Byggahus.se
Hej, har en trappa som är byggd i en vinkel ned från mellanvåning till källarplan.

Ena vagnstycket är mot ytterväggen i källaren.

Eftersom tidigare ägare satt upp en massa fuskkorsvirke mot ytterväggar, med viss mögelväxt bakom dessa, så vill jag gärna kolla hur trappan ser ut mot väggen. Se bilder.

Har inte kunnat se hur trappan ev är infäst mot väggen? Troligen vilar den på den lodräta stolpen under vagnstycket men även detta stöd står mot ytterväggen. Ser inga skruvar i vagnstycket. Kan dessa vara dolda i stegen eller kan vagnstycket vara hakat på förborrade skruvar i väggen? Nån som kan ha en aning?
:confused:
Hur skall jag gå tillväga för att lossa en del av trappan på ett säkert sätt? Är det någorlunda bakom så sätter jag dit en skiva med tjärpapp för att stoppa framtida fukt tänkte jag. Klokt?:confused:

Tack tack!
:)
Jimmy
 
  • P1010040.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010041.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010042.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen är trappan självbärande så den behöver inte vara fäst i väggen. När våran nya trappa (u-trappa)monterades så monterades en sektion i taget som sedan hakades i varandra. Ser inte om du har en L- eller U-trappa men det kan alltså vara så att den bara är fäst längst upp.
 
Oj...ja trappan är fäst upptill och sen är det nog en L-form då, en lång del i början från fästet och nedåt, sen svänger den 90 grader och slutar mot golvet. Sista biten är den som syns på bilderna.
Frågan är om man kan ta loss det stycke som sitter mot väggen eller kan det vara både spikat och limmat tro? Kanske bäst att inte göra nåt utan sticka huvet i sanden?:confused:
 
Det ser svårt ut. Jag hade en liknande men den åkte faktiskt ut. Vi började riva i den men tillsist bar det inte lönt att försöka lappa ihop den. Har den stått oskyddad mot sten så har den sugit fukt. Finns det även mögel är det nog lika bra att kasta ut den. Jag hade funderingar att måla och "stänga in" lukten men det blev som sagt att den åkte ut. En ny trappa är ju en relativt enkel konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.