Jag har lyckats få tag på en mycket billig, aldrig installerad bergvärmepump av årsmodell 2012. Tanken är att installera den när min nuvarande packar ihop om 5-10 år. Hur förvarar man den bästa fram till dess? Bör man fylla rören med någon vätska, typ kylarvätska (som innehåller lite rostskydd), eller bör man bara låta den vara? Att cirkpumparna kärvar ihop lite räknar jag med, men inte värre än att man kan lossa det när det är dags. I värsta fall får man väl monterna loss dem och ta isär dem.

Finns det någon risk att köldmediet läcker ut så att man måste fylla på det? Fast man förväntar sig väl att en BVP skall hålla upp emot 20 år, så det borde väl vara lugnt tänker jag.
 
Hur har den varit förvarad/konserverad sina första 11 år?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Var ska den förvarar. i kallförråd, Köldbäraren har normalt en fryspunkt vid - 15 C , så på den kallasidan är det bara att fylla. I övrigt så finns frysrisk. Fyll övriga rör med köldbärare om det inte blir mindre än ca - 10. Eftersom KB är flyktig ( sprit ) så pluggas alla rör så den inte dunstar bort. Se först till det inte finns vanligt vatten i värmeväxlaren behövs inte många centiliter för att den ska frysa sönder. Ett tips är blåsa kanske 5 - 6 gånger med tryckluft och vänta 10 minuter mellan varje gång.. Går även att ta bort värmebärarpumpen som säkerhet att få ut ev den skvätt som kan vara kvar
 
K Kane skrev:
Hur har den varit förvarad/konserverad sina första 11 år?
Vet inte exakt. Den är lite dammig, och det finns lite rost på en av sidopanelerna. Så den har väl stått i någon lada typ... Men den ser helt fräsch ut invändigt.
 
Tanken är alltså att förvara den inomhus i en uppvärmd källare. Så torrt och inte under typ tio grader.
 
Blir att provtrycka allt max 4 bar med luft, så du inte får in vatten i växlarna. ,du får plugga en änden rören ( ( Du kan sätta en manometer där ) och koppla på en nippel för luft pumpa in till max 4 bar och vänta några timmar och se om det håller trycket, se till att om det finns en större skruv i ändan på pumparna att dom är tilldragna. Sjunker trycket så fyller på lite till, luft kan kallna och trycket kan sjunka lite.
 
Jo, provtrycka kan jag ju göra, även om jag inte har någon anledning att misstänka något läckage.

Men själva förvaringen sedan då? Är det bästa att bara lämna allt tomt? Finns det något sätt att kolla att köldmediet inte har läkt ut?
 
Det med allt tomt TJA, i växlaren för KB som ska klara - 15 C är det nog ingen fara, bara att inte spriten har dunstat bort som är själva frysskyddet Troligtvis borta efter så lång tid. Sen det med växlaren för värmen kan vara så med att det dunstat bort, men ingen ide att chansa. Det är inga stora hål i den. så fyll med KB och plugga alla rör. Finndet en VVB i den så går det bra att koppla loss allt från dom rören under och då blir VVB tom på allt ( är säkert så nu ) men plugga dom med så ingen luft kommer in. Då rostar inte tanken invändigt så mycket. Lite att tänka på, om gör som ovan kan du ställa den ute i kylan med max - 15 C, är risken för lägre minus får du se till att den står där det inte blir mindre än - 15 C för då kan KB frysa, inget bra att ev spränga en växlare. Med vanligt vatten i växlarna och dom blir - 5 C så sprängs dom isär med is mellan plattorna i dom.
 
Vvb finns inte, så det är lugnt. Så bör jag fylla både köldbärarsidan och värmebärarsidan med något frysskydd även om den inte skall stå i kyla? Räcker det inte med vanligt vatten? Kan rostskyddsmedlet som finns i kylarvätska göra någon nytta?
 
Ska den stå i frysfritt utrymme så bry dig inte, men det kan vara beläggning i växlarna som fastnar rätt bra, om dom torkar ut. Så en spolning baklänges i dom är inte fel. Det går även att köpa dom små gula äggen med citronsyra i mataffären och blanda till kanske 50/50 och tömma, låta det stå en vecka och sen spola ur, då lossnar det mesta i dom. Sen om dom blir torra gör inget. Men spola alltid baklänges.
 
om de redan stått i 11 år så blir det troligen ingen större skillnad om det väntar några år till - har den aldrig installerats innan så är den förmodligen torr i värmeväxlarna på båda sidorna - annars bör det vara pluggat vattentätt med metallpluggar om de levererats vätskefyllda - man skall komma ihåg att de kan stå rätt länge i kall-lager ganska ofta innan de säljs till kund.

Allt som har plastpluggar så kommer eventuellt inspärrad vätska på insidan att förr eller senare ha diffunderat bort genom plastpluggen - särskilt om det fått 11 år på sig
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ja, det ser snustorrt ut inuti, förutom att det finns något oljigt på ett av köldmedierören. Jag öppnade luftningspluggarna på pumparna och kikade in. Det ser ut som att det finns lite missfärgning av rost. Detkonstiga var att det var inget spår för en mejsel där inne, utan en plastgrej med någon skum profil. Är det något specialverktyg från Grundfos man skall ha för att snurra pumparna? Jag ville se om de rör på sig.
 
Något oljigt på köldmedelrören (dvs. de som är relaterat mot kompressor och expansionsventilen) är dock ingen bra tecken, olja på utsidan brukar tyda på läcka av köldmediegas - kan du se var oljan verkat ha startat ifrån och var runtomkring finns denna.

