Vi ska ersätta ett par 50-talsfönster i vårt hus med kopior på de sekelskiftesfönster vi har på BV och har kontaktat ett par fönstertillverkare för detta. Vi har skickat dem måtten på de gamla fönstrena som ska kopieras men inte på själva karmen. De har nu bett oss om karmyttermått. Efter lite googling tycks det som att karmyttermått inte alls är karmens yttersta mått utan det inre, och att modulmått är det "yttersta" måttet på karmen. Se bild som jag fann på nätet.
Stämmer det? Och behöver fönstertillverkaren veta modulmåttet på karmen egentligen? Eftersom de nya fönstrena är betydligt större både i höjd och bredd än de från 50-talet så kommer vi behöva såga upp en del för att få plats med de nya fönstren. Så då behövs väl inte modulmått eftersom vi kan anpassa nya hålet efter vad de tillverkar?
Stämmer det? Och behöver fönstertillverkaren veta modulmåttet på karmen egentligen? Eftersom de nya fönstrena är betydligt större både i höjd och bredd än de från 50-talet så kommer vi behöva såga upp en del för att få plats med de nya fönstren. Så då behövs väl inte modulmått eftersom vi kan anpassa nya hålet efter vad de tillverkar?
Karmyttermått är rimligen yttermått på fönsterkarmen, dvs allra yttersta måttet på det färdiga fönster man köper.
Modulmåttet är väl måttet på hålet man monterar fönstret i, dvs karmyttermått plus marginal = jämna decimetrar.
Ett fönster med modulmått 10 x 20 är alltså 980 mm x 1980 mm karmyttermått och är avsett att monteras i ett hål som är 1000 x 2000 mm stort (B x H).
... tror jag.
Modulmåttet är väl måttet på hålet man monterar fönstret i, dvs karmyttermått plus marginal = jämna decimetrar.
Ett fönster med modulmått 10 x 20 är alltså 980 mm x 1980 mm karmyttermått och är avsett att monteras i ett hål som är 1000 x 2000 mm stort (B x H).
... tror jag.
fahlis skrev:
Fönstrets karmyttermått är oftast 20-25mm mindre än modulmåttet(hålmåtte) eller så har Traryd gjort bort sig helt med mina fönster.
Med vänlig hälsning, fremax
Klicka här för att svara