Grannen sa att jag behöver lufta vårt golvvärmesystem. Nyss flyttat in och instruktioner saknas. Hur gör jag?
Ulrika

• Golvvärmesystem med flera rör och ventiler monterade på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är röret ( baypass ) till vänster varmt, det sitter en ventil där under det vita, den ska du stänga, men räkna varven som du vrider och ta foto, den ska tillbaka i samma läge sen. Sen stänger ner alla termostater till noll utom i ett rum, finns det luft och du har tur så åker det ur slingan. Automatluftaren på topp ska du ta bort den svarta hatten på. Efter någon halv timma, så sätter du upp tempen i nästa rum och stänger ner i det första rummet o.s.v Det gäller att få fart på flödet i varje slinga, så luft kan åka med ut, den hamnar då i värmekällan, men kan komma tillbaka, då brukar det liksom knastra i fördelaren där. Nu är alla slingor öppna, det syns på markeringen på donen, markeringen blå ska vara borta, nere i donet för stängda. När du är färdig, så skruvas baypassventilen till förutvarande läge och och hatten på avluftaren sätts tillbaka, den typen ska vara stängd normalt och bara öppnas någon gång, kanske varannan månad. Det är så att dom har en tendens till att börja läcka om dom är öppna jämt.

Varför behövs det luftas då enligt grannen? Är det kallt så ska man ju först kolla att värmekällan ger någon värme så golvvärmen kan värma rummet. Sen kolla att piggarna under ställdonen inte har fastnat så att även om ställdon är fullt öppna så går inte värmen ut på golvet

Längst till vänster på övre raden sitter en automatavluftare, så du behöver nog inte lufta.

U Ulrika Sundqvist skrev:
Grannen sa att jag behöver lufta vårt golvvärmesystem. Nyss flyttat in och instruktioner saknas. Hur gör jag?
Ulrika
Tack för svaren här. Värdefullt. Får ta en titt på detta. Är jättemycket bättre på andra saker än sånt här mekande…😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.