Hej!

Tog in några offerter från snickare i samband med att att sätta upp 2 innerväggar (gips, plywood och isolering, ej målning och spackling). En gammal dörrkarm ska bort och ny dörrkarm och dörr installeras. Handlar om ca 3 meter väggar (bredd) totalt.

Fick ett fastpris på nära 50 000 för enbart arbete exklusive all annat, vilket blir nära 2 veckors arbete när jag slår ut det på timpris på ca 700. Försökt få en uppfattning på nätet om hur lång tid det borde ta och det handlar om allt mellan 1-3 dagar. Har jag helt fel här kanske?

Fått ett par andra offerter med liknande pris på arbete (en lite billigare dock), men där har de även räknat in extrajobb på att platsbygga en garderob (redan köpt garderob) samt fylla igen utrymme mellan skåpsluckor och tag i kök med gips på ca 3 meter. Fick indikation att det kan behövas 2 veckor för att få allt klart. Även med det extra arbetet är det rimligt att det tar omkring två veckor? Inget direkt knas i lägenheten som skulle göra det extra komplicerat.

Tacksam för lite tips från erfarna.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
StefanCalmar och 4 till
  • Laddar…
Låter helt orimligt. Som glad amatör gör man det på två dagar. En erfaren snickare bör klara det på en.

• Gilla
  • Haha
Bernt Ö97 och 18 till
  • Laddar…
Med 3 offerter med liknande pris har jag svårt att tänka mig att det skulle vara något fel på offerterna, två andra har till och med extraarbete. Någon annan med erfarenhet av snickare som satt upp innerväggar?

• Gilla
kog
  • Laddar…
Jag satte upp innervägg 3,8 meter på en dag.
Förankra ytter/under/över-reglar i betong, sedan reglar, isolering, spånskivor.

• Gilla
RufusHedman och 4 till
  • Laddar…
Ok. Är det vanligt att snickare lägger på dessa kostnader och tid för arbete? Verkar standard i mitt samhälle iaf.

A
Så åka o handla reglar, plywood, isolering och gips sedan bära in tar bara minst 2-3timmar beroende på hur det ser ut är det en andra våning med trång trappa så krävs två man..sedan regla upp en vägg ca 3m lång 2.4m hög ca 4-6timmar sedan behöver elektriker in om någon el ska finnas?
Nästa dag så klär man båda sidor och isolerar om ingen el ska in..
Så ca 24 timmar skulle jag tagit för själva väggen om det inte är något annat såsom att såga upp parkett, sätta lister mm..
24tim a 700kr/tim= 16800kr i arbete för väggen..

• Gilla
MrsBlaise och 10 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Så åka o handla reglar, plywood, isolering och gips sedan bära in tar bara minst 2-3timmar beroende på hur det ser ut är det en andra våning med trång trappa så krävs två man..sedan regla upp en vägg ca 3m lång 2.4m hög ca 4-6timmar sedan behöver elektriker in om någon el ska finnas?
Nästa dag så klär man båda sidor och isolerar om ingen el ska in..
Så ca 24 timmar skulle jag tagit för själva väggen om det inte är något annat såsom att såga upp parkett, sätta lister mm..
24tim a 700kr/tim= 16800kr i arbete för väggen..
Tack. Kanske omrking 17 000 för väggar (3 dagar), sen 17 000 för att platsbygga IKEA garderoben (3 dagar), och en 14 000 för att fylla igenom utrymmet mellan skåp och tak i köket (2 dagar). Låter normalt då kanske?

A
N Nypåforumet skrev:
Tack. Kanske omrking 17 000 för väggar (3 dagar), sen 17 000 för att platsbygga IKEA garderoben (3 dagar), och en 14 000 för att fylla igenom utrymmet mellan skåp och tak i köket (2 dagar). Låter normalt då kanske?
Ska dom åka o hämta Ikea garderoberna och bära in dom och skruva ihop dom och montera så är det ca 2dagar..
Vi skulle tackat nej till att montera Ikea garderoberna..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ska dom åka o hämta Ikea garderoberna och bära in dom och skruva ihop dom och montera så är det ca 2dagar..
Vi skulle tackat nej till att montera Ikea garderoberna..
Nej, montering och allt sånt fixar vi själva. Enbart arbete för montering av garderob som kläs in mot golv och tak, samt deponi av nuvarande garderob.

A
N Nypåforumet skrev:
Nej, montering och allt sånt fixar vi själva. Enbart arbete för montering av garderob som kläs in mot golv och tak, samt deponi av nuvarande garderob.
Ja då är det alldeles för mycket tid..
Men som sagt många jobbar inte med Ikea så ni kanske får betala extra mycket för att det är Ikea..

• Gilla
Björn—72 och 1 till
  • Laddar…
O
enhetstiden hamnar på ca: 1,5
kvm: 9kvm
vägg: 13,5tim

O oliven1 skrev:
enhetstiden hamnar på ca: 1,5
kvm: 9kvm
vägg: 13,5tim
Tack

O
sedan är det ju inte hela sanningen, du får ju lägga på CAK + vinst etcetera

BirgitS
Är det betong i väggar och tak så att det är lätt att sätta dit nya reglar eller är det en träregelkonstruktion där man får leta efter reglar och kanske sätta upp nya för att det ska gå att sätta fast väggen just där du vill ha den?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
@
N Nypåforumet skrev:
3 dagar för att bygga en garderob? Byggde precis in en paxgarderob med skjutdörrar (alltså inte Ikeas grejer) samt vägg på kortsidan. Lite extra pyssel blev det då jag ville undvika att göra hål i tak eller golv.

Med målning och "shopping" tog det mycket mycket mindre än tre dagar ...

• Inbyggd garderob med skjutdörrar och vägg på kortsidan, placerad i ett rum med mönstrad tapet och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
solofss2 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.