1 080 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Hur länge håller sig vatten varmt i en varmvattensberedare
Hej, jag ska till och bygga hus de kommande åren med min kära och frågan om varmvatten kom till mig nu.
Då vi har egen skog och har tillgång till bränsle för att elda så funderade jag på vedeldad panna.
Till min fråga, skulle vattnet kunna hålla sig varmt i säg 2 dagar (eller mer, men det känns inte troligt).
Tacksam för få ta del av era svar, ha er en härlig måndag och vidare vecka!
Då vi har egen skog och har tillgång till bränsle för att elda så funderade jag på vedeldad panna.
Till min fråga, skulle vattnet kunna hålla sig varmt i säg 2 dagar (eller mer, men det känns inte troligt).
Tacksam för få ta del av era svar, ha er en härlig måndag och vidare vecka!
Välkommen till forumet.
Ska du bara ha vedpannan för varmvatten eller ska den även vara för uppvärmning av huset?
Hur länge vatten håller sig varmt beror på flera faktorer som tex,
- Vattenvolymen
- Hur bra isolerad tanken/beredaren är
- Omgivningstemperaturen
- Vattnets temperatur när du slutar elda
- Inkommande kallvattentemperatur
- Hur mycket varmvatten som tappas/används
Ska det även vara för uppvärmningen av huset så är det fler faktorer som tex,
- Husets uppvärmda volym
- Innertemperaturen
- Utetemperaturen
- Hur blåsigt det är ute
- Hur bra isolerat huset är
- Typ av ventilation
- Hur mycket det ventileras
- Hur många som är i huset
- Vad som är igång i huset som alstrar värme
Ska du bara ha vedpannan för varmvatten eller ska den även vara för uppvärmning av huset?
- Vattenvolymen
- Omgivningstemperaturen
- Husets uppvärmda volym
- Innertemperaturen
- Utetemperaturen
- Hur blåsigt det är ute
- Typ av ventilation
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Nackdelen med veduppvärmt varmvatten är ju att du måste elda året runt om du vill ha varmvatten även på sommaren.
Väljer du en rejäl ackummulatortank behöver du inte elda så ofta på vintern, men att värma hela tanken för att få en skvätt varmvatten på sommaren blir ju ett stort jobb, så det får man lösa på något vis.
Kombinerar du vedanläggningen med solfångare kan du nog oftast klara varmvattenbehovet sommartid den vägen. Ett annat alternativ är att köra en luft-vatten-pump för varmvatten sommartid (eller året runt) och bara värma huset med ved, men det blir ju fler grejer att köpa, installera och underhålla.
Väljer du en rejäl ackummulatortank behöver du inte elda så ofta på vintern, men att värma hela tanken för att få en skvätt varmvatten på sommaren blir ju ett stort jobb, så det får man lösa på något vis.
Kombinerar du vedanläggningen med solfångare kan du nog oftast klara varmvattenbehovet sommartid den vägen. Ett annat alternativ är att köra en luft-vatten-pump för varmvatten sommartid (eller året runt) och bara värma huset med ved, men det blir ju fler grejer att köpa, installera och underhålla.
Tack så mycket!Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.
- Vattenvolymen
- Omgivningstemperaturen
- Husets uppvärmda volym
- Innertemperaturen
- Utetemperaturen
- Hur blåsigt det är ute
- Typ av ventilation
Och tack för ett bra svar, jag håller på att lista ut vad det är för frågor jag behöver svar på för få båten (huset) i hamn.
Värme till huset tänkte vi lösa genom att elda inne, så varmvattnet skulle vara till dusch och disk.
Ja det är ju den, solfångare har vi också klurat på.F fredrik.johansson skrev:Nackdelen med veduppvärmt varmvatten är ju att du måste elda året runt om du vill ha varmvatten även på sommaren.
mm ja jag har rotat runt på internet och kollat på de mer moderna systemen men för oss så är ett så "simpelt" system som möjligt är önskvärt, tack för ditt svar!
Ja det får nog bli en kombination, 7000 va ju inte så illa,pacman42 skrev:
vi är bara två än än så länge, och själv så duschar jag sparsamt så det borde ju räcka för damens behov
Är det rena eldstäder inne eller är det vattenmantlade eldstäder du/ni funderar på?G Gösta Gustav skrev:
Har ni bara rena eldstäder inomhus och ingen annan värmekälla så kommer ni aldrig att kunna resa iväg två/tre dagar eller mer på vintern utan att huset blir nedkyld eller i värsta fall fruset (beroende på vart i landet huset är beläget).
