Byggahus.se
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det handlar ju lite om vad ni avtalat och kommit överens om men ska det utföras enligt BBV och BKRs branschregler så är det följande som gäller...

[bild]

Den som jobbar hos er ska ha gått kurs 1 & 3
Ansvarig arbetsledare i företaget som utfärdar kvalitetsdokumentet ska ha gått kurs 1 & 2
De ska kunna visa upp detta.
Förut utfärdade BKR små id-kort som visade detta men mitt gick sönder och jag har inte efterlyst ett nytt så jag vet inte om de fortfarande gör detta.

Jag som ensam egenföretagare måste ha gått alla tre kurserna så min behörighet är synlig fullt ut på BKR hemsida bland behöriga företag.
I offerten står
”Utförande av våtrumsarbete sker enligt Byggkeramikrådets branschregler för våtrum.”

Och Intyg för Säker Vatten, tätskikt samt el överlämnas efter slutfört arbete.

Och de är med i BKR så är väl illa tvungna att följa det?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
@Paul-Staffanstorp

Förlåt för OT men har du f-skatt och kan lämna våtrums intyg, skicka gärna ett privat meddelande till mig med firmanamn och telefonnummer. Anlitar gärna dig till mitt badrum jag håller på att bygga!
Sorry men jag skapar inga sådana kontakter härinne för jag har redan fått för mycket skit och blivit avstängd för många ggr med anklagan om att jag gör reklam för t.ex alternativa budgetkök i platta paket som i min värld med 20 års erfarenhet inom kök & badrum är sju resor bättre än Ikea.
Här inne får man absolut inte klanka ner på Ikea nämligen. ;)

Jag brinner för att försöka hjälpa folk i den mån jag kan och lägger hellre energi på det än att sitta vid tv om kvällarna för jag är uppväxt med att om man kan hjälpa så ska man göra det.
Skulle jag då göra något som ger sken av att jag raggar kunder härinne så lär jag väl bli totalt blockad härifrån och det skulle vara tråkigt känner jag.
Hoppas på förståelse för detta. :)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Dilato och 8 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
I offerten står
”Utförande av våtrumsarbete sker enligt Byggkeramikrådets branschregler för våtrum.”

Och Intyg för Säker Vatten, tätskikt samt el överlämnas efter slutfört arbete.

Och de är med i BKR så är väl illa tvungna att följa det?
Jo, men då ska de ju kunna uppvisa att de har fulla behörigheten också med att ha gått de kurserna som krävs.
Det räcker liksom inte med att en kontorsråtta som inte utför arbetet har gått kurserna.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tack... frugan är thailändska så det var ganska lätt och få genom det i båda våra badrum. :)

Med blandarventiler i kommoderna så man inte fryser arslet av sig. 😂

[bild]
Man blir ju lite avis!

Måste bara tillägga att geberits fixtur TEK är riktigt trevlig att jobba med!
Men hade inte Grohe nån med typ som en plastbalja bakom som oxå fungerade som "tätskikt"?🤔
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Det med kurserna. Gäller det även snickarna de haft inte för att sätta plywood och gips och regla upp?
 
V Vedhuggarrn skrev:
Man blir ju lite avis!

Måste bara tillägga att geberits fixtur TEK är riktigt trevlig att jobba med!
Men hade inte Grohe nån med typ som en plastbalja bakom som oxå fungerade som "tätskikt"?🤔
He he.... du får väl visa vem som e mannen i huset. ;)

Ja, jag börjar gilla den mer och mer men ibland kan folien vara lite knepig att få till bra i hörnen.
 
D Drben88 skrev:
Det med kurserna. Gäller det även snickarna de haft inte för att sätta plywood och gips och regla upp?
Nej, det behövs inga kurser för snickerierna... det handlar bara om fuktskyddets utförande.

