Byggahus.se
Skickade in förhandsanmälan för cirka 4 veckor sen och fick svar igår.

Svaret från nätägaren var dock bara att man tagit emot anmälan och nu startar ytterligare en period på 6-8 veckor för att se om nätet klarar av min lilla anläggning..

Tog det lika lång tid för er?
 
D Danne213 skrev:
Skickade in förhandsanmälan för cirka 4 veckor sen och fick svar igår.

Svaret från nätägaren var dock bara att man tagit emot anmälan och nu startar ytterligare en period på 6-8 veckor för att se om nätet klarar av min lilla anläggning..

Tog det lika lång tid för er?
Tiden det tar är väldigt olika och beror oftast på vilket nätbolag. För min del skickades Föranmälan in kl 15.00 på tisdagen, dagen efter strax innan 07.00 var mitt installationsmedgivande klart.
Mindre lokal nätägare.

Sen beror det på vilken tid på året också. Denna tiden sitter inte nätägarens "elektiker" och rullar tummarna
 
H
Med Vattenfall är vi uppe i ca 6 månader. Fick starta anläggningen för 2 månader sedan. Väntar på att få se försäljningen när jag loggar in.
 
Har du beställt via vattenfall eller kör du som jag med egen elektriker?
 
Beställning mitten av oktober 2021, installatören lämnade in förhandsanmälan.
Mitten november 2021, installatör meddelar att det kommer prishöjningar på materialet. Vi kom överrens att jag köper material i förtid.
Mitten december 2021, förhandsanmälan godkänd.
Första halvan januari 2022, installationen görs.
Mtten februari 2022, mätare byts och klartecken att sätta i drift.
Första mars 2022, produktionsavtal med elhandlare träder i kraft. El producerad i februari skänkte jag bort men fick skatteavdraget ändå.
Mitten av mars 2022, elmätaren ställs om till timavläsning.
Mitten av maj 2022, timavläst avtal för konsumtion träder i kraft. Lustigt nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.