7 697 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Hur kunde det bli bubblor i spackelremsan
Pappersremsor är lite som "Kejsarns ny kläder"
Ingen vågar säga sanningen; att dom är ganska svåra att applicera.
Antar att det har blivit standard för att skjuhållfastheten är bättre. I övrigt kan jag inte se några tekniska fördelar alls.
Kör du med glasfiber!
Ingen vågar säga sanningen; att dom är ganska svåra att applicera.
Antar att det har blivit standard för att skjuhållfastheten är bättre. I övrigt kan jag inte se några tekniska fördelar alls.
Kör du med glasfiber!
Jag använde Casco Aqua våtrumslim och penslade på väggen, det funkade riktigt bra. Det skall helst vara vattenbeständigt klister, vanligt tapetklister lossnar lätt när man sedan spacklar ovanpå remsan.W Watisdiz skrev:
Casco Aqua är överlägset billigast på Amazon, en bråkdel av vad det kostar i handeln (5L för 99 kr):
https://www.amazon.se/dp/B08X7W786W
Jag blir lite "nojig" av att använda glasfiber när även gipstillverkarna rekommenderar papper. Bland annat Norgips.M MagHam skrev:
Vill verkligen att det ska bli bra.. men visst. Får man inte till det här med bubblor så blir det ju glasfiber.
Jag blir dock tokig på instruktionerna för applicering av remsa.
Vissa målade kör spackel-remsa-spackel (direkt efter)
Andra målare säger att man ska ta rikligt med spackel. Lägga remsa och sedan pressa ordenligt med spade... efter det ska man inte lägga på nytt spackel utan faktiskt vänta tills det har torkat och därefter lägga på spackel.
Överväger verkligen att börja limma...zarkov skrev:
Jag använde Casco Aqua våtrumslim och penslade på väggen, det funkade riktigt bra. Det skall helst vara vattenbeständigt klister, vanligt tapetklister lossnar lätt när man sedan spacklar ovanpå remsan.
Casco Aqua är överlägset billigast på Amazon, en bråkdel av vad det kostar i handeln (5L för 99 kr):
[länk]
Du penslar alltså på rikligt med lim och därefter "pressar" remsan? Bör man ha sån press/rullare som man har till glasfiberremsa ?
Nojig.😄W Watisdiz skrev:
Va f..n. glasfiberremsorna gick varma på alla nybyggen innan pappersremsorna kom till.
Det var inga målare som blev nojiga av det.
Sen sätter jag en peng på att Norgips säljer pappersremsor.
Det är väl egentligen inget konstigt? Pappersremsorna ger ett bättre resultat men är svårare att applicera. Tror man att det räcker med glasfiberremsor utifrån förväntade rörelser och framtida estetiska krav så kör man på med dom istället. Glasfiber funkar tillräckligt bra i de flesta fall, men svårt att veta i förväg, så vill man vara säker på att det blir så bra som möjligt tragglar man på med papper.K K. L skrev:
Jag penslade ganska rikligt med lim på skarven, la dit remsan och drog med en spackelspade så att det blev plant. Man kan inte trycka för kung och fosterland utan bara så att den sitter fast och utan bubblor.W Watisdiz skrev:
Omålade gipsskivor suger i sig rätt mycket fukt så man kan inte snåla, då hinner det torka innan man lagt dit remsan.
Vem vågar inte säga att det är svårare att applicera pappremsor än glasfiberremsor? Jag skrev inte det i mitt inlägg för att det inte var en del av frågan. Visst är det enklare med glasfiberremsor. Men pappremsorna har precis som du säger den tekniska fördelen att ha en större skjuvhållfasthet. Därmed minskar risken att det spricker om man lyckas bra med dem.M MagHam skrev:
Jag hade det problemet förut hur jag än gjorde kändes det som, många spackelsorter (typ Beckers Medium) är väldigt torra. Jag blandar alltid i lite vatten för att få mjukare konsistens, gör både spacklingen och att sätta remsor mycket lättare
Liten uppdatering...
Jag slipade bort spacklet och lyckades skrapa bort remsan. Det gick relativt smidigt.
Provade nu med våtrumslim. Applicerade rikligt och tryckte dit remsan med spackelspade.
Från början såg det riktigt fint ut, men efter ett tag började jag se "bubblor" i remsan. Misstänker att det har att göra med remsan som blivit blöt av limmet och således rest sig?
Jag hoppas det lägger sig/drar ihop sig över natten...
