Hej,

Problem med alldeles för kallt i golvvärmen. Delta på till/retur är typ 30 grader så misstänker att det kan vara luft?
Har fjärrvärme och elementen på övervåningen fungerar utmärkt.

Är det kranarna längst till höger på undersidan på respektive tillopp/retur som ska öppnas?

Lekman på det här...! 🫣

Edit: kan tillägga att skruven på tillopp för mittre slingan var lite öppen men har dragit åt den. Testade felaktigt att öppna den ett varv, kommer kanske hjälpa deltat. Men anledningen att jag gjorde det från början var att jag hade mycket kallare just på den slingan. Fick tips att justera den skruven men den var uppenbarligen redan i sitt ändläge. Så problemet med den slingan var väl ursprungsproblemet och tänker att det fortfarande kan bero på luft?

• Pump- och rörsystem för golvvärme med flera ventiler, mätare och styrbox, del av fjärrvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du har automatavluftar på varje fördelare, i slutet på ovansidan.
Öppna svarta respektive röda hatten lite och stäng de igen efter ett litet tag.

Är det luft i slingorna så behövs det högt flöde för att spola bort luften.
Stäng alla slingor förutom en samt höj flödet på cirkulationspumpen, fortsätt sedan med nästa, osv.

Det kan vara lättare att koppla på trädgårdsslangen på nedre fördelaren och en slang till avloppet på övre fördelaren och spola slang för slang. Behöver stänga ventilerna mellan värmesystemet och fördelarna innan.

• Gilla
dolofsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du har automatavluftar på varje fördelare, i slutet på ovansidan.
Öppna svarta respektive röda hatten lite och stäng de igen efter ett litet tag.

Är det luft i slingorna så behövs det högt flöde för att spola bort luften.
Stäng alla slingor förutom en samt höj flödet på cirkulationspumpen, fortsätt sedan med nästa, osv.

Det kan vara lättare att koppla på trädgårdsslangen på nedre fördelaren och en slang till avloppet på övre fördelaren och spola slang för slang. Behöver stänga ventilerna mellan värmesystemet och fördelarna innan.
Tack för snabbt svar!
Menar du de båda röda hattarna längs till höger? Tog av dem helt nu, inget pys. Verkar dock vara igensatta? De ny bifogad bild.

Om jag ska stänga en slinga, skruvar jag då upp skruven under röda hatten på resp. slinga på tillopp? Eller hur gör jag? (De är inte seriekopplade där så första stänger alla?) (Behöver man stänga på retur också?)

Det är väl just flödet som är problemet. Jag vet heller inte hur jag ökar flödet på cirkulationspumpen. Vrider man den mekaniskt på mässings skruven och isf hur mkt? Bifogar bild på den också.

• Cirkulationspump märkt "WILO" med mässingsskruv, monterad på rörsystem; diskuteras i samband med flödesjustering och rörprojekt.
    Skapa konto
  • Närbild av gammal mässingsventil och röd hatt på rörsystem, med etikett och vita numrerade komponenter i bakgrunden.
    Skapa konto
D dolofsson skrev:
Menar du de båda röda hattarna längs till höger? Tog av dem helt nu, inget pys. Verkar dock vara igensatta? De ny bifogad bild.
Ja, bägge röda hattarna (tittade närmare på den övre så ser jag att den också är röd, såg svart ut vid första anblicken).
Att det inte pös, beror troligen på att det inte var någon luft i automatavluftarna, dessa fungerar som så att de öppnar för luft men stänger för vatten.
D dolofsson skrev:
Om jag ska stänga en slinga, skruvar jag då upp skruven under röda hatten på resp. slinga på tillopp? Eller hur gör jag? (De är inte seriekopplade där så första stänger alla?) (Behöver man stänga på retur också?)
Lättast är att antingen vrida ner rumstermostaterna på minimum och vänta typ 5 minuter så stänger ställdonen.
Eller ta bort ställdonen och mekanisk trycka ner stiften i botten, det är bra om man då har sparat handrattarna.
D dolofsson skrev:
Det är väl just flödet som är problemet. Jag vet heller inte hur jag ökar flödet på cirkulationspumpen. Vrider man den mekaniskt på mässings skruven och isf hur mkt? Bifogar bild på den också.
Mässingskruven är en blindskruv in till motoraxeln, den ska du inte röra i detta läget.

