Hej,

Jag håller på att renovera övervåningen på huset och har nu kommit till golvläggningen. Har slängt ut ett 7mm laminat som ska ersättas med ett 15mm parkettgolv från Kährs. Har dock ett par funderingar kring rörelsefog.

Har en trappa (eller snarare sagt ett trappräcke) som går ut i rummet. Tidigare golv låg helt dikt an mot räcke och stolpe, vilket ju inte matchar så bra med de anvisningar som finns för rörelsefog från Kährs. Bör jag ha en fog här och i så fall finns det något snyggt sätt att dölja den? Att sätta en sockel är ju inte direkt möjligt. "Golvbrädan" på räcket är ca 24mm hög, golvet med underlag blir ca 18-20mm.

Bilden visar ett trätrappräcke invid en osynlig yta där ett nytt golvläggningsprojekt pågår, fokus på mötet mellan golv och räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedan är en snabb skiss på övervåningen.

Skiss över övervåning med dimensioner för planering av rörelsefogar vid golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappan med räcke är den röda kanten i mittrummet som är markerad som 95cm bred. Jag skulle vilja lägga golvet flytande genom alla rummen utan trösklar, så nedifrån och upp i skissen så att säga. De längsta etapperna blir då från ena rummet till trappan (markerat blått) och från andra rummet till skiljeväggen (markerat rosa). 645cm och 760cm respektive. Största bredden blir sidorummens breddar på 540cm.

Kährs instruktioner https://www.kahrs.com/globalassets/...oodloc-5s/kahrs-installation-guide-w5s-se.pdf ger formeln 1.5mm rörelsefog per meter golvbredd, vilket då ger ca 10mm på bredden i sidorummen, 10mm på längden på blåa sträckan och 12mm på den rosa sträckan. Det står dock golvbredd, och att golvet rör sig mindre på längden än bredden. Kan jag känna mig hyffsat trygg med att ha något mindre rörelsefog på längden? Jag har hittat ett par 15mm socklar som jag tänkt mig men det känns eventuellt som att de är för tunna om jag måste ha 12mm fog.

Sista funderingen jag har är om jag kan tänka så som jag har gjort med den blåa och den rosa markeringen. Golvet sitter ju trots allt ihop och rörelser borde ju därför sprida sig med hela golvet. Är det den totala längden jag borde räkna på istället, alltså från ena sidan av huset till andra (ca 11m), om jag inte har avbrott med trösklar i dörrarna? I så fall blir rörelsefog-kravet från Kährs ~17mm vilket blir för mycket för mina uttänkta lister.

Jag fick svar från Kährs om att det bara är bredden som spelar någon roll (iaf i det här fallet) och att 10mm rörelsefog därför räcker. Tar dock gärna fortfarande emot tips på hur jag ska göra det snyggt vid trappräcket.

Om du orkar kan du: Demontera räcket. Lägga golvet så att det går fram dit överliggaren slutar idag och ytterligare ca 7-8 mm. Sedan tar du överhandsfräsen och fräser ett urtag/fals under underliggaren så att den täcker övergången mot golvet när du skruvar tillbaka den. Mot första trappsteget måste du kanske ha någon form av trapplist/trappnos

Hade nog nöjt mig med en smyglist alternativt nivålist.

Tack för svar! Det finns inget bra verktyg som kan fräsa ut ett spår utan att jag behöver demontera tro? Eller hamnar man för nära golvspånet då helt enkelt?

Jag gillar idén men vill nog helst slippa demonteringssteget, då kanske det går att dölja med någon tunnare list eller liknande istället.

K Killscreen skrev:
Tack för svar! Det finns inget bra verktyg som kan fräsa ut ett spår utan att jag behöver demontera tro? Eller hamnar man för nära golvspånet då helt enkelt?

