Jag har ett kök i huset som troligtvis är från när det byggdes på 70-talet. Det verkar vara träluckor med blå bets, så står det på en lapp inne i en av luckorna iaf. Någon typ av glansig bets som ni kanske ser på bilderna. Och inne i luckorna är det vit färg.
Jag vill nu göra en liten budgetrenovering genom att måla om luckorna i en annan färg innan jag byter hela köket inom några år.
Men hur går jag tillväga för att få bästa resultat utan att spraymåla. Är det någon som har bra koll och kan ge en liten steg för steg förklaring. Och vilken typ av färg till grund och slutfinish jag bör använda.
Jag vill nu göra en liten budgetrenovering genom att måla om luckorna i en annan färg innan jag byter hela köket inom några år.
Men hur går jag tillväga för att få bästa resultat utan att spraymåla. Är det någon som har bra koll och kan ge en liten steg för steg förklaring. Och vilken typ av färg till grund och slutfinish jag bör använda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag har rollat dörrar med lackfärg på skumroller med gott resultat.Grillen skrev:
Jag har ett kök i huset som troligtvis är från när det byggdes på 70-talet. Det verkar vara träluckor med blå bets, så står det på en lapp inne i en av luckorna iaf. Någon typ av glansig bets som ni kanske ser på bilderna. Och inne i luckorna är det vit färg.
[bild][bild]
[bild]
Det blir förstås inte lika fint som spraymålning, men helt ok och jämt...
Du gjorde ingen slipning eller underarbete innan? Tänker om det släpper lätt om man stöter emot med nagel eller något hårt mot luckan om jag bara målar rakt över den där betsen?klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jo jag slipade med fint sandpapper (120) och tvättade med målartvätt så att färgen skulle fästa bättre.Grillen skrev:
Detta var på ett par garderober och innerdörrar (lackad MDF)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det för fabrikat och modell på dessa köksluckor?
Kök -
Första huset! Hur målar jag bäst dessa fönster och altandörr, går det?
Fönster & Dörrar -
Vilket märke är dessa köksluckor?
Kök -
Vilken tillverkare av dessa köksluckor?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur målar jag dessa fönster?
Färg, Måla & Tapetsera