Byggahus.se
Hej alla kunniga hoppa ni kan hjälpa mig och ge lite visdom!

Lite inledning om man pallar: Jag ska byta kakel i köket och blev förvånad vad jag fick fram efter att ha rivit det gamla. Bakom varje platta satt det någon form av betongkaka ca 13-14cm i diameter och 20-30mm tjock. Vissa av kakorna följde med från putsen bakom och tog även med sig en bit av det (som nog är kalkbruk då det var väldigt poröst) så jag valde att knacka ner alla kakor då jag inte vill fästa nytt kakel i det. Vad är dessa kakorna för övrigt? Över vissa delar av köksbänken (i högra delen av bilden tror jag det framgår tex) var det rent bruk/betong direkt bakom och allt såg ut som jag räknade med. Problemet med detta blev såklart att väggen vart väldigt ojämn när allt kakel var nere. Det är heller inte en jämn differens utan det varierar mellan 0-30mm för att bli jämt längs med köksbänken.

Frågan: Efter lite om och men kom jag fram till att jag:
1) putsar upp halvslarvigt med gipsbruk ca 0-15mm längs hela väggen bara för att vara säker på att underlaget sitter då bruket bakom var så poröst.
2) sätter fast gipsskivor för att få en helt plan yta, jag gör detta med ”kluttar” av gipsbruk så att jag kan trycka dit gipsskivorna så de hamnar tillräckligt ”djupt” i rätt position.
3) tänkte även spackla runt gipsskivorna efteråt och i skarvarna för extra fäste om inte annat.
4) kaklar på därefter ✌️

Nu har jag putsat med gipsbruk för några timmar sedan och precis satt en skiva men det slog mig att är jag för snabb? När jag fyller i skarvarna gör jag det väl typ tätt, kommer gipsbruket bakom ändå att torka? Även när jag om ett par dagar sätter kakel och fog? Om inte, hur länge behöver gipsbruket få torka eller härda innan jag går vidare? Det står 1 timme från tillverkaren Norgips men då menar de nog torktid för att limma upp en gipsskiva så blir osäker på vad som gäller vid säg 10mm bredspackling och att man gör rätt efteråt med kakel.

En bild från när jag börjar riva kaklet, och en annan på nuläget med en gipsskiva ”upplimmad”.

Tveka inte att ifrågasätta vad jag sysslar med eller kom med feedback hur jag hade kunnat tänka och göra, är verkligen inget proffs som ni ser men prövar mig fram och tar gärna en känga om jag lär mig något på vägen 🙏 Tack på förhand!
 
  • Köksskåp, trasig kakelvägg, renoveringsverktyg, rörbrott, oordning, förstörda plattor, pågående arbete eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum under renovering med oavslutad gipsskiva och hylla, grova väggytor, träarbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hamnade i fel forum av misstag admin för gärna lägga den rätt.
 
namnbyte
Kan rekommendera någon form av andningsskydd till det där, svart kakelfog i kök från före 1982 kan innehålla asbest. Samt våttorka efteråt.

Men sakfrågan har jag ingen koll på dessvärre
 
namnbyte namnbyte skrev:
Kan rekommendera någon form av andningsskydd till det där, svart kakelfog i kök från före 1982 kan innehålla asbest. Samt våttorka efteråt.

Men sakfrågan har jag ingen koll på dessvärre
Tack, kaklet är satt över den påbyggda ekbänkskivan som jag tvivlar på är så pass gammal därför tänkte jag att kaklet nog är lite nyare ändå. Blev såklart lite fundersam när jag började knacka då det bakom såg ut att vara 100 år gammalt men då körde jag på.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.