Jag gillar idén men vill nog helst slippa demonteringssteget, då kanske det går att dölja med någon tunnare list eller liknande istället.
Kanske dum ide, men det finns ju cirkelsågar eller liknande för att kunna komma åt nära. Så något liknande cirkelsåg, men med klinga för trä borde ju kunna fräsa ut.. Annars stämjärn... Visst är det segt. Men ligger du där 1-2h så blir det nog bra :) Fördela ut det på 2-3 kvällar.

K Killscreen skrev:

Jag såg framför mig att använda en överhandsfräs. Visst kan det vara möjligt att ta det uppifrån men då är ändå spjälorna i vägen. Jag har precis lagt golv kring min trappa men skulle då ändå byta hela räcket.
Satte en ny underliggare ovanpå en bit planhyvlat som var lika tjockt som golvet men en aning smalare. Då blev alltså underliggaren bara ett lock över skarven mellan golv och det planhyvlade.

Annars är ju smyglist som nämnts ovan också ett alternativ. Blir som en liten sockel. Kan då också målas in med underliggaren (om ni vill måla den dvs).

Lamellfräs/kantfräs/kexfräs.

Men det blir väl lurigt att få in golvet i spåret utan att ta loss brädan?

J J-O skrev:
Lamellfräs/kantfräs/kexfräs.

Men det blir väl lurigt att få in golvet i spåret utan att ta loss brädan?
Sant, golven ska ju klickas i varandra också med vinkel.

Man kan väl iofs få in golvet i spåret med slagjärnet, beroende på vilken ledd man lägger det.

Ja, jag kanske gör det för komplicerat och borde satsa på en mindre list istället. Vi har tänkt måla trappan vit men inte riktigt än, det är ett senare projekt. Vitmålad list kommer ju ändå matcha hyffsat med de vita socklarna vi har vid väggarna.

Då är bara frågan hur den bäst ska fästas. Om jag kör på exempelvis https://www.beijerbygg.se/privat/sv...verk/smyglister/smyglist-furu-8x15mm-vitmålad, är det bara att spika fast den i sidan på underliggaren med dyckert på samma sätt som en vanlig sockel? Underliggaren är ca 28mm i höjd från golvspånet, och parkett + ljuddämpning blir ca 18-20mm i höjd från golvspånet så storleken känns lagom.

Blir det inte för bred list då? 15mm list på 18 mm golv blir ju 33mm och sticker alltså upp ca 5mm högre än underliggaren. Eller tänkte du ha den liggandes?

S Stuff skrev:
Blir det inte för bred list då? 15mm list på 18 mm golv blir ju 33mm och sticker alltså upp ca 5mm högre än underliggaren. Eller tänkte du ha den liggandes?
Jag tänkte den liggande eftersom det var så den var visualiserad. Men nu när du säger det så kanske det inte är tänkt att den ska vara åt det hållet med tanke på vinkeln. Jag hittar dock ingen färdig list som är mindre. 15mm ut från underliggaren hade varit lagom för att täcka 10mm rörelsefog.

Precis. Jagt
K Killscreen skrev:
Jag tänkte den liggande eftersom det var så den var visualiserad. Men nu när du säger det så kanske det inte är tänkt att den ska vara åt det hållet med tanke på vinkeln. Jag hittar dock ingen färdig list som är mindre. 15mm ut från underliggaren hade varit lagom för att täcka 10mm rörelsefog.
Precis. Jag tänkte mig den stående, som en golvsockel, med platta sidan mot underliggaren. Det kanske är möjligt att ha den liggande men klurigt att spika. Verkar inte finnas så mycket smalare lister, då hamnar man på kvartslist i så fall.

Det är ju bara att limma fast den liggande.
Angående 10mm rörelsefog, det känns väldigt tillltaget. Det är nog golvtillverkaren som vill ha lite väl stor spelmån för att kunna lämna garantier. Vanliga socklar är ju 12mm, ganska lätt att kapa en bräda 2mm för mycket och få en glipa som sockeln inte täcker. Har alltid lagt med 5-8mm expansionsfog även om instruktionen sagt 10mm, har aldrig fått några problem pga det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.