hej, har fått installerat golvvärme i vår tillbyggnad men nu när det börjar bli kallt så tycker jag inte den släpper fram värme.
Rörläggaren har gått under jorden, inte svarat på 2 veckor, så tänkte försöka lösa detta själv.

Läste lite här och försökte stänga returen och öppna en slinga fullt och sen lufta den, men kommer ju inget vatten då, droppar pytte lite!

Någon som kan hjälpa mig och förklara hur jag ska göra, bifogar en bild på systemet!
Ett öppet skåp med golvvärmesystem inklusive rör, fördelare, mätare och en cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med vänlig hälsning, Henrik

Åsa Lund
Övre del av en golvvärmefördelare med en liten vit ventil för luftning och mätare för vattentryck.
Skapa konto
går det att skruva på lilla vita grejen på övre fördelaren? Borde vara där man luftar. Pumpen bör vara avstängd men ändå vattentryck på under tiden.

Får inte rätt på det, får försöka jag fatt på en annan röris på måndag. Jädrans skit, börjar ju bli kallt

Alla termostater utom den det står kläd på är stängda och då släpps ju ingen värme fram. Det är inte det som är felet?

R
G Grahn85 skrev:
Får inte rätt på det, får försöka jag fatt på en annan röris på måndag. Jädrans skit, börjar ju bli kallt
Lyft av en av termodonen och känn på slangen som går ut , det sitter två svarta rattar , ställ dom på max så kommer nog värmen
om termodonen öppnar , gör dom inte det så kan det vara termostater ute i huset som står kort ,
För att få värme nu häkta av termodonen

Krilleman
Jag det är dom vita hattarna i höger ovankant på fördelarna som är avluftningarna.

Har du varmt på övriga värmesystemet?

Här hittar du installationsanvisningar för fördelaren och shunten. Det är alltid bra att läsa på och förstå hur allt hänger ihop.

Fördelaren:
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.146_lk-varmekretsfordelare-rf.pdf

Dock så har du en äldre variant av shunten som enligt LK:s arkiv slutade säljas 2015?!
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.93_lk-fordelarshunt-vs-2-25.pdf

Den nya varianten av fördelarshunt hittar du här:
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.184_lk-fordelarshunt-vs2.pdf

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Min första fråga när jag läser det du skriver bli, vad har du för tryck i systemet? Ser att du har ett gäng tempgivare men ser inget om tryck. Har du inget tryck kommer du aldrig få ut luft eller vatten så kolla först om du kan behlva fylla upp systemet. Utan att veta hur stort det är eller hur många våningar så börja med att fylla upp så du ligger på 1,5-2 bars tryck. Detta gör du vid din värmepanna. Testa sen att luft igen. Samma problem?

Vill sig inte riktigt, får nog försöka koppla på gardena slangen och köra igenom slingorna, se så dom inte är fulla av luft, tack ändå

Krilleman
Har full värme i övriga värmesystemet?

Vilken hastighet står cirkulationspumpen på i golvvärmeskåpet?

Jajemensan, oljepanna i källaren, element i gamla huset.
Pumpen står på max, cp2 om jag förstod lk s hemsida rätt.

Tror bara vi har 1 bars tryck i vårt system

Krilleman
I en vanlig villa med slutet expansionskärl är det standard att säkerhetsventilen öppnar på 1,5 bar.

Således klarar sig nästan alla vanliga villor med 1,0 bar.

Lufta slingorna individuellt om du har möjlighet.

Kontrollera även inställningarna på ratt nr 5 & 11 i monteringsanvisningen. Där kan det vara strypt.

Värmesystem med cirkulationspump och numrerade komponenter för inställningar enligt monteringsanvisning.
Skapa konto

Har öppnat 5 och 11 till max.
Tack för all hjälp

Lufta individuellt, då är det gardena slang på tillloppet i fördelaren och öppna en slinga åt gången och en slang från retur fördelaren ner i en spann?
Tack

Krilleman
G Grahn85 skrev:
Lufta individuellt, då är det gardena slang på tillloppet i fördelaren och öppna en slinga åt gången och en slang från retur fördelaren ner i en spann?
Kör på en slang som du lägger ner i ett avlopp eller led ut den utomhus.

Försöker du få ner returvattnet i en spann får du nog problem! :p

Kolla också så att 6 & 7 inte är strypta utan är fullt öppna. (y)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.