Hej,

Jag ska byta träfasaden på husets norrsida. Ska sätta upp liggande panel (enkelfaspanel fals 22 x 145mm, 4.2m, mellanstruken).
När jag var hos färghandeln sade personalen att det är mkt viktigt att måla ändträet (vilket jag visste sedan tidigare). Dock, rent praktiskt är det svårt att få till all målning + uppsättning tidseffektivt. Nedan ses en enkel skiss::
Skiss av husets norrsida med liggande panel. Röda markeringar för problematiska ändträ. Gröna markeringar för ändträ som kan målas senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min grundtanke är att måla varje ytterplanel först på bockar med en strykning med fasadfärgen (iom de redan är grundmålade från fabrik). Därefter den andra strykningen av fasdfärg på plats, när liggande panelen är uppskruvad.
Dock, hon i affären sade att varje ändträ ska målas med fyra strykningar:

* Grundolja
* Grundfärg
* 2 x fasadfärg

Med liggande panel blir det så klart en massa kapningar, dvs nya träändar dyker upp hela tiden, som alla bör omfattas av ovan fyra behandligar. Lägg till torktid mellan varje också. :(

Hur löser man detta effektivt i praktiken?

Som ses i bilden ovan är det ändträ i skarvarna markerat röda som är problematiska. Tänker att ändträ markerat gröna kan målas på plats, i ett senare skede, eftersom man kommer åt dessa ändar även när panelen sitter uppe.

Är det någon som ha bra tips/råd på hur jag ska göra för att få effektivitet i målning samt uppsättning av den liggande panelen?

Stort tack på förhand.

/Martin

Målar du allt öndträ och sedan sätter målade ändar där det är rött kommer du åt det kapade efteråt.

Kan du inte stapla all panel och måla ändträ när de ligger på varandra. Bör gå mycket snabbare än att måla varje panel(el)ände individuellt. Sedan vänder du kapade ändar utåt mot hörn där du kommer åt att måla i efterhand?

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hej båda,

Såklart! Ni har rätt! Att jag inte tänkte på det. Jag kommer aldrig komma i läget där jag kapat båda ändar samtidigt som jag ska fortsätta med en ny bräda, utan antingen okapad bräda eller bräda bara kapa på en sida.

Som ni säger: Jag börjar med att måla samtliga brädor på bockar, i båda ändar. Därefter kommer samtliga brädor som jag skruvar upp maximalt ha en kapad sida - denna mot antingen ett hörn eller mot dörr/fönster. Dessa omålade kapade ändar kommer jag sedan alltid ha möjligheten att måla i efterhand när allt sitter uppe.

Tcck för hjälpen.

mvh Martin

Kolla så du inte har en punkt där du måste kapa på annat sätt och förbered i så fall just de bitarna. Jag kikade bara på det markerade men sen kommer ett fönster.

• Gilla
eztoril
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.