Jag lyckades att inte dra åt bromsen på mitt släp när jag kopplade loss det härom dagen, så det rullade iväg en halvmeter och slet av säkerhetsvajern. Spontant blev jag lite förvånad, är det meningen att den ska gå av? Men med ett bromsat släp känns det iofs ganska rimligt att den går av, för man vill väl inte ha ett släp med låsta hjul hängandes efter bilen? Eller?
Den stora frågan är väl hur jag ska återmontera vajern. Förvånande nog finns det inget i änden på vajern som talar om hur den var fäst innan incidenten, det är helt enkelt en kapad vajer. Missade att ta bild på den , men har iaf på släpet.
Kan man köpa en sån här, lägga vajern genom hålet, och sen dra åt?
https://www.marifix.se/sv/artiklar/wirelas-lasblack-rostfri.html
Den stora frågan är väl hur jag ska återmontera vajern. Förvånande nog finns det inget i änden på vajern som talar om hur den var fäst innan incidenten, det är helt enkelt en kapad vajer. Missade att ta bild på den , men har iaf på släpet.
Kan man köpa en sån här, lägga vajern genom hålet, och sen dra åt?
https://www.marifix.se/sv/artiklar/wirelas-lasblack-rostfri.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Du ska köpa en sk "katastrofwire", den har en "nyckelring" i änden som du trär in i hålet. Det är meningen att wiren ska ra åt bromsen och sen ryckas loss, genom att nyckelringen rätar ut sig.
Här är en som antagligen är ”orginal” till din vagn,
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/slapvagnstillbehor/tillbehor/katastrofwire-pa285351sv
Här är den modellen som Daniel_N skriver om,
https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/slap/paskjutningsbroms/katastrofwire-ps6968a73-2259100sv
Edit: Kan tillägga, visserligen OT, lägg inte kat.wiren runt halsen på dragkulan utan den ska hakas fast i någon ”ögla” så att den verkligen sitter kvar oberoende av vad som händer, om den ligger runt dragkulehalsen så finns det risk att wiren hoppar av vid en olycka.
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/slapvagnstillbehor/tillbehor/katastrofwire-pa285351sv
https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/slap/paskjutningsbroms/katastrofwire-ps6968a73-2259100sv
Edit: Kan tillägga, visserligen OT, lägg inte kat.wiren runt halsen på dragkulan utan den ska hakas fast i någon ”ögla” så att den verkligen sitter kvar oberoende av vad som händer, om den ligger runt dragkulehalsen så finns det risk att wiren hoppar av vid en olycka.
Redigerat:
Vissa drag har inget annat ställe att fästa katastrof wiren på utan man måste fästa den runt kulan.Demmpa skrev:
Här är en som antagligen är ”orginal” till din vagn,
[länk]
[länk]
Det är alltså godkänt att ha den där om inget annan infästning finns.
Om det är en fast krok. Det är inte godkänt på löstagbara.
Det ska i så fall finnas en fästpunkt.
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
När jag installerade min dragkrok så konstaterade jag något förvånat att det inte fanns någon ögla för katastrofwiren, trots att kulan var demonterbar, men tänkte att det ska väl vara så... Men nu när ni är två personer som, med hedern som insats, bestämt hävdar att det visst finns en ögla att fästa wiren i så blev jag tveksam. Så nu har jag kollat både dragramen runt elkontakten och monteringsanvisningen. Det finns ingen sådan ögla.
För att vara helt säker så blev steg två att läsa det EU-direktiv och den FN-förordning som finns gällande kopplingsanordningar, nämligen 94/20/EG och ECE R55. I ECE R55, annex 5, punkt 1.6 står mycket riktigt att kopplingspunkt för katastrofwire ska finnas inom 100 mm mätt från centerlinjen på kopplingen(...). Detta gäller alla kopplingar, även icke demonterbara. I 94/20/EG saknas dock denna text helt och hållet. Gissa vilket godkännande min dragkrok är har...
Således är det klarlagt att kravet på ögla endast finns på dragkrokar godkända enligt ECE R55, och inte 94/20/EG.
/Vän av ordning
För att vara helt säker så blev steg två att läsa det EU-direktiv och den FN-förordning som finns gällande kopplingsanordningar, nämligen 94/20/EG och ECE R55. I ECE R55, annex 5, punkt 1.6 står mycket riktigt att kopplingspunkt för katastrofwire ska finnas inom 100 mm mätt från centerlinjen på kopplingen(...). Detta gäller alla kopplingar, även icke demonterbara. I 94/20/EG saknas dock denna text helt och hållet. Gissa vilket godkännande min dragkrok är har...
Således är det klarlagt att kravet på ögla endast finns på dragkrokar godkända enligt ECE R55, och inte 94/20/EG.
/Vän av ordning
Sent svar, men jag känner att jag måste komplettera eftersom jag också är vän av viss ordning, dock inte lika mycket ordning som vcx ovan.useless skrev:
Jag kopplade loss mitt släp, som var fullastat, i lätt lutning. Missbedömde hur mycket det skulle röra sig, så jag hann inte dra åt handbromsen innan den själv gjorde det, och hade av vajern. Sålunda funkade allt som tänkt.
Tack alla för ännu en ypperlig tråd på detta ypperliga forum.
Testar dra igång denna gamla tråd och se om man kan få svar. Råkade köra iväg utan o koppla loss katastrofvajern....
Nu är det som är markerat med 1 på bilden trasig. Men kollar man delen som sitter på husvagnen nu är kroken som är markerad med 2:a liksom ihopböjd. Så ska den gå då loss får måste den skäras loss. Hur ska man göra samma med denna alltså lyckas böja ihop den när den är monterad eller behövs de inte??
Nu är det som är markerat med 1 på bilden trasig. Men kollar man delen som sitter på husvagnen nu är kroken som är markerad med 2:a liksom ihopböjd. Så ska den gå då loss får måste den skäras loss. Hur ska man göra samma med denna alltså lyckas böja ihop den när den är monterad eller behövs de inte??