Hej!
Vi bor i en lägenhet anno 1910, där huset är byggt på en trästomme. Det är väldigt lyhört till grannarna ovan, och i samband med att vi ska renovera ett rum tänkte vi försöka se om vi kan göra något åt.
Karaktären på ljuden vi upplever är framförallt stomljud när de ovanför går omkring och flyttar saker (dvs ljud från golvet). I dagsläget sitter det ett innertak av vita rektangulära takpaneler, och i ett annat rum har vi tidigare rivit innertaket och sett att det sitter plank ovanför (se bild). Bjälklaget är cirka 23cm högt.
Vi tror att en bidragande anledning till att det är så lyhört är avsaknad av ljuddämpning/isolering i bjälklaget. Vi överväger följande åtgärder (från viktigast till minst viktiga), men tar gärna input på vad som är värt att göra och vad som inte är värt ☺️
1. Riva planktaket och isolera bjälklaget. Vi funderar på att använda Isover stenullsskivor eller Huntonit träfiberisolering, och lite tjockare dimension så att bjälklaget inte blir en resonanslåda utan ljud dämpas.
2. Bygga ett flytande innertak. Vi tänker att om vi kan göra ett innertak som inte mekaniskt ligger dikt an mot bjälklaget utan snarare hänger i det så kan det göra att ljud inte vandrar genom innertaket lika bra. Är inne på glespanel + gips + pärlspont.
3. Sätta kortlingar i bjälklaget. Har förstått att med fler kortlingar så kan svikt minska vid belastning på golvet och minska knarr etc.
4. Försöka limma golvet underifrån? Det här är ett riktigt långskott, men jag tänker att om grannens golv hade varit limmat mot bjälklaget hade det inte gett lika mycket knarr i grund och botten. Vet inte om det här är praktiskt görbart, men är en idé.
Vad tror ni, vad är värt att göra för att lösa problemet? Något särskilt att tänka på?
Kommer såklart inhämta tillåtelse från BRF-styrelsen innan arbete påbörjas!
Tack på förhand 😀
Vi bor i en lägenhet anno 1910, där huset är byggt på en trästomme. Det är väldigt lyhört till grannarna ovan, och i samband med att vi ska renovera ett rum tänkte vi försöka se om vi kan göra något åt.
Karaktären på ljuden vi upplever är framförallt stomljud när de ovanför går omkring och flyttar saker (dvs ljud från golvet). I dagsläget sitter det ett innertak av vita rektangulära takpaneler, och i ett annat rum har vi tidigare rivit innertaket och sett att det sitter plank ovanför (se bild). Bjälklaget är cirka 23cm högt.
Vi tror att en bidragande anledning till att det är så lyhört är avsaknad av ljuddämpning/isolering i bjälklaget. Vi överväger följande åtgärder (från viktigast till minst viktiga), men tar gärna input på vad som är värt att göra och vad som inte är värt ☺️
1. Riva planktaket och isolera bjälklaget. Vi funderar på att använda Isover stenullsskivor eller Huntonit träfiberisolering, och lite tjockare dimension så att bjälklaget inte blir en resonanslåda utan ljud dämpas.
2. Bygga ett flytande innertak. Vi tänker att om vi kan göra ett innertak som inte mekaniskt ligger dikt an mot bjälklaget utan snarare hänger i det så kan det göra att ljud inte vandrar genom innertaket lika bra. Är inne på glespanel + gips + pärlspont.
3. Sätta kortlingar i bjälklaget. Har förstått att med fler kortlingar så kan svikt minska vid belastning på golvet och minska knarr etc.
4. Försöka limma golvet underifrån? Det här är ett riktigt långskott, men jag tänker att om grannens golv hade varit limmat mot bjälklaget hade det inte gett lika mycket knarr i grund och botten. Vet inte om det här är praktiskt görbart, men är en idé.
Vad tror ni, vad är värt att göra för att lösa problemet? Något särskilt att tänka på?
Kommer såklart inhämta tillåtelse från BRF-styrelsen innan arbete påbörjas!
Tack på förhand 😀
Är bjälklaget helt "tomt" så kan det vara meningsfullt att fylla facken mellan bjälkarna med absorberande material. Men ni behöver absolut inte riva ner hela plankundertaket. Lossa ena änden på en bräda i varje fack och spruta in lösull. Ni behöver varken fylla ut facken jämnt, eller helt. Ca 50-70 mm skikt i snitt räcker, och ni ska inte heller utan vidare väsentligt öka bjälklagets egenvikt - se nedan.
Sådant löst "fluff" är bra på att dämpa ut luftljudet i "resonanslådorna", men det är svårare att göra något åt knarret och stegljuden, som fortplantas i stommen. I det syftet skulle egentligen era grannar behöva installera stegljudsmatta under sitt eventuella övergolv, eller vibrationsdämpande mellanlägg mellan bjälkar och brädor, om de bara tagit fram brädgolvet som synlig yta (populärt, men det var ju aldrig meningen i dessa hus).
