Jag har gjort en platsbyggd sittbänk till hallen som jag målat med Beckers lackfärg (antikvit) och sedan med Tre Stjerner Golvlack för att utan skulle bli lite tåligare. Tyvärr var golvlacken gammal och ytan blev gulflammig.

Vad behöver jag göra för att kunna måla ett nytt lager lackfärg och få det att fästa?

- Endast rugga upp ytan med sandpapper?
- Torka med målarsoda och rugga upp ytan?
- Slipa av all färg och börja om från början?
- ...?

Platsbyggd vit sittbänk med gulflagning i lacken, placerad i ett stökigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbyggd sittbänk målad i antikvit med synliga gulflammor från gammal golvlack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du slipmaskin så är väl det enklaste att bara slipa på tills det flammiga är borta, och sen lacka igen.
Eller så kan du behålla den som den är och hävda att det är en ny design. Det ska vara gulflammigt 2019, typ.

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Jag hade tvättat av med någon målartvätt och sedan kört över med fin slipning med maskin. Är inte så noga utan ta ett 120-180 papper.

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Är bänken ny så finns det ingen smuts att tvätta bort, slipa lite bara.

Protte

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Ja den är ju ny så slipning räcker nog. Men behöver jag slipa bort all lack eller bara rugga upp ytan tror ni? Men det kanske går smidigt att slipa med maskin och då kan jag lika gärna ta allt på en gång...

Slipa bort penseldragen så du får en helt matt yta.

Protte

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Ja den är ju ny så slipning räcker nog. Men behöver jag slipa bort all lack eller bara rugga upp ytan tror ni? Men det kanske går smidigt att slipa med maskin och då kan jag lika gärna ta allt på en gång...
Det borde inte bli mer än ett tiotal minuters jobb med en bra slipmaskin.

Tack för svar, får återkomma när jag är klar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.