Hej,
Gjorde några nybörjarmisstag när jag satte upp skarvremsa (borde haft mer spackel i första lagret innan den sattes på gipsskarven). Var jämt och fint efter spackling och slipning men nu efter målning har den släppt på vissa ställen. Finns det någon bra lösning för att fixa detta utan att göra om helt?
Gjorde några nybörjarmisstag när jag satte upp skarvremsa (borde haft mer spackel i första lagret innan den sattes på gipsskarven). Var jämt och fint efter spackling och slipning men nu efter målning har den släppt på vissa ställen. Finns det någon bra lösning för att fixa detta utan att göra om helt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
jag skulle nog tro att du har för lite spackel ovanpå också..........Är det normala skivor med dike eller ?
Det är bara o slipa ned och börja om från början med en ny remsa och spackel😢M majonet skrev:Hej,
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Ingen ovanlig diskussion detta och man är lite nyfiken hur svenska "målare" gör..........Som jag förstår det så är misstag nr ett att sätta remsan med det vanliga lättslipade spacklet man använder på ytan. Jänkarna skriver lika mycket om detta som vi gör men där används "setting mud" för tejpen. Ett starkt spackel som är svårslipat och man lägger det bara tunt. Sen spacklar man resten med slipbara produkter andra och tredje vändan. Man får alltså en styv bas som är betydligt starkare än vanligt spackel.
Har påbörjat att ta bort skarvremorna nu. Mycket spackel i gipsförsänkningen så är rädd att en ny spackelremsa kommer synas om man lägger ovanpå. Vågar man spackla på utan skarvremsa eller måste jag slipa bort allt spackel?Rejäl skrev:
Kör du utan remsa så kommer det garanterat att spricka.. finns tyvärr inga genvägar utan att slipa bort allt😊M majonet skrev:
Hjälper kanske inte dig nu efteråt men...
Det är lättare att få ett (tillräckligt) bra resultat av glasfiberremsor än att uppnå ett bra resultat med papper.
Räknar man inte med spänningar i skjuvande led så duger det alldeles utmärkt.
Det är lättare att få ett (tillräckligt) bra resultat av glasfiberremsor än att uppnå ett bra resultat med papper.
Räknar man inte med spänningar i skjuvande led så duger det alldeles utmärkt.
Du bör få ner remsan så långt som möjligt och därmed ta bort så mkt som möjligt av spacklet för att det skall bli bra.
Sen skulle jag absolut rek att limma remsan. Glasfibernätet ”känns” som att det är tjockare men det kanske bara är en känsla.
Sen skulle jag absolut rek att limma remsan. Glasfibernätet ”känns” som att det är tjockare men det kanske bara är en känsla.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
fast det är ändå ganska märkligt att de tycker att glasfiberremsorna är dåliga när det i själva verket är spacklet som är problematiken.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Hur menar du nu? Har jag sagt att man inte ska ha nånting? Läser man om saken i usa där frågan fortfarande är tvedelad så har man konstaterat att man inte kan använda vanligt lättspackel i botten i hop med remsan. Det fungerar inte och håller inte. De lägger remsan ihop med ett hårt spackel och andra och tredje vändan blir vanligt slipbart lättspackel.
Du skriver att det är märkligt glasfiberremsorna är dåliga, ja dessa tål inte förskjutningar i gipsen därför så är dessa inte godkända enligt tillverkarna..S Stefan1972 skrev:
Sedan skriver du att spacklet är ett problem, nu finns det dolomitbaserade spackel till remsan av papp, allra flesta använder endast medium spackel till skarvspackling ingett annat behövs för vanlig vägg/takmålning..
Varför tar du upp USA dom gör det mesta annorlunda där borta. Deras hus välter vid stormar också det gör inte våra😀
Redigerat av moderator: