14 967 läst ·
22 svar
15k läst
22 svar
Hur långt från verkligheten är jag?
Sida 1 av 2
Hej,
Vi funderar på att själva göra en till våning på vårt hus.
Är precis i starten av funderingarna så jag har inte gjort några nogranna beräkningar. Men med "höftade mått" och lite m2 priser som jag sett i inlägg här på forumet har börjat spåna lite och vill veta från er experter hur lånt från verkligheten jag är.
Yttervägg 2,5m x 35m = 87,5m2 x 400kr = 35000kr (fönster ej borträknad från ytan)
Golv 60m2 x 400kr = 24000kr
Yttertak 90m2 x 400kr = 36000kr (Takstolar återanvänds)
Innertak 60m2 x 350kr = 21000kr
Fönster 4st = 15000kr
Innerväggar 2,5m x 15m = 37,4m2 x 200kr = 7500kr
Ytskickt (Tapeter, lister, 3st innerdörrar) ca ca 20000kr
Höjning av murstock 10000kr
Trappa 40000kr
Summa 208500kr
Alltså borde man klara att göra ett taklyft för låt oss säga 300000kr eller?
Vi funderar på att själva göra en till våning på vårt hus.
Är precis i starten av funderingarna så jag har inte gjort några nogranna beräkningar. Men med "höftade mått" och lite m2 priser som jag sett i inlägg här på forumet har börjat spåna lite och vill veta från er experter hur lånt från verkligheten jag är.
Yttervägg 2,5m x 35m = 87,5m2 x 400kr = 35000kr (fönster ej borträknad från ytan)
Golv 60m2 x 400kr = 24000kr
Yttertak 90m2 x 400kr = 36000kr (Takstolar återanvänds)
Innertak 60m2 x 350kr = 21000kr
Fönster 4st = 15000kr
Innerväggar 2,5m x 15m = 37,4m2 x 200kr = 7500kr
Ytskickt (Tapeter, lister, 3st innerdörrar) ca ca 20000kr
Höjning av murstock 10000kr
Trappa 40000kr
Summa 208500kr
Alltså borde man klara att göra ett taklyft för låt oss säga 300000kr eller?
-El och datanätverk kanske,
-vvs - radiatorer eller golvvärme?,
-isolering på vinden,
-ska du inte ha några badrum...,
-garderober (drar gärna iväg i kostnad...)
-fönsterbänkar (kostnad som inte är att förakta om de är i sten)
-Hängrännor, och andra plåtdetaljer på utsidan
Sen tillkommer:
-Rivning av befintligt tak
-Byggställning (hyra eller köpa)
-Täcka det blottlagda huset
-Bygglovskostnader
-vvs - radiatorer eller golvvärme?,
-isolering på vinden,
-ska du inte ha några badrum...,
-garderober (drar gärna iväg i kostnad...)
-fönsterbänkar (kostnad som inte är att förakta om de är i sten)
-Hängrännor, och andra plåtdetaljer på utsidan
Sen tillkommer:
-Rivning av befintligt tak
-Byggställning (hyra eller köpa)
-Täcka det blottlagda huset
-Bygglovskostnader
Kom på en till sak.
Ofta är ju takstolarnas underdel samma som vindens golvbjälklag. Hur återanvänder du då takstolarna?
Dessutom kan bjälkarna vara något underdimensionerade för att göra en övervåning. Du måste kanske köpa virke för nytt bjälklag.
Huset kan vara lite snett vilket kan kräva en hel del jobb med att väga upp de nya ytterväggarna... vis av egen erfarenhet - bara ett tips...
Ofta är ju takstolarnas underdel samma som vindens golvbjälklag. Hur återanvänder du då takstolarna?
Dessutom kan bjälkarna vara något underdimensionerade för att göra en övervåning. Du måste kanske köpa virke för nytt bjälklag.
Huset kan vara lite snett vilket kan kräva en hel del jobb med att väga upp de nya ytterväggarna... vis av egen erfarenhet - bara ett tips...
Åh, tack så jättemycket för ditt svar. Det känns som så mycket man behöver räkna igenom ordentligt men det är ju ingen ingen idé att räkna överhuvudtaget om det sticker iväg väldigt långt över vår ekonomiska gräns.
Ja just det ja, lite el och värme skulle man ju kanske ha också ja :-[
För liknande dragning i bottenvåningen tog våran elektriker 4000kr, så jag tar och räknar med 10000kr.
Element ca 10000kr
Isolering på vinden räknade jag in i posten innertak, är det för snävt?
Fönsterbänkar gör svärfar alldeles gratis.
Nope inget badrum, bara sovrum.
Garderober finns redan i vår ägo.
Hängrännor och plåtdetaljer har jag inte haft en tanke på. Vad kan det kosta? Klarar jag mig på 10000kr?
Då är ja alltså uppe i 238500kr
Kanske jag fortfarande kan klara mig under 300000kr?
Oj, ett bjälklag blir ju troligtvis nödvändigt då också. Vad kan det kalaset gå på då?
Ja just det ja, lite el och värme skulle man ju kanske ha också ja :-[
För liknande dragning i bottenvåningen tog våran elektriker 4000kr, så jag tar och räknar med 10000kr.
Element ca 10000kr
Isolering på vinden räknade jag in i posten innertak, är det för snävt?
Fönsterbänkar gör svärfar alldeles gratis.
Nope inget badrum, bara sovrum.
Garderober finns redan i vår ägo.
Hängrännor och plåtdetaljer har jag inte haft en tanke på. Vad kan det kosta? Klarar jag mig på 10000kr?
Då är ja alltså uppe i 238500kr
Kanske jag fortfarande kan klara mig under 300000kr?
Oj, ett bjälklag blir ju troligtvis nödvändigt då också. Vad kan det kalaset gå på då?
Innerväggarna känns lite billiga om du ska isolera och köra osb samt gips (rekommenderas).
Trappan känns lite dyr (fast det beror ju på hur den ska se ut och hur mycket räcke du vill ha)
Tapeter, lister och innerdörrar känns lite lågt.
Med alla "javisstja"-kostnader så tycker jag att du borde räkna med 4-500.000 utan att jag kan specificera varför. Det drar gärna iväg, men visst, har man gett sej fan på att göra det billigt så KAN man köpa en skitbillig trappa, laminatgolv, enkelgips till väggarna, återanvända takteglet, köpa billig takpapp på byggmax osv osv.
Trappan känns lite dyr (fast det beror ju på hur den ska se ut och hur mycket räcke du vill ha)
Tapeter, lister och innerdörrar känns lite lågt.
Med alla "javisstja"-kostnader så tycker jag att du borde räkna med 4-500.000 utan att jag kan specificera varför. Det drar gärna iväg, men visst, har man gett sej fan på att göra det billigt så KAN man köpa en skitbillig trappa, laminatgolv, enkelgips till väggarna, återanvända takteglet, köpa billig takpapp på byggmax osv osv.
Eh, det blir väldigt SVÅRT att återanvända takstolarna ifall de inte ligger PÅ ett vindsbjälklag. Hela innertaket i undervåningen är ju fastsatt i takstolarna - typ.
Såhär såg våra takstolar och bjälklag ut:

Jag tror du får lov att såga sönder takstolarna och kasta dem. Nya kostar ca 1000 kr/st - om du inte har nåra specialare.
Då återstår att undersöka ifall du kan behålla bjälkarna eller om du måste lägga i nytt K-klassat i rejälare dimensioner. Isåfall ryker också det eventuella råspontgolvet på vinden om du inte tar bort det varsamt. Vips så måste du köpa nytt sånt också.
EDIT:
Dessutom bör du kontakta en konstruktör som gör beräkningar på konstruktionen inklusive eventuella hål för trappan. Det kan ju kosta nåra tusingar och en del forskning i befintlig huskropps konstruktion.
Såhär såg våra takstolar och bjälklag ut:

Jag tror du får lov att såga sönder takstolarna och kasta dem. Nya kostar ca 1000 kr/st - om du inte har nåra specialare.
Då återstår att undersöka ifall du kan behålla bjälkarna eller om du måste lägga i nytt K-klassat i rejälare dimensioner. Isåfall ryker också det eventuella råspontgolvet på vinden om du inte tar bort det varsamt. Vips så måste du köpa nytt sånt också.
