2 486 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Hur lång bänkskiva?
Jaa, hur lång vill du ha? Och hur lång kan du ha? Det styrs väl av faktorer som planlösning/layout, utrymme, behov och i sista hand estetik...
Om man använder köket till att laga mat i är det ju en arbetsplats och bänkyta brukar ofta bli en bristvara över tid så ta hellre till för mycket än för lite. Du behöver rejäla avställningsytor på ömse sidor om både diskhon och hällen. Det är lattare att ta bort i efterhand än att förlänga. Men bara du vet vad du ska göra i köket.
Lycka till!
MVH
Ronnie
Om man använder köket till att laga mat i är det ju en arbetsplats och bänkyta brukar ofta bli en bristvara över tid så ta hellre till för mycket än för lite. Du behöver rejäla avställningsytor på ömse sidor om både diskhon och hällen. Det är lattare att ta bort i efterhand än att förlänga. Men bara du vet vad du ska göra i köket.
Lycka till!
MVH
Ronnie
Ett sätt att få mer bänkyta är att öka djupet till 700 istället för det vanliga måttet 600
En 95 mm regel från väggen räcker för att åstadkomma detta
Man kan använda sig av de vanligaste skåpen men det finns också skåp som är gjorda för 700 mm bänkdjup
Fördelen är att prylar man har framme för att laga mat går lättare att ställa undan när man jobbar
Köken är ofta rätt stora idag och då passar djupet 700 bättre
Även 40 mm tjocklek är snyggt ihop med 700 skivan
Priset blir ca 15% högre på bänkskivorna. Ibland går prislistan "upp till 790 mm" i lathundslistan och då är det ingen prisskillnad
Det beror förstås på planlösningen om det är möjligt
En 95 mm regel från väggen räcker för att åstadkomma detta
Man kan använda sig av de vanligaste skåpen men det finns också skåp som är gjorda för 700 mm bänkdjup
Fördelen är att prylar man har framme för att laga mat går lättare att ställa undan när man jobbar
Köken är ofta rätt stora idag och då passar djupet 700 bättre
Även 40 mm tjocklek är snyggt ihop med 700 skivan
Priset blir ca 15% högre på bänkskivorna. Ibland går prislistan "upp till 790 mm" i lathundslistan och då är det ingen prisskillnad
Det beror förstås på planlösningen om det är möjligt
Om man är liten så är det ett elände för småväxta att nå överskåp / hyllor om bänken är 70 cm.
Utan o se en design är det svårt o svara på frågan, men en yta som är helt ren utan ho eller spis på ca 1,5-2 meter är inte alls dumt. Det räcker gott o väl skulle jag tro.
Utan o se en design är det svårt o svara på frågan, men en yta som är helt ren utan ho eller spis på ca 1,5-2 meter är inte alls dumt. Det räcker gott o väl skulle jag tro.
Men så är det ju inte. Behöver jag mer förvaring kan jag ju ha fler högskåp. Men vi har inte så himla mycket pylar, så det ska inte behövas såååå mycket skåp.
Funderar på att ha ett högskåp/hylla som bara är 40 djupt där man kan ha kaffekokare, brödrost, vattenkokare osv färdig inkopplat, men ändå lite undatstoppat. Vad tror ni om det?
Funderar på att ha ett högskåp/hylla som bara är 40 djupt där man kan ha kaffekokare, brödrost, vattenkokare osv färdig inkopplat, men ändå lite undatstoppat. Vad tror ni om det?
Klicka här för att svara