En vanlig innervägg tar inte mer en 4 Tim för en ensam snickare att sätta upp, sen om man ska handla material och bära in får man räkna med en hel dag.

P
N Nypåforumet skrev:
Hej!

Tog in några offerter från snickare i samband med att att sätta upp 2 innerväggar (gips, plywood och isolering, ej målning och spackling). En gammal dörrkarm ska bort och ny dörrkarm och dörr installeras. Handlar om ca 3 meter väggar (bredd) totalt.

Fick ett fastpris på nära 50 000 för enbart arbete exklusive all annat, vilket blir nära 2 veckors arbete när jag slår ut det på timpris på ca 700. Försökt få en uppfattning på nätet om hur lång tid det borde ta och det handlar om allt mellan 1-3 dagar. Har jag helt fel här kanske?

Fått ett par andra offerter med liknande pris på arbete (en lite billigare dock), men där har de även räknat in extrajobb på att platsbygga en garderob (redan köpt garderob) samt fylla igen utrymme mellan skåpsluckor och tag i kök med gips på ca 3 meter. Fick indikation att det kan behövas 2 veckor för att få allt klart. Även med det extra arbetet är det rimligt att det tar omkring två veckor? Inget direkt knas i lägenheten som skulle göra det extra komplicerat.

Tacksam för lite tips från erfarna.
Låter som du bor i Stockholm :-D

Tog in tre offerter på att måla 1,5 plans kåk. Knappt 100 kvm fasad. Behövs knappt ställning.

Alla 3 över 100k och då var det med billig falu röd färg.

Min granne som har likadan kåk målade om den själv (och tvättade) på mindre tid än målarfirmorna skulle ta med 2 man för jobbet

Lyckades sen hitta en firma med polacker (stor omsättning i bolaget och otroligt vettiga) de tog 43k..

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
En fråga, är det entrévåning eller en trappa upp/ner?
Golvvärme?
Det är ju faktorer som påverkar priset, men ja priset är på tok för högt, vist det tar lite tid att lista in en garderob som man bygger in, men har snickare vart där och mätt och lämnat offert så har han måtten och kan börja morgon med att åka och handla material för vägg och ha väggen klar till 3 kaffet
Men att gå och fundera och dricka kaffe och prata lite verkar vara många snickares specialgren för att få ett 5h jobb att ta 8-10h

jag satte upp 2 innerväggar ~8-10m tot med 2 dörrar samt monterade 1 dörr i en gammal skjutdörrsöppning där blev det lite sågning av karm/dörr och pill att få dörren smällta ihop men väggen och öppningen

regler isolering gips båda sidor inget annat

enna väggen var på andra våningen i ett 50tals hus... SOM inte var byggd för dagens byggmaterialbredder trappan var 90graders svänging.. Tog lite tid och tålamod men start till klar ~9h
8h jobb 1h väntan material och en kaffe/lunch

att jag skulle begärt ~4000€ är lustigt den summan är mer för 80-100h jobb

Mats-S
Buildgates Buildgates skrev:
Låter helt orimligt. Som glad amatör gör man det på två dagar. En erfaren snickare bör klara det på en.
Fantasier som vanligt på BH :)
2 veckor är orimligt ja, men en dag är fantasier. Du glömmer precis allting som tillkommer för att man ska kunna utföra själva jobbet, planering, resor, materialinköp mm. mm.

• Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Fantasier som vanligt på BH :)
2 veckor är orimligt ja, men en dag är fantasier. Du glömmer precis allting som tillkommer för att man ska kunna utföra själva jobbet, planering, resor, materialinköp mm. mm.
Ja det brukar ju ta en halv dag innan man hittat alla verktyg 😀

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ja det brukar ju ta en halv dag innan man hittat alla verktyg 😀
Och sedan behöver släpet luft, efter det är det kö till brädgården samt strul vid kassan. Punka på brädgården, tur till däckverkstan ... och dag 1 har passerat med råge 😆

• Haha
  • Gilla
Hilding Rönnlund och 2 till
  • Laddar…
Jag kan nog hålla med om att offerten var ganska hög. Men om man gör jobbet själv och inte värderar sin egen tid blir det ju bara materialkostnaden.