EDIT:
Dessutom bör du kontakta en konstruktör som gör beräkningar på konstruktionen inklusive eventuella hål för trappan. Det kan ju kosta nåra tusingar och en del forskning i befintlig huskropps konstruktion.
Hej!
Idag skulle vi ta bort innertak med mera för att sanera bort lite svartmögel. Det visade sig att en stor del av råsponten till yttertaket är rötet!!!!!! >
Jag fick därför för mig att vi kanske ändå skulle göra om från 1,5 plan till 2 plans hus genom att höja vägglivet ca 1 m :
. Vi får då ca 70 kvadrat då i stället för som nu 45 kvadrat på övre plan) Vad kan det kosta extra och är det en bra idé tro? Vi måste/vill ändå göra följande saker (så det är bara merkostnaden jag är ute efter):
-bygga nytt yttertak och innertak (inkl isolering)
-byta elinstallationer
-byta alla ytskikt (ej golv)
-byta fasad
-element finns så att det räcker
-Det ska bara vara sovrum på övre plan. Samma planlösning som nu.
-En takkupa (av två) ska ändå byggas om för att bli mer estetiskt tilltalande.
-ventiler och sånt ska sättas in
Kan ett taklyft (lösvirke) egentligen bli så väldigt mycket dyrare nu när vi ändå ska göra allt annat? Kan man komma undan med 100000 extra? Skorstenen (premodul) måste förståss höjas en meter.
Min okvalificerade gissning:
Takstolar 20000 kr (huset är 9*8 meter)
Jobb?
Höjning/ombyggnad av takkupa?
Skorsten ännu en meter till: 3000 exkl jobb
Idag skulle vi ta bort innertak med mera för att sanera bort lite svartmögel. Det visade sig att en stor del av råsponten till yttertaket är rötet!!!!!! >
Jag fick därför för mig att vi kanske ändå skulle göra om från 1,5 plan till 2 plans hus genom att höja vägglivet ca 1 m :
-bygga nytt yttertak och innertak (inkl isolering)
-byta elinstallationer
-byta alla ytskikt (ej golv)
-byta fasad
-element finns så att det räcker
-Det ska bara vara sovrum på övre plan. Samma planlösning som nu.
-En takkupa (av två) ska ändå byggas om för att bli mer estetiskt tilltalande.
-ventiler och sånt ska sättas in
Kan ett taklyft (lösvirke) egentligen bli så väldigt mycket dyrare nu när vi ändå ska göra allt annat? Kan man komma undan med 100000 extra? Skorstenen (premodul) måste förståss höjas en meter.
Min okvalificerade gissning:
Takstolar 20000 kr (huset är 9*8 meter)
Jobb?
Höjning/ombyggnad av takkupa?
Skorsten ännu en meter till: 3000 exkl jobb
Du har ju listat de stora posterna redan...
Bygglovet, byggställning, containerhyra är tre poster till du får hosta upp.
Sen är ju frågan om du kan använda befintliga väggar eller om du måste såga av ytterväggarna i golvnivå. Någonstans måste ju syllen ställas.
Mitt förslag är att du försöker speca allt så gott du kan.
Skriv en lista utifrån och in och uppskatta kostnaderna.
Bygglovet, byggställning, containerhyra är tre poster till du får hosta upp.
Sen är ju frågan om du kan använda befintliga väggar eller om du måste såga av ytterväggarna i golvnivå. Någonstans måste ju syllen ställas.
Mitt förslag är att du försöker speca allt så gott du kan.
Skriv en lista utifrån och in och uppskatta kostnaderna.
Hej!
Jag har ett enplans myresjöhus bygggt 1987. Nu håller jag på och planerar för ett taklyft, på offerten jag fick av bygg firman, så skriver de att " beställaren ansvarar för att ytterväggar och hjärtvägg tål belastningen"
Hur vet man det?? Det bli ju större tyngd på ytterväggarna i och med att taket blilr större och tyngre. Från 27grader till 45 grader. Klarar det den viktökningen?
