J jonaserik skrev:
Har du EL-tejp går det med, ett par varv räcker gott. ser ut att vara gott om plats.
Hmmmmm… låt oss säga att det finns delade meningar om eltejpens eventuella förträfflighet…

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Inte förträfflighet, men håller det på en kabel i mark så håller det på ett sådant ställe med.

Märkligt. Med en varm lödpenna så borde kabeln släppa från kretskortet efter någon sekunds uppvärmning. Påför och väta lödspetsen med nytt lödtenn för bättre värmeöverföring.

Vid större komponenter och kretskortsytor så kan objektet kräva mer värme under längre tid men kan ej se något sådan på bilden.

Se upp så att du inte skadar kretskortet. Som andra har skrivit, alternativet är att du låter kablarna sitta kvar och klipper loss batteriet och skarvar ihop ledarna.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Först av allt, åter tack för alla tips!

Med nya krafter och idén om kraftigare penna i bakhuvudet så gick ut i garaget och hittade en 60w penna i en gömma. Mycket nöjd över fyndet traskade jag in med gott mod till skrivbordet.

Värmde upp pennan en hygglig sund och tänkte nu jäklar ska lödtennet smälta.
Lade an pennan mot lödpunkten och höll fast..... i vad som kändes en evighet (antagligen närmare 1minut). Men det hände absolut ingenting, utom möjligtvis att en svag doft av bränt börjat sprida sig.
Något nedstämd gjorde jag några till försök, att gnuggade spetsen lite fram och tillbaka men tennet ville absolut inte smälta.

I takt med att irritationen växte blev jag nästan redo att klippa av både tråd, batteri och hela läsplattan i bitar kom jag att tänka på tipset om mer tenn. Så jag rotade fram en tråd av okänt silvrigt material som smälte iprincip omedelbart på spetsen, och enstaka sekunder senare lossnade lödningen. :ok:

De två resterande kablarna gav knappt en fight innan de lossnade. Fantastiskt!

Det gamla batteriet var givetvis fastlimmat och krävde en hel del bändande men även det gav upp relativt snabbt och lossnade.

I glädjen lyckades jag glömma bort tennet inför nästa utmaning, att få fast de nya kablarna. Men efter några minuter av löddimma så klarnade tankarna och med enstaka droppar nytt tenn smalt lödpunkterna och de nya kablarna kunde fästas på nolltid.

Läsplattan startar och allt är bra.
Bifogar en segerfilm och en bild av slutresultatet.

Håller tummarna att jag inte lyckats halv-kortsluta något och att plattan självantänder under natten.
Elektronikkrets med integrerade kretsar, kopparplåtar, loddningar och en ansluten flerfärgad kabeltrio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hakber77 och 4 till
  • Laddar…
A
ricebridge ricebridge skrev:
Hmmmmm… låt oss säga att det finns delade meningar om eltejpens eventuella förträfflighet…
En tejpbit på längden längs med tråden, vik på mitten och klister mot klister, duger i krig.

R
Unikt namn Unikt namn skrev:
Först av allt, åter tack för alla tips!

Med nya krafter och idén om kraftigare penna i bakhuvudet så gick ut i garaget och hittade en 60w penna i en gömma. Mycket nöjd över fyndet traskade jag in med gott mod till skrivbordet.

Värmde upp pennan en hygglig sund och tänkte nu jäklar ska lödtennet smälta.
Lade an pennan mot lödpunkten och höll fast..... i vad som kändes en evighet (antagligen närmare 1minut). Men det hände absolut ingenting, utom möjligtvis att en svag doft av bränt börjat sprida sig.
Något nedstämd gjorde jag några till försök, att gnuggade spetsen lite fram och tillbaka men tennet ville absolut inte smälta.

I takt med att irritationen växte blev jag nästan redo att klippa av både tråd, batteri och hela läsplattan i bitar kom jag att tänka på tipset om mer tenn. Så jag rotade fram en tråd av okänt silvrigt material som smälte iprincip omedelbart på spetsen, och enstaka sekunder senare lossnade lödningen. :ok:

De två resterande kablarna gav knappt en fight innan de lossnade. Fantastiskt!

Det gamla batteriet var givetvis fastlimmat och krävde en hel del bändande men även det gav upp relativt snabbt och lossnade.

I glädjen lyckades jag glömma bort tennet inför nästa utmaning, att få fast de nya kablarna. Men efter några minuter av löddimma så klarnade tankarna och med enstaka droppar nytt tenn smalt lödpunkterna och de nya kablarna kunde fästas på nolltid.

Läsplattan startar och allt är bra.
Bifogar en segerfilm och en bild av slutresultatet.

Håller tummarna att jag inte lyckats halv-kortsluta något och att plattan självantänder under natten.
[bild]
[video]
Ledsen att säga det men det där ser uselt ut. Det gamla tennet skulle bort först, kablarna på det nya batteriet skulle förtenats, likaså lödpunkterna. Och du skulle värmt mer och låtit allt tenn flyta ihop ordentligt.

Det kanske håller, men sådana kallödningar brukar inte fungera så länge. Vill det sig illa lossnar en kabel och kortsluter batteriet.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Även om det stämmer som RoAd skriver så "duger" det och kommer att hålla den här apparaten ut.
För att löda som ett proffs kräver ganska mycket träning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det var ju kanske inte de sexigaste lödningarna men det håller. Man ser att kardelerna sugit upp lödtenn så det är bra.

