5 208 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Hur lägger man elrör på vinden?
Hej!
Jag kollade bygget i går och såg att elektrikern lagt alla rör på överdelen på takstolarnas nedre del. Till saken hör att vi har lösullsisolering och på ritningen står det att rören ska ligga mellan glasfiberväven,som är fäst under takstolen, och gles. Nu görs hål genom väven och dessa kommer att tätas med skum innan isoleringen kommer... kan det verkligen funka? Någon som har koll på detta och om det är vedertaget att göra så?
/a
Jag kollade bygget i går och såg att elektrikern lagt alla rör på överdelen på takstolarnas nedre del. Till saken hör att vi har lösullsisolering och på ritningen står det att rören ska ligga mellan glasfiberväven,som är fäst under takstolen, och gles. Nu görs hål genom väven och dessa kommer att tätas med skum innan isoleringen kommer... kan det verkligen funka? Någon som har koll på detta och om det är vedertaget att göra så?
/a
Hans motivering var att snickarna redan satt gips i taket... visst förstår jag honom men då är det snickarna som haft lite för bråttom tycker jag. Vad jag är orolig för att hålen trots allt är en försvagning även om dom tätas med skum och kan läcka varmluft. Syns kanske inte omedelbart men vad händer om låt säg 12 år? Gar-bo försäkringen gäller då inte. Kanske inget att oroa sig för?
/a
/a
Om du skall ha lösull, så är den väl 600 tjock, och rören ligger väl ca 150 upp, dvs du får ändå 450 isolering över dem. Borde inte vara nåt större problem med kondens då. Men se till att täta genomgångarna i trampskyddsfolien ordentligt.
Jo det är sant... Blir dock bara 400mm men dom kommer dock att ligga i isoleringen.
Dock stod det på ritningen som snickarna fått att rören skulle ligga mellan glesen och mellan plastfolie och gips...
Dessutom lägger elektrikern bara flexrör med färdigdragna kablar i. Viss farhåga för framtida problem med detta känner jag.
En del rör ligger och vilar mot pottorna till spottarna. Känns inte bra heller.
Tankar?
/a
Dock stod det på ritningen som snickarna fått att rören skulle ligga mellan glesen och mellan plastfolie och gips...
Dessutom lägger elektrikern bara flexrör med färdigdragna kablar i. Viss farhåga för framtida problem med detta känner jag.
En del rör ligger och vilar mot pottorna till spottarna. Känns inte bra heller.
Tankar?
/a
Klicka här för att svara