Och hjärtväggen, hur tar man reda på ifall den är bärande? Och om den inte är bärande är det ett stort jobb att fixa det?
Jag har ett enplans myresjöhus bygggt 1987. Nu håller jag på och planerar för ett taklyft, på offerten jag fick av bygg firman, så skriver de att " beställaren ansvarar för att ytterväggar och hjärtvägg tål belastningen"
Hur vet man det?? Det bli ju större tyngd på ytterväggarna i och med att taket blilr större och tyngre. Från 27grader till 45 grader. Klarar det den viktökningen?
Och hjärtväggen, hur tar man reda på ifall den är bärande? Och om den inte är bärande är det ett stort jobb att fixa det?
Svarade i din andra tråd, fast det där med hjärtvägg kan man ju lösa.
Ritar man huset så all last går ner i ytterväggarna så behövs ju ingen hjärtvägg. Man får förvisso rita och konstruera takstolarna på ett lite annorlunda sätt, men det är ju definitivt inget omöjligt jobb.
Ritar man huset så all last går ner i ytterväggarna så behövs ju ingen hjärtvägg. Man får förvisso rita och konstruera takstolarna på ett lite annorlunda sätt, men det är ju definitivt inget omöjligt jobb.
Tack för svaret. Visste inte riktigt var jag skulle placera min tråd. Hjärtväggen går väl även att förstärka så att den blir bärande?
När det gäller ytterväggarna hade jag gärna sluppit att anlita en konstruktör...
Hade velat ha svaret att" det finns inget enplanshus från myresjö som inte klarar den viktökningen"
eller åtminstone är vägen uppbyggs så och så så håller det
När det gäller ytterväggarna hade jag gärna sluppit att anlita en konstruktör...
Hade velat ha svaret att" det finns inget enplanshus från myresjö som inte klarar den viktökningen"
Det finns ju en triljon olika sätt att bygga hus så ett standardsvar blir nog svårt.
Däremot har kanske tillverkaren några modeller på 2-planshus från ditt byggår. Har du tur ser konstruktionen likadan ut som din enplanare. På så vis kan man ju dra slutsatsen att en extra våning kan läggas på ditt hus.
Kolla med tillverkaren så finner du kanske lite gratisinformation.
Om inte hjärtväggen är bärande, så är det ingen hjärtvägg, utan en innervägg.
Huruvida man kan stärka en innervägg till att bli hjärtvägg vet jag ingenting om. Jag kan bara gissa att betongplattan borde förstärkas under väggen - eller?
Däremot har kanske tillverkaren några modeller på 2-planshus från ditt byggår. Har du tur ser konstruktionen likadan ut som din enplanare. På så vis kan man ju dra slutsatsen att en extra våning kan läggas på ditt hus.
Kolla med tillverkaren så finner du kanske lite gratisinformation.
Om inte hjärtväggen är bärande, så är det ingen hjärtvägg, utan en innervägg.
Huruvida man kan stärka en innervägg till att bli hjärtvägg vet jag ingenting om. Jag kan bara gissa att betongplattan borde förstärkas under väggen - eller?
Det beror på hur högt du skall "lyfta" takstolarna.
1 ½-plans med förhöjt takliv eller 2-plans...
Om du skall ha förhöjt takliv så krävs ju att du stagar takstolen i en hjärtvägg eftersom man inte kan knyta ihop takstolen nedtill i bjälklaget. Skall du ha tvåplanshus så sätter du takstolar enligt de du har på ditt nya övre hammarband.
Om hjärtväggen skall nybyggas så skall väl inte du ta ansvar att de tål belastningen??? Ytterväggen är ju din befintliga så den är ju dock ditt ansvar...
1 ½-plans med förhöjt takliv eller 2-plans...
Om du skall ha förhöjt takliv så krävs ju att du stagar takstolen i en hjärtvägg eftersom man inte kan knyta ihop takstolen nedtill i bjälklaget. Skall du ha tvåplanshus så sätter du takstolar enligt de du har på ditt nya övre hammarband.
Om hjärtväggen skall nybyggas så skall väl inte du ta ansvar att de tål belastningen??? Ytterväggen är ju din befintliga så den är ju dock ditt ansvar...