Du/ni ska inte bara tänka på hur situationen ser ut just nu utan hur den kan tänkas se ut om 10, 20 år framåt, eller i alla fall ha utrymme att installera annan typ av beredare (/värmekälla).G Gösta Gustav skrev:
Kanske även fundera på hur lätt-/svårsålt huset kan bli, många idag är bekväma och vill inte elda "hela tiden".
Har själv vedpanna med tankar. Ganska välisolerat hus i Stockholm.
Behöver nästan aldrig elda varje dag vintertid. I snitt två gånger per vecka.
På sommaren används en elektrisk varmvattenberedare som växlas över till via två kulventiler.
Tar 10sek.
Har fungerat bra sedan det startades upp för 12 år sedan.
Veden har hittills varit gratis och ganska lättillgänglig men framtiden får utvisa när bergvärme installeras.
Kommer då att plugga in den parallellt med nuvarande så man kan välja.
Finns gott om plats för ett bergvärmeskåp precis bredvid tankarna.
Min kusin har så idag och det funkar bra.
På sommaren används en elektrisk varmvattenberedare som växlas över till via två kulventiler.
Tar 10sek.
Veden har hittills varit gratis och ganska lättillgänglig men framtiden får utvisa när bergvärme installeras.
Att köra liten varmvattenberedare på el under sommaren då man inte vedeldar - kan det vara ett alternativ? Jag klarar en 55liters beredare på ca 350 kWh/månad under sommarmånaderna då vi ofta är många i huset (barn/barnbarn). Ibland får vi vänta 10 min mellan duscharna då vi är fler som samtidigt bastar men det har inte varit något egentligt problem.
För övrigt klarar huset utmärkt med denna lilla beredare för 1-2 personer resterande året och jag har förhållandevis låg elförbrukning.
För övrigt klarar huset utmärkt med denna lilla beredare för 1-2 personer resterande året och jag har förhållandevis låg elförbrukning.
P Pin skrev:
Än bara rena men vattenmantlade är ju en klar ide, alternativt att ha en "reserv" värmekälla för då en ska bort under vintern.Demmpa skrev:
Är det rena eldstäder inne eller är det vattenmantlade eldstäder du/ni funderar på?
Har ni bara rena eldstäder inomhus och ingen annan värmekälla så kommer ni aldrig att kunna resa iväg två/tre dagar eller mer på vintern utan att huset blir nedkyld eller i värsta fall fruset (beroende på vart i landet huset är beläget).
Du/ni ska inte bara tänka på hur situationen ser ut just nu utan hur den kan tänkas se ut om 10, 20 år framåt, eller i alla fall ha utrymme att installera annan typ av beredare (/värmekälla).
Kanske även fundera på hur lätt-/svårsålt huset kan bli, många idag är bekväma och vill inte elda "hela tiden".
Tomten ska ligga just vid en sjö på damens släktgård i Värmland, så det blir lite kallt och framför allt blåsigt.
Det är riktigt, kan ju lätt bli så att när en förhoppningsvis får tillskott att ett större eller annorlunda system ska in.
Det här med ved under vinter och el undersommar låter ju inte dumt, tomten ligger just vid en sjö så under sommaren vaskar man ju ändå sig gärna i sjön.Huddingebo skrev:
Har själv vedpanna med tankar. Ganska välisolerat hus i Stockholm.
Tar 10sek.
Tack för ditt svar
Ja det verkar som att det kan vara det, låter ju inte dumt alls.yonna skrev:
Att köra liten varmvattenberedare på el under sommaren då man inte vedeldar - kan det vara ett alternativ? Jag klarar en 55liters beredare på ca 350 kWh/månad under sommarmånaderna då vi ofta är många i huset (barn/barnbarn). Ibland får vi vänta 10 min mellan duscharna då vi är fler som samtidigt bastar men det har inte varit något egentligt problem.
kanske kombinerat med solpaneler också, men det skulle nog bli när vi blir fler i hushållet.
damen och jag är rätt flexibla av sig så ett litet system med mindre begränsningar passar oss bra.
Bra svar tack!
Om du placerar elberedaren i serie med vedpannans varmvatten så produceras ju varmvatten billigt även om du inte eldar varje dag. Är vattnet redan ljummet så behöver ju inte elberedaren jobba så mycket.
Klicka här för att svara