Ovanför på den svarta lådan sitter ett grått plastreglage den står nu på II (2), genom att vrida den till III (3) så ökar hastigheten.

Har du bara golvvärme eller finns det radiatorer också?
Om det finns radiatorer så bör det finnas en golvvärmeshunt samt cirkulationspump till den.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, bägge röda hattarna (tittade närmare på den övre så ser jag att den också är röd, såg svart ut vid första anblicken).
Att det inte pös, beror troligen på att det inte var någon luft i automatavluftarna, dessa fungerar som så att de öppnar för luft men stänger för vatten.

Lättast är att antingen vrida ner rumstermostaterna på minimum och vänta typ 5 minuter så stänger ställdonen.
Eller ta bort ställdonen och mekanisk trycka ner stiften i botten, det är bra om man då har sparat handrattarna.

Mässingskruven är en blindskruv in till motoraxeln, den ska du inte röra i detta läget.

Ovanför på den svarta lådan sitter ett grått plastreglage den står nu på II (2), genom att vrida den till III (3) så ökar hastigheten.

Har du bara golvvärme eller finns det radiatorer också?
Om det finns radiatorer så bör det finnas en golvvärmeshunt samt cirkulationspump till den.
Ok..!

Men att det ser ut på bilden som att autoavluftningspysen är igensatt är inget problem?

Så jag stänger två av slingorna via termostaterna i rummen, väntar tills vita hatten stängt på de två, sedan ökar jag pumpen till 3?

Sedan samma 2 gånger till för att få alla slingor körda ensamma en gång?

Hur länge ska den gå med bara en slinga?

Stämmer, bifogar foto. Har radiatorer på ovanvåningen som funkar bra. Har shunt, men ingen pump till den tror jag? Den styr hela systemet själv?

• Värmepump med olika rörledningar och ventiler, inklusive en tryckmätare och Danfoss-styrenhet, installerad i ett hem.
    Skapa konto
  • VVS-system med rör, ventiler och mätare, samt en regulator monterad på väggen.
    Skapa konto
D dolofsson skrev:
Men att det ser ut på bilden som att autoavluftningspysen är igensatt är inget problem?
De är inte igensatt, den ska se ut så och dom verkar fungera så som dom ska. Det som oftast händer när de börjar felfungera är att dom läcker lite vatten om hatten inte är åtskruvad.

D dolofsson skrev:
Så jag stänger två av slingorna via termostaterna i rummen, väntar tills vita hatten stängt på de två, sedan ökar jag pumpen till 3?
Det kan eventuellt räcka med att stänga ena ventilen upp till radiatorerna samt öka hastigheten på cirkulationspumpen.
Om inte det hjälper så måste du även stänga två av golvvärmeslingorna.
D dolofsson skrev:
Hur länge ska den gå med bara en slinga?
Bra fråga, 5 minuter kanske.

• Gilla
dolofsson
  • Laddar…
Kan jag stänga alla fyra till radiatorerna? Sedan pump på full, ta av avluftningslocken och köra 10 min?

Funderar på om det inte är fel på pumpen, den tickar lite grand.
TIllopp är 58 grader och retur är 23 grader.
Så antar att något måste vara fel med flödet?

• Värmerör, ventiler och en Wilo-pump installerade i ett värmesystem.
    Skapa konto
Du behöver inte, egentligen ska du inte, skruva bort hattarna på automatavluftarna utan det räcker med att lossa dom ett varv för att släppa ut luften.

Om du skruvar bort stora mässingskruven på pumpen så kommer du se axeln, den har ett spår i sig i änden, om motorn snurrar så ser man inte spåret. Det kommer komma lite vatten.

Man kan också hålla en skruvmejselspetsen mot pumpen och "trycka"/hålla änden på mejselskaftet in i örat så hör man om pumpen går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.