och i villaförorter och fantiserar ihop domedagscenarion borde vara lätt att ignorera.
S.k. gängskjutningar har förekommit både i villaförorter och "på landet" (åtminstone skulle nog de flesta stadsbor kalla Fullerö för "landet").
 
P
A ajn82 skrev:
Som fd. student så brukade jag störa mig på när folk sa att de "åkte hem" på längre lov, som att det inte var en riktig bostad där man bodde och pluggade.
"Bo hemma" är ett uttryck som ofta används lite konstigt. Jag har bott hemma i hela mitt liv.

Nä, förresten. En kort period veckopendlade jag. Då bodde jag hemma på helgerna, men inte i veckorna. Min arbetsgivare betalade för boendet i veckorna så det kunde jag knappast kalla för "hemma".
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man räknar det året man fyller år. Mao 16
Min bror fyllde 15 några månader efter att han hade börjat i gymnasiet …

/Sign. autist
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
wd41 wd41 skrev:
Skulle vara intressant med antal i hushållet
Hur många ensamhushåll bor i hus?
Det är väl extremt få som inte bor i ett hus …?
 
H
P Pligg85 skrev:
Vadå tittar snett? Skelögdhet är bieffekter av incest och inget man skämtar bort 😉
Du har en väldigt felaktigt och snävt synfält, så att man mår riktigt illa. Tycker att du inte platsar på detta forumet ärligt talat!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Därför man pratar om årtal istället för ålder eftersom man då inkluderar alla födda det året.
Det är klokare att tala om årtal absolut.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla som börjar fyran fyller mao 10 år.
Jag skulle tro att de flesta som började fyran i augusti redan fyllt 10år de som är födda efter terminsstart fyller 10år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.