Hej!

Jag har ett äldre möbel med spånskivesidor där flera skruvhål har blivit uttöjda eller trasiga (se bild nedan). Vissa hål har gått sönder rejält i kanten och skruvarna fäster inte längre.

Vad är bästa sättet att laga detta på ett hållbart sätt?

Jag har tänkt på att kanske:

• Fylla hålen med trälim och träspån/tändstickor?
  • Borra upp och använda träplugg + lim?
  • Sätta vinkelbeslag som förstärkning?

Tacksam för tips och erfarenheter!

• Gammal möbelyta med flera skadade och splittrade hål i spånskiva där skruvar tidigare suttit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snabbt och enkelt är lim och tändstickor. Kanske lite bättre blir att borra upp och limma i träplugg. Ännu lite bättre är att göra plugg med ett plugghålsborr. Fördelen mot träplugg blir då att du slipper skruva i ändträ.

• Gilla
Pettman och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar hälla epoxi i hålen och stoppa i skruven, när skruvarna till köksluckoenas hångjärn lossnar.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
M magnu skrev:
Jag brukar hälla epoxi i hålen och stoppa i skruven, när skruvarna till köksluckoenas hångjärn lossnar.
Om man ändå tar fram epoxin kan man ju lika gärna limma dit en mutter och byta till maskinskruv så håller det jättebra sen.

Annars är väl att laska i en bit trä nog en bra lösning, pluggskärare och kvistborr i matchande diameter gör det hela hyfsat smidigt.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Det finns många lösningar på problemet. Det jag föreslog fungerar bäst för mig. Blanda epoxi- in i hålet och dit med gångjärnet. Grova gängor som fäster ordentligt i epoximassan.

ANdra metoder tar längre tid för mig. Muttern måste vara ren för att inte senare lossna från epoxin. Sedan ska muttern centreras. Man måste dessutom undvika att det kommer lim i gängorna. Så kag förstår inte vinsten.

Visst, man lan sätta dit en träbit som ersätter, men det kräver av mig en del tid för att gå till det bra. Jag är inte snabb på finsnickeri, som yrkesmän är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.