Det sämre men inte helt dåliga sättet vore att fylla bjälklagsfacken med ett tyngre material, typ kutterspån - men då måste någon verkligen räkna på om bjälkarna klarar den sammanlagda egenvikten. Det är oftast nedböjningen som är dimensionerande, och era grannar blir ju inte direkt glada åt plötsligt svajiga golv.
Sätta kortlingar mellan bjälkarna tror jag har tveksam effekt, och i varje fall avgjort mer jobb än vad det är värt. Tre lag gips direkt under brädinnertaket dämpar ut stomljudet bättre.
Det är grannarnas golv - inte ert eventuella undertak - som bore byggas "flytande" för att göra någon nytta. Ett undertak - men då tätt slutande mot väggarna, ca 100 mm tjockt och fyllt med ca 50 mm mineralull - skulle dämpa luftljud på ungefär samma sätt som lösull inne i bjälklaget plus isolera stomljuden lite om det byggdes av något lite tungt, t ex tre lag gips. Men det skulle ju kräva mer jobb och orsaka en tråkig sänkning av er troligen fina takhöjd. Och även i det fallet behöver ni räkna på bjälkarnas bärighet.
I ert ställe skulle jag sammanfatningsvis, efter kontrollräkning av bjälkarnas bärighet, börja med insprutning av ett 50-70 mm lösullsskikt, och lyssna ett tag. Är ni inte nöjda, så öka - så långt det går enligt beräkningen - antalet tunga skivskikt (direkt på brädorna) när ni gör klart innertaket.
PS1
Om det ursprungliga innertaket var kloasong - dvs puts på nät och vass- så var det hela en ganska tung och ur ljudsynvinkel mycket bättre konstruktion. I så falla kan ni ju lassa på med motsvarande vikt per kvadratmeter.
PS2
Jag har ju inte sett er planlösning och har ingen aning om aktuella spännvidder (inte heller dimensioner) på bjälklagsbalkarna. De är ju lika höga i hela lägenheten, så marginalerna för era experiment bestäms av spännvidden i det aktuella rummet. Ju kortare spännvidd än den längsta förekommande, desto marginaler att lassa på med mer vikt, vilket gagnar akustiken.
PS3
Vill ni verkligen optimera era insatser, så kan det vara väl investerade pengar att be en professionell akustiker att ägna någon timme åt problemet
Sådant löst "fluff" är bra på att dämpa ut luftljudet i "resonanslådorna", men det är svårare att göra något åt knarret och stegljuden, som fortplantas i stommen. I det syftet skulle egentligen era grannar behöva installera stegljudsmatta under sitt eventuella övergolv, eller vibrationsdämpande mellanlägg mellan bjälkar och brädor, om de bara tagit fram brädgolvet som synlig yta (populärt, men det var ju aldrig meningen i dessa hus).
Det sämre men inte helt dåliga sättet vore att fylla bjälklagsfacken med ett tyngre material, typ kutterspån - men då måste någon verkligen räkna på om bjälkarna klarar den sammanlagda egenvikten. Det är oftast nedböjningen som är dimensionerande, och era grannar blir ju inte direkt glada åt plötsligt svajiga golv.
Sätta kortlingar mellan bjälkarna tror jag har tveksam effekt, och i varje fall avgjort mer jobb än vad det är värt. Tre lag gips direkt under brädinnertaket dämpar ut stomljudet bättre.
Det är grannarnas golv - inte ert eventuella undertak - som bore byggas "flytande" för att göra någon nytta. Ett undertak - men då tätt slutande mot väggarna, ca 100 mm tjockt och fyllt med ca 50 mm mineralull - skulle dämpa luftljud på ungefär samma sätt som lösull inne i bjälklaget plus isolera stomljuden lite om det byggdes av något lite tungt, t ex tre lag gips. Men det skulle ju kräva mer jobb och orsaka en tråkig sänkning av er troligen fina takhöjd. Och även i det fallet behöver ni räkna på bjälkarnas bärighet.
I ert ställe skulle jag sammanfatningsvis, efter kontrollräkning av bjälkarnas bärighet, börja med insprutning av ett 50-70 mm lösullsskikt, och lyssna ett tag. Är ni inte nöjda, så öka - så långt det går enligt beräkningen - antalet tunga skivskikt (direkt på brädorna) när ni gör klart innertaket.
PS1
Om det ursprungliga innertaket var kloasong - dvs puts på nät och vass- så var det hela en ganska tung och ur ljudsynvinkel mycket bättre konstruktion. I så falla kan ni ju lassa på med motsvarande vikt per kvadratmeter.
PS2
Jag har ju inte sett er planlösning och har ingen aning om aktuella spännvidder (inte heller dimensioner) på bjälklagsbalkarna. De är ju lika höga i hela lägenheten, så marginalerna för era experiment bestäms av spännvidden i det aktuella rummet. Ju kortare spännvidd än den längsta förekommande, desto marginaler att lassa på med mer vikt, vilket gagnar akustiken.
PS3
Vill ni verkligen optimera era insatser, så kan det vara väl investerade pengar att be en professionell akustiker att ägna någon timme åt problemet
Redigerat:
Klicka här för att svara
