374 läst ·
2 svar
374 läst
2 svar
Hur målar jag golv med linolja?
Hej underbara husbyggare!
Vi målar vårt köksgolv med linoljefärg och har kört två strykningar. Första strykningen med 1/4 linolja enligt anvisning från butiken. Andra strykningen 1/8 linolja på min frus infall. Nu är golvet torrt men på sina ställen lite glansigt.
Har vi gjort något fel som hade i linolja andra gången också? Kommer färgen fästa?
Nu ska vi stryka på färg och antar tugga upp igen, i vanlig ordning. Vilken kornstorlek gäller egentligen?
Tackar på förhand för all hjälp!!
Vi målar vårt köksgolv med linoljefärg och har kört två strykningar. Första strykningen med 1/4 linolja enligt anvisning från butiken. Andra strykningen 1/8 linolja på min frus infall. Nu är golvet torrt men på sina ställen lite glansigt.
Har vi gjort något fel som hade i linolja andra gången också? Kommer färgen fästa?
Nu ska vi stryka på färg och antar tugga upp igen, i vanlig ordning. Vilken kornstorlek gäller egentligen?
Tackar på förhand för all hjälp!!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
De blanka partierna är där golvet sugit in minst olja alt att färgen varit lite tjockare och nästa strykning så jämnar det ut sig. Ni kommer fortfarande ha skiftningar men just att ha klara skillnader i glans får i alla fall jag varje gång i andra strykningen. Då har jag dessutom mer linolja i första strykningen än vad ni använder.
Vissa märken rekommenderar att späda med lite olja för att färgen ska vara lättare att stryka u även andra och tredje strykningen.
Vissa märken rekommenderar att späda med lite olja för att färgen ska vara lättare att stryka u även andra och tredje strykningen.
Klicka här för att svara