Vad som kan hända den dagen när du tänker använda maskinen är att den är reducerad eller tom på köldmedie-gas om du har en läcka och du behöver en kylnisse som läcksöker och fyller upp i samband med drifttagningen.

Har du någon etikett som det står skrivet på vad det är för köldmedel och hur mycket - mest för att se att det inte är någon variant som är förbjuden (tex. R5xx-serien eller R22) - även R404A är på fallrepet att snart förbjudas i maskiner vid nyinstallationer och snart får man bara fylla systemen med återvunnen och renad R404A från tagen andra anläggningar vid skrotning etc. och inte med fabriksny tillverkad gas (gäller hela EU), förmodligen kommer den också bli snordyr pga. alla livsmedelsbutiker i hela Europa har soppan i sina anläggningar (kyl och frysdiskar) och dessa läcker som såll (dvs. 5-10% per år, det finns en anledning varför man vill förbjuda R404A, bl.a just för att butiks-kyla släpper ut så mycket) och har gjort det sedan 1970-talet och tidigare trots alla certifierade kylnissar - de senaste typ 10 åren har man dock ingen koll på medans tidigare skulle alla sådana fyllningsmängder rapporteras in till myndigheter och man fick statistik på det.

R407C, R410A håller nog ett tag till men kommer nog bli allt dyrare den också - sedan fins det en bunt med rätt nya drop-ingaser men det behöver nog till en ganska bra kylnisse för att navigera mellan dess och trimma maskinen för valda drop-in gas och dessa även väljusterad har oftast sämre verkningsgrad än gasen maskinen var designad för en gång i tiden.

Ur en akademisk synpunkt skulle förmodligen R290 eller R1270 kunna ersätta R404A, R407C efter lite injusteringar, ja tom bättre än dagens många syntetiska alternativ som man nu försöker få ut som ersättningsgas med GWP under 750. - men det är så mycket politik där (och drivna av lobbyism från köldmedelsföretagen) och sedan måste man anpassa/kapsla in elekronik etc. för att inte vara en tändkälla (typ öppna reläer och kontaktorer) i händelse av läcka (ett problem som blir allt mindre i och med övergång till inverterstyrda kompressorer) samt olika fyllningsmängder om de är utomhus, inomhus i marknivå eller i en källarvåning med krav på rumsvolym gentemot fyllningsmängd... - och det gäller även vid fyllning av drop-in gas med GWP under 750 då dessa är brännbara...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
R407c är det. Det är röret som går nedåt från siktglaset under den blå burken som är oljigt.

Mörk bild av en industriell installation, med rör, en kompressor och elektriska kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
X xxargs skrev:
Något oljigt på köldmedelrören (dvs. de som är relaterat mot kompressor och expansionsventilen) är dock ingen bra tecken, olja på utsidan brukar tyda på läcka av köldmediegas - kan du se var oljan verkat ha startat ifrån och var runtomkring finns denna.

Vad som kan hända den dagen när du tänker använda maskinen är att den är reducerad eller tom på köldmedie-gas om du har en läcka och du behöver en kylnisse som läcksöker och fyller upp i samband med drifttagningen.

Har du någon etikett som det står skrivet på vad det är för köldmedel och hur mycket - mest för att se att det inte är någon variant som är förbjuden (tex. R5xx-serien eller R22) - även R404A är på fallrepet att snart förbjudas i maskiner vid nyinstallationer och snart får man bara fylla systemen med återvunnen och renad R404A från tagen andra anläggningar vid skrotning etc. och inte med fabriksny tillverkad gas (gäller hela EU), förmodligen kommer den också bli snordyr pga. alla livsmedelsbutiker i hela Europa har soppan i sina anläggningar (kyl och frysdiskar) och dessa läcker som såll (dvs. 5-10% per år, det finns en anledning varför man vill förbjuda R404A, bl.a just för att butiks-kyla släpper ut så mycket) och har gjort det sedan 1970-talet och tidigare trots alla certifierade kylnissar - de senaste typ 10 åren har man dock ingen koll på medans tidigare skulle alla sådana fyllningsmängder rapporteras in till myndigheter och man fick statistik på det.

R407C, R410A håller nog ett tag till men kommer nog bli allt dyrare den också - sedan fins det en bunt med rätt nya drop-ingaser men det behöver nog till en ganska bra kylnisse för att navigera mellan dess och trimma maskinen för valda drop-in gas och dessa även väljusterad har oftast sämre verkningsgrad än gasen maskinen var designad för en gång i tiden.

Ur en akademisk synpunkt skulle förmodligen R290 eller R1270 kunna ersätta R404A, R407C efter lite injusteringar, ja tom bättre än dagens många syntetiska alternativ som man nu försöker få ut som ersättningsgas med GWP under 750. - men det är så mycket politik där (och drivna av lobbyism från köldmedelsföretagen) och sedan måste man anpassa/kapsla in elekronik etc. för att inte vara en tändkälla (typ öppna reläer och kontaktorer) i händelse av läcka (ett problem som blir allt mindre i och med övergång till inverterstyrda kompressorer) samt olika fyllningsmängder om de är utomhus, inomhus i marknivå eller i en källarvåning med krav på rumsvolym gentemot fyllningsmängd... - och det gäller även vid fyllning av drop-in gas med GWP under 750 då dessa är brännbara...
Vad kostar en sådan insats av en kylnisse ungefär? Att hitta läckan lär ju vara rätt enkelt, se bilden ovan.

Kan jag torka av röret för att se om det oljiga kommer tillbaka, eller tom läcksöka själv med lite såpvatten?

Om man åsidosätter frågan om vad som är juridiskt och moraliskt försvarbart, är det möjligt att fylla på köldmediegas själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.