Hej!

Vi har köpt en lägenhet i lamellhus i betong från 1949 med lite renoveringsbehov.

Vi hittade en spricka i tapeten. Efter att ha pillat visade det sig vara spricka i underliggande betongvägg. Jag försöker förstå vad jag ser och funderar på om det varit bristande överlapp av armering som är orsaken till sprickan

Spricka i betongvägg med borttagen tapet, lamellhus från 1949. Möjliga orsaker: bristande armeringsväv. Frågor om lämplig spackel och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spricka i betongvägg från 1949 bakom tapet, med synlig armering. Betongytan är ojämn och sprickan sträcker sig vertikalt längs väggen.
Skapa konto
Spricka i betongvägg med linjal för att mäta bredd och djup, exponerad bakom sprucken tapet från en renovering av 1949 lamellhus.
Skapa konto

När man knackar märker man att ett större område är drabbat.

Frågan är hur man löser detta bäst? Kan det bli bra med rätt spackel och sedan armeringsväv i glasfiber? Vilken typ av spackel? Cementbaserad? Epoxibaserad? Annat?

Tack för all hjälp!

Redigerat:
T
Någon form av cementbaserad massa som Husfix eller gipsbaserad variant typ Ardex 828 är det jag har använt på liknande sprickor med gott resultat.

• Gilla
Dlarahykciv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.