Annars är det i det här forumet vanligt att hantverkare för fram en massa andra kostnader så som firmabil, framkörning, hämta material, tid för att skriva offerten, kostnaden för verktyg, företagsförsäkring m. m.
Jag har säkert glömt några saker som brukar nämnas.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
@
@ @ndreas skrev:
3 dagar för att bygga en garderob? Byggde precis in en paxgarderob med skjutdörrar (alltså inte Ikeas grejer) samt vägg på kortsidan. Lite extra pyssel blev det då jag ville undvika att göra hål i tak eller golv.

Med målning och "shopping" tog det mycket mycket mindre än tre dagar ...
Kan lägga till att byggkostnaden blev 2.546 kr inkl färg (vilket jag tycker ändå är förvånansvärt dyrt). Utöver det tillkommer såklart kostnaden för garderob och skjutdörrarna. Nu valde jag att montera allt helt utan skriva eller limma i tak eller golv. Hade jag gjort det hade kostnaden blivit lägre istället för några lite mer komplicerade lösningar som jag valde...

Men det är såklart snickarnas tid man får betala mest för...

N Nypåforumet skrev:
Hej!

Tog in några offerter från snickare i samband med att att sätta upp 2 innerväggar (gips, plywood och isolering, ej målning och spackling). En gammal dörrkarm ska bort och ny dörrkarm och dörr installeras. Handlar om ca 3 meter väggar (bredd) totalt.

Fick ett fastpris på nära 50 000 för enbart arbete exklusive all annat, vilket blir nära 2 veckors arbete när jag slår ut det på timpris på ca 700. Försökt få en uppfattning på nätet om hur lång tid det borde ta och det handlar om allt mellan 1-3 dagar. Har jag helt fel här kanske?

Fått ett par andra offerter med liknande pris på arbete (en lite billigare dock), men där har de även räknat in extrajobb på att platsbygga en garderob (redan köpt garderob) samt fylla igen utrymme mellan skåpsluckor och tag i kök med gips på ca 3 meter. Fick indikation att det kan behövas 2 veckor för att få allt klart. Även med det extra arbetet är det rimligt att det tar omkring två veckor? Inget direkt knas i lägenheten som skulle göra det extra komplicerat.

Tacksam för lite tips från erfarna.
Nu har jag bara anlitat 4 snickare i mitt liv för diverse projekt med allt från garagebygge till montering av garderob och jag har alltid kört allt på timmar men det finns inte en chans i helvetet att det kan kosta 50k. Möjligtvis om han har 4 gubbar då.

S Screed skrev:
Nu har jag bara anlitat 4 snickare i mitt liv för diverse projekt med allt från garagebygge till montering av garderob och jag har alltid kört allt på timmar men det finns inte en chans i helvetet att det kan kosta 50k. Möjligtvis om han har 4 gubbar då.
Hej! Det var bara en snickare som skulle göra jobbet.

Jag gissar på att jag har blivit erbjuden "oseriösa" offerter av hantverkarna tyvärr. Fick tips om att kontakta veteranhantverkare och redan hade ett jättebra bemötande av Veteranpolen med ett par mycket trevliga snickare som var på besök idag. De sa att de enbart kör timpris och att det tar absolut max 2 dagar för båda snickarna att fixa väggarna.

BirgitS
Det finns trådar med en del skräckexempel där folk från Veteranpoolen och liknande har varit inblandade. Folk som påstår att de är snickare, eller något annat, men sen visar det sig att det är de inte alls utan det är bara pensionärer som gillar renovera och inte har någon som helst aning om vad fackmässigt innebär.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns trådar med en del skräckexempel där folk från Veteranpoolen och liknande har varit inblandade. Folk som påstår att de är snickare, eller något annat, men sen visar det sig att det är de inte alls utan det är bara pensionärer som gillar renovera och inte har någon som helst aning om vad fackmässigt innebär.
Jaha. Då blir det väl till att inte anlita någon hantverkare alls.

N Nypåforumet skrev:
Jaha. Då blir det väl till att inte anlita någon hantverkare alls.
Det var inte menat så, men det var en varning att du bör få det på pränt från poolen att det faktiskt är utbildade snickare som kommer.

Jag hade också fått klåpare från poolen som skulle utföra trädgårdsjobb och dom hade ingen aning om vad som var ogräs och inte...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det var inte menat så, men det var en varning att du bör få det på pränt från poolen att det faktiskt är utbildade snickare som kommer.

Jag hade också fått klåpare från poolen som skulle utföra trädgårdsjobb och dom hade ingen aning om vad som var ogräs och inte...
Tack, jag får nog kolla extra noga om jag skulle anlita någon från det företaget eller liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.