Men du nämnde ju nog någonstans att snickaren gjort något med detta också och bara det påvisar ju felaktigheter.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Sorry men jag skapar inga sådana kontakter härinne för jag har redan fått för mycket skit och blivit avstängd för många ggr med anklagan om att jag gör reklam för t.ex alternativa budgetkök i platta paket som i min värld med 20 års erfarenhet inom kök & badrum är sju resor bättre än Ikea.
Här inne får man absolut inte klanka ner på Ikea nämligen. ;)

Jag brinner för att försöka hjälpa folk i den mån jag kan och lägger hellre energi på det än att sitta vid tv om kvällarna för jag är uppväxt med att om man kan hjälpa så ska man göra det.
Skulle jag då göra något som ger sken av att jag raggar kunder härinne så lär jag väl bli totalt blockad härifrån och det skulle vara tråkigt känner jag.
Hoppas på förståelse för detta. :)
Ah okej, jag förstår de etiska i man kanske inte bör ragga jobb via ett forum där man skriver och hur de eventuellt kan strida mot forum regler.

jag får väl googla mig fram till dig då hehe
 
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Proffs!
Tack, men det finns säkert de som är bra mycket grymmare men de hänger nog inte härinne tror jag. ;)🙏


Känns dock som det är nu eller aldrig jag ska släppa bomben med att jag är totalt outbildad eller... 🙃

Jag brukar skoja med vissa kunder när frågorna ibland har kommit var man går och lär sådant här.

Jag vet faktiskt inte brukar mitt svar bli för jag är faktiskt utbildad Barnskötare. 😂😎

Men jag gör allt utom EL, VVS & MÅLERI... river rubbet och bygger upp det igen, fuktskyddar, plattsätter och monterar inredningar samt roddar projekten.

Med detta så önskar jag TS lycka till och så får vi hoppas på en bra lösning för nu ska jag umgås med familjen en kvart innan läggdags typ. 😉😂
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tack, men det finns säkert de som är bra mycket grymmare men de hänger nog inte härinne tror jag. ;)🙏


Känns dock som det är nu eller aldrig jag ska släppa bomben med att jag är totalt outbildad eller... 🙃

Jag brukar skoja med vissa kunder när frågorna ibland har kommit var man går och lär sådant här.

Jag vet faktiskt inte brukar mitt svar bli för jag är faktiskt utbildad Barnskötare. 😂😎

Men jag gör allt utom EL, VVS & MÅLERI... river rubbet och bygger upp det igen, fuktskyddar, plattsätter och monterar inredningar samt roddar projekten.

Med detta så önskar jag TS lycka till och så får vi hoppas på en bra lösning för nu ska jag umgås med familjen en kvart innan läggdags typ. 😉😂
Du är en stjärna. Tack för alla svar och tankar du delat med dig av. Uppskattar det. Trevlig kväll
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Du är en stjärna. Tack för alla svar och tankar du delat med dig av. Uppskattar det. Trevlig kväll
Tack för visad uppskattning och lycka till som sagt. 👍
 
  • Älska
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
He he.... du får väl visa vem som e mannen i huset. ;)

Ja, jag börjar gilla den mer och mer men ibland kan folien vara lite knepig att få till bra i hörnen.
Det har jag gett upp sen länge😂😂

Ja man får låta det ta den tiden det tar tycker jag. Har dock fått till snitsen dom senaste gångerna tycker jag och då går det ganska lätt!
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Återkom gärna med vad besiktningsmannen tycker! Alltid intressant!
 
  • Gilla
Drben88 och 1 till
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Återkom gärna med vad besiktningsmannen tycker! Alltid intressant!
Det ska jag göra! 👍. Tack för dina synpunkter också!
 
  • Gilla
Vedhuggarrn och 1 till
  • Laddar…
Känner med dig, då jag själv har varit i en liknande situation. Då var det Hembad i Borlänge som gjorde ett uselt jobb. Man vill inte vara dryg kund eller ställa till med besvär, samtidigt som man vill ha det man betalar för. Han som var projektledare för mitt badrum hade så otroligt dålig attityd och blev sur så fort jag påtalade fel. Det blir en extremt påfrestande livssituation. Man står utan badrum, vill bara att det ska bli klart så fort som möjligt och orkar inte bråka varenda dag. Men stå på dig, även om det är jobbigt, pinsamt och svårt.

https://www.byggahus.se/forum/threa...tt-ansvar-att-de-kopplat-avloppet-fel.402458/
 
  • Gilla
  • Älska
Drben88 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.