Skrapa lite mellan lödpunkterna så du inte har någon liten loppa kvar som kan ligga och läcka ström.

R
M MagHam skrev:
Även om det stämmer som RoAd skriver så "duger" det och kommer att hålla den här apparaten ut.
För att löda som ett proffs kräver ganska mycket träning.
Jag har sett många lödningar i mina dagar och de där är typiska för sådana som helt plötsligt släpper. Det är kall-lödningar. Kablarna är dessutom lödda i vinkel vilket kommer ge en belastning på dem. Om inte den gula släpper inom kort blir jag nästan förvånad.

Att "löda som ett proffs" kan måhända ta lite tid att lära sig, ,men att löda bättre än detta är en youtube-video bort.

anders07 anders07 skrev:
Det var ju kanske inte de sexigaste lödningarna men det håller. Man ser att kardelerna sugit upp lödtenn så det är bra.
När jag ser om videon på datorn och inte telefonen så ser det ut som om kablarna kan vara förtenta ja, men det tror jag i.s.f. är gjort från fabrik. TS värmer helt enkelt för lite och för kort för att tennet ska flyta ihop.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Videon visar att det inte är något värmeproblem som skapar problemet utan det är bara avsaknad av löderfarenhet som gör att resultatet blir lite taffligt.
Eftersom grejorna nu funkar så låt det vara.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alla lödares dilemma är att man ofta behöver (minst) tre händer.
En att hålla i pennan med, en till sladden och en till att påföra tennet.
Hartset som bidrar till en fin utflytning förångas så snabbt att det behöver frigöras i samband med lödögonblicket.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ledsen att säga det men det där ser uselt ut. Det gamla tennet skulle bort först, kablarna på det nya batteriet skulle förtenats, likaså lödpunkterna. Och du skulle värmt mer och låtit allt tenn flyta ihop ordentligt.

Det kanske håller, men sådana kallödningar brukar inte fungera så länge. Vill det sig illa lossnar en kabel och kortsluter batteriet.
Håller helt med. Det såg inte bra ut.

A ansic skrev:
En tejpbit på längden längs med tråden, vik på mitten och klister mot klister, duger i krig.
Inte ett krig som man vill vinna.

Eltejp är Hin Håles strumpeband och skall nedkämpas och förgöras varthelst den sticker upp sitt fula tryne. Den är roten till allt ont, elektronikens svar på parkslide, och är undantagen kraven på human behandling enligt Genèvekonventionen. Kampen för att utrota eltejpen får aldrig vila tills den sista remsan under högtidliga former uppbränts och förtärts i eld. Ty om inte vi förgör eltejpens farsot, kommer eltejpen att förgöra oss. Detta universum är inte stort nog för både eltejp och mänskligt liv; det är eltejpen eller människan.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
R RoAd skrev:

Haha ja det är ju uppenbart en amatör som visar buken i videon.

Jag är inte med på vad kall lödningar innebär. För mig har det varit lite blandade budskap mellan att värma för lite och mycket, så det är möjligt att den blev för lite värmd även om det ryker oroväckande från kretskortet? :thinking:

Plattan är redan ihopmonterad, och det är tyvärr inte så sannolikt att plattan överlever ett nytt öppningsförsök. Det var med nöd och näppe som plastclipsen som håller ihop paketet överlevde den första omgången, så jag får nog helt enkelt hålla tummarna.

Att "för tenna" kablar är inget jag sett i någon av de videos jag kikat på. Men det har nog i huvudsak varit komponenter som lötts. Något flux orkade jag aldrig åka iväg handla heller, men det kanske vore en ide att ha för eventuella senare försök.

Även om lödningarna ser för jävla risiga ut så är jag nöjd, en död platta är åtminstonde delvis hel igen :)

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
R
Unikt namn Unikt namn skrev:
Haha ja det är ju uppenbart en amatör som visar buken i videon.

Jag är inte med på vad kall lödningar innebär. För mig har det varit lite blandade budskap mellan att värma för lite och mycket, så det är möjligt att den blev för lite värmd även om det ryker oroväckande från kretskortet? :thinking:

Plattan är redan ihopmonterad, och det är tyvärr inte så sannolikt att plattan överlever ett nytt öppningsförsök. Det var med nöd och näppe som plastclipsen som håller ihop paketet överlevde den första omgången, så jag får nog helt enkelt hålla tummarna.

Att "för tenna" kablar är inget jag sett i någon av de videos jag kikat på. Men det har nog i huvudsak varit komponenter som lötts. Något flux orkade jag aldrig åka iväg handla heller, men det kanske vore en ide att ha för eventuella senare försök.

Även om lödningarna ser för jävla risiga ut så är jag nöjd, en död platta är åtminstonde delvis hel igen :)
Här är en video som visar på grunderna. Vid ca 2:40 ser du hur tennet ska "flyta ut" och fästa i materialet som löds, och vid ca 3 minuter så visar de hur en kall-lödning ser ut.

Angående förtenningen så kan du se ett bra exempel i denna video ca 6:20 fram. Där ser man rätt bra skillnaden mellan att försöka löda fast en "rå" ledare jämfört med en som redan har tenn i sig (de överdriver lite, men det var det bästa jag orkade leta fram).

Att kunna löda saker på ett bra sätt är mycket användbart så jag rekommenderar dig att öva lite tills du behöver göra det nästa gång. När man börjar få känsla för det så är det riktigt roligt (tycker i.a.f. jag).

• Gilla
GK100 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.