457 läst ·
5 svar
457 läst
5 svar
Hur målar man fabrikslackerade fönster?
Vi har några moderna fönster som installerades för ca 15 år sedan. Färgen har nu börjat spricka och det är dags för lite underhåll. Jag har målat många fönster men aldrig fabrikslackerat trä förut, så jag undrar hur jag går till väga - underarbete, färgtyp m.m. Skulle gärna använda min vanliga alkydoljefärg, eftersom jag är van att jobba med sådan för övrigt underhåll på huset (oljebaserad, inte vattenburen), men ser att tillverkaren rekommenderar särskild akrylatbaserad fönsterfärg (Nordsjö One Door & Window Tech). Hur tror ni dess egenskaper skiljer sig från min alkydoljefärg (Flügger Wood Tex Classic), och vad händer om jag målar med min färg i stället?
Det är ett jättejobb att slipa ned allt till trärent, jag måste tyvärr nöja mjig med att förbättringsmåla.Bönhas skrev:
Det verkar mycket logiskt.P Peobjörn skrev:
Dessutom lär det finnas någon anledning till att tillverkaren valt denna färgtyp. Förhoppningsvis blir fönstren bättre och inte bara drar in mer vinst. Man kan ju undra om man vill. Men det kommer nya färger hela tiden och de som når marknaden har rimligen bättre egenskaper än de gamla alternativen.
Så jag tror inte det är något att sörja över att slippa använda alkydfärg.
Jag hade tvättat med målartvätt, dragit av ytan med sandpapper och sedan målat med färgen fönstertillverkaren anger. Sedan är det den färgen jag ändå använder för dörrar och fönster utomhus.😉P Peobjörn skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Första huset! Hur målar jag bäst dessa fönster och altandörr, går det?
Fönster & Dörrar -
Referenser Mälardalens fönsterrenovering för brf?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur målar jag dessa fönster?
Färg, Måla & Tapetsera -
Byta till smalare fönster i plankvägg
Fönster & Dörrar -
Hur målar jag om uttorkade fönsterkarmar?
Fönster & Dörrar