360 läst ·
4 svar
360 läst
4 svar
Hur löser jag ny anslutning till kommunens avlopp ?
Har haft ett antal avloppsstopp senaste åren, tätare detta år så bad slutligen vid senaste spolningen att de skulle filma. Det var endast live, ej inspelat, o jag var inte hemma så har fått detta återberättat för mig via min inneboende. Enligt rörisen så har min anslutning till kommunens rör förskjutits och därmed skapas en kant där saker samlas. Då jag bott i huset i 25 år så vet jag att vi fixade med detta för snart 20 år sedan men inte pga stopp utan för att vi plötsligt fick ett slukhål på gången upp till vårt hus. Barnens pappa fixade med detta ihop med kommunen och nån entreprenör. Det jag fick veta då var att avloppsrören av betong kom från ett företag vars betongprodukter inte riktigt höll måttet (50-tals betong) , de hade därför spruckit och läckande vatten hade underminerat marken därav slukhålet. Så de byttes på vår sida . Om jag inte minns fel så var det samma typ av rör på kommunens sida. Mig veterligen har inte dessa bytts . Tror ni det finns nån möjlighet att få kommunen att stå för delar av kostnaden- det är ju en gata som är asfalterad utanför som måste öppnas och sen återställas, utöver det som måste grävas på min sida. Kan man be de filma från sin sida ? De flesta kommuner är ju inte särskilt intresserade av att hjälpa enskilda ( förståeligt) men jag kan ju inte heller gräva upp gaten och hålla på med detta utan deras vetskap .
Okej jag har inte reflekterat över att det är två olika saker. Kan man se det om jag filmar igen (och får det inspelat )?P Prodigys skrev:
Ja det kan man, om förskjutningen är till ett annat rör i samma/liknande dimension i samma riktning är det anslutningspunkten, går det till ett (i 9 av 10 fall) större rör i avsevärt annorlunda riktning är det stammen.B Betskij skrev:
Kommunen har beslutat om en s k förbindelsepunkt, den som kallades "anslutningspunkt" ovan. Vid förbindelsepunkten slutar ditt ansvar och kommunens tar vid.
Kommunen kan hjälpa dig med att markera var förbindelsepunkten ligger och markera ut den t ex med en träkäpp. Börja där och sen kanske det går att relatera filmningen till förbindelsepunktens läge. Det avgör vem som ansvarar för åtgärd, du eller kommunen.
Kommunen kan hjälpa dig med att markera var förbindelsepunkten ligger och markera ut den t ex med en träkäpp. Börja där och sen kanske det går att relatera filmningen till förbindelsepunktens läge. Det avgör vem som ansvarar för åtgärd, du eller kommunen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installera ny radiator - hjälp med dimensioner på rör och anslutning
Värme allmänt -
Har en WE 65 Mp helt ny efter anslutning så sköljer den bara felet?
Badrum -
Byta fast anslutning till vägguttag för ny tvättmaskin – får man göra
Tvättstuga -
Hjälp med (storlek) övergångsnippel. Ny blandare med anslutningsslang
Badrum -
VA - Ny anslutningskostnader när befintlig byggnad styckas av?
Juridik