Bonusfråga. Hur bör jag göra med gips som går mot tak? Vi pratar kanske en glipa på någon millimeter. Går det fylla i någon form av fog och sen måla över? Tanken är att jag inte ska ha taklist.
Jag slipade bort spacklet och lyckades skrapa bort remsan. Det gick relativt smidigt.
Provade nu med våtrumslim. Applicerade rikligt och tryckte dit remsan med spackelspade.
Från början såg det riktigt fint ut, men efter ett tag började jag se "bubblor" i remsan. Misstänker att det har att göra med remsan som blivit blöt av limmet och således rest sig?
Bonusfråga. Hur bör jag göra med gips som går mot tak? Vi pratar kanske en glipa på någon millimeter. Går det fylla i någon form av fog och sen måla över? Tanken är att jag inte ska ha taklist.
Fog har en förmåga att spricka och färgen kan ha svårt att fästa. Bästa är att spackla in en pappremsa i tak-vägg vinkeln. Kanske inte svaret du ville ha men vill du ha det bra är det sättet 🙂. Jag har gjort så längs alla mina tak-vägg vinklar och även vägg-vägg innerhörn och inga sprickor i några kanter.W Watisdiz skrev:Liten uppdatering...
EDIT: Beror såklart på vad du har för tak, jag har gipsskivor i taket.
Det var verkligen inte svaret jag ville ha 🤣😅.TeroM skrev:
Fog har en förmåga att spricka och färgen kan ha svårt att fästa. Bästa är att spackla in en pappremsa i tak-vägg vinkeln. Kanske inte svaret du ville ha men vill du ha det bra är det sättet 🙂. Jag har gjort så längs alla mina tak-vägg vinklar och även vägg-vägg innerhörn och inga sprickor i några kanter.
EDIT: Beror såklart på vad du har för tak, jag har gipsskivor i taket.
Nej men det är inte gipstak utan vanliga takskivor. Det kändes spontant konstigt att lägga remsa mot taket, förstår knappt hur jag ska få fin övergång till taket och så att det inte bygger på.
Jag läste någonstans om akrylfog 25%
"ESSVE Målarfog AKRYL FLEX 25 är en högelastisk akrylfog med hög rörelseupptagning"
Kan det fungera. Har någon erfarenhet av det ?
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Mjukfog kan funka, men tänk på att färgen inte alltid är lika elastisk som fogen så det kan hända att den spricker istället. Men allt beror på faktisk konstruktion, miljö, material och utförande en härlig kombination som är svåröverblickbar och kan ge 100 svar på samma fråga 
Är det bara någon enstaka millimeter borde mjukfog fungera, problemet blir nog att få in den tillräckligt långt i springan. På så litet mellanrum kommer det inte att synas om färgen skulle spricka. Är det mer än 3-4 mm skulle jag satt remsa.
Att spackla hörnremsa är lurigt, det gäller att inte ha för bråttom. Det är lätt att tänka "jag skall bara fixa lite här" men så sabbar man ännu mer istället. Jag gör aldrig båda sidorna på samma gång utan låter den första torka innan jag ger mig på den andra.
Att spackla hörnremsa är lurigt, det gäller att inte ha för bråttom. Det är lätt att tänka "jag skall bara fixa lite här" men så sabbar man ännu mer istället. Jag gör aldrig båda sidorna på samma gång utan låter den första torka innan jag ger mig på den andra.
Tack för svar. Jag får nog sätta remsa för att vara på den säkra sidan... Den sida av remsan som går mot taket skulle jag kunna försöka göra så tunn som möjligt för att det ändå ska bli en fin övergång till resterande. Man vill ju inte ha en bula 😆.
Här kommer en till bonusfråga:
I något rum har jag tagit bort samtliga tapeter förutom den allra första,den sitter som berg mot gipset, samt verkar vara hel.
Jag funderar på att bara grundmåla och därefter täckmåla två ggr.
Är dock åter igen lite nojig för hörnen, att tapeter mot någon förmodan ska släppa där.
Vad tror ni om att pensla på ett litet lager våtrumslim som torkar och bildar en liten hinna? Tror ni det är övermålningsbart?
Här kommer en till bonusfråga:
I något rum har jag tagit bort samtliga tapeter förutom den allra första,den sitter som berg mot gipset, samt verkar vara hel.
Jag funderar på att bara grundmåla och därefter täckmåla två ggr.
Är dock åter igen lite nojig för hörnen, att tapeter mot någon förmodan ska släppa där.
Vad tror ni om att pensla på ett litet lager våtrumslim som torkar och bildar en liten hinna? Tror ni det är övermålningsbart?