Hej!

Jag bygger mig ett A-frame fritidshus (där taket går från nock ända ner i marknivå). Lutningen är ca 65°, höjden från mark till nock är ca 9 meter, total takyta 120 kvadrat. Underlagspappen ligger sedan ett år, i horisontella våder. För att ha något att stå på skruvade jag fast liggande 45x95-reglar i taket och lade våderna uppifrån och ned. Nu kommer kruxet... Ytpappen. Är det någon som har erfarenhet av att lägga ytpapp på brant, stort tak och kan ge lite tips? Både på metod och material.

/Johan

Nockstege?

Nockstege, kanske. Men finns det sådana som är nio meter långa? Taket är ju sju meter brett, så det krävs en del för att kunna gå i sidled...

Ta två stegar och bind ihop dom.Det ska väl gå?

Läggen den första rullen horisontellt längs med fotplåten. Sedan läggar du resten av tak vertikalt. Bara att fästa den högst upp sedan låter du rullen rulla ner försiktigt. Sedan skruvar den pappen enligt vindlastberäkningen. Vet inte om man får göra så med Hobby ytpappen med klisterkant. Men om du kommer att använda en proffs papp som man svetsar så är det smidigaste sättet att lägga ditt tak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.