Jag ska hjälpa mina föräldrar att få sin fastighet mer tillgänglig, nu när de närmar sig ålderns höst. De bor i en villa belägen i ett sedan länge detaljplanerat villaområde. Huset ligger i suterräng, med ingången i nederplanet. Det är stor höjdskillnad från gatuplanet, där bilen parkeras, upp till entrén i bottenplanet, ca 20 trappsteg. Det gör att det kommer att bli ogörligt att hantera en rullator mellan parkering/gatuplan och entré. Det är också alltför brant för att kunna bygga en ramp eller en plan gångväg upp till entrén.

Vår tänkta lösning är att i varje fall min pappa, som kommer att ha högst behov av rullator, permament bosätter sig på övre planet i huset, där alla faciliteter finns. Vi vill då bygga en parkeringsplats på husets baksida, varifrån en plan gångväg kan anläggas till huset. Till baksidan av huset går att komma med bil längs en gång- och cykelväg, där en granne redan har fått rättighet att färdas med sin bil. Grannens tillstånd tillkom i samband med en avstyckning för ca 15 år sedan.

När vi nu kontaktar kommunen för tillstånd att anlägga in ny infart på baksidan av tomten, får vi höra att själva anläggandet av infarten inte är bygglovspliktig. Dock krävs tillstånd (servitut) för att få framföra bil på gång- och cykelvägen. Jag har fått muntligt besked om att de avser att neka detta med hänvisning till trafiksäkerheten på gång- och cykelvägen.

Jag avser nu att ändå ansöka om detta servitut, och överklaga så långt det går. Frågan är dock vilka argument som är bäst att använda. Behov av tillgänglighet känns som ett argument. Kommunens skyldighet till likabehandlingsprincip (givet att grannen redan har tillstånd) känns om ett annat argument.

Tips emottages tacksamt!

Sätt in en hiss istället?

Tror att en handikapphiss kostar i storleksordningen 100k men det kanske går att få kommunen att betala? I många fall kan man sätta hissen i ett schakt utanpå huset.

Bostadsanpassning och hjälpmedel ligger närmast till hands, skulle jag säga.
Alltså hissar, ramper, ombyggnationer, permobiler, lyftar osv.

Tack för tips, men nivåskillnaden ner till gatan rår vi fortfarande inte på. Det jag behöver hjälp med därför är hur jag kan övertyga kommunen att ge servitut att framföra bil på gång- och cykelvägen.

tommib
Känns ju som att kommunen hellre borde gå med på ett servitut än att installera en hiss. För anpassa bostaden måste de göra om din far vill bo kvar...

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Måste det vara ett servitut? Då hänger det ju med fastigheten och det är väl inte nödvändigt? Går det inte att fixa med någon form av avtal som ger honom rätt att åka bil på cykelvägen till hans hus? Då gäller det bara så länge han bor där.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Ett tillfälligt tillstånd som får förnyas exempelvis vart 5:e år låter väl inte orimligt?

Ja, tillfälliga tillstånd skulle lösa en viss del, Men om vi nu ska ta investeringen i markarbeten för att anlägga en ny parkeringsplats, så vill jag att den investeringen ska kunna vara värdehöjande även för en ny köpare av huset.Om mina föräldrar bestämmer sig för att sälja huset om ett par år, så blir det mycket kort avskrivningstid för dessa markarbeten om tillståndet inte följer själva fastigheten. Därav är jag ute efter ett servitut.

BirgitS
Har ni varit i kontakt med arbetsterapeut och de som har hand om bostadsanpassningar?
De kanske kan komma med råd och lämna intyg om behovet.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Något annat än tillfälligt tillstånd så länge behov finns skall du nog inte hoppas på. Tycker själv det verkar rimligast, det faktum att din far skulle ha behov av detta skall inte hindra gång- och cykeltrafiken onödan.

Behövs det mycket markarbeten? Man kan normalt parkera en bil på gräsmattan utan problem. Vill man vara seriös kan man lägga ut en markduk och packa en kubik grus där.

Hur långt kör man på cykelbanan? Det här är en grej som man kanske inte ens borde fråga om. En bil-p-plats är dessutom användbar som cykelparkering för nästa ägare.

Har tyvärr svårt att se att du skulle få igenom det, dels vill kommunen undvika prejudikat (likt grannen) och dels finns det något som heter Mobility Management som måste tas hänsyn till. Syftet är att minska biltrafik genom att andra transportslag görs mer tillgängliga.
Med det tänket i bakhuvudet blir det svårt säga ja till biltrafik på en cykelväg... även om det enskilda fallet är nog så ömmande.

Men lycka till.

I mitt gamla område i Malmö förändrades vägen till enkelriktat och parkeringsförbud. Tre fastigheter fick lov att använda gång/cykelbana då gamla alleträd och höjdskillnad omöjliggjorde infart (husen byggda då bil inte var självklart). På 2000-talet försvann rättigheten att använda gångbanan för bil. Men först vid fastighetsägarbyte, vilket låter rimligt.

Att få igenom möjlighet för din far att köra verkar inte omöjligt. Det är en helt annan sak om du vill ha rättigheten permanentad och få tillbaka din investering - det kan bli tveksamt.

Kan han inte få ett handikapparkeringstillstånd när han inte kan gå längre? Då får han framföra bil på cykelvägen.

Buzz4711 skrev:
Kan han inte få ett handikapparkeringstillstånd när han inte kan gå längre? Då får han framföra bil på cykelvägen.
Men vänta lite nu inte får alla med handikapparkeringstillstånd köra bil på cykelvägar?
Om det är så så borde det ju åka en och annan bil på cykelvägarna men det sef man ju aldrig. Samt har man rätt att åka där hur gör man på dom cykelvägarna som har bommar? Ringer kommunens jour och säger att dom måste komma och öppna? Inget illa menat men inte fan kan det vara så!

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.