1 138 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
Hur kopplas bäst spot med inbyggt drivdon med fast kabel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Det där är så korkat att jag inte finner ord. Jag skulle lämna tillbaka dem till butiken och köpa riktiga downlights som kan anslutas på ett normalt sätt.
Alla sunda downlights har en plint som sväljer en oval kabel med dess mantel, de flesta har den dubbelplint för vidarematning till nästa downlight och några få tillåter anslutning av flexslang som i mitt tycker är det bästa.
Alla sunda downlights har en plint som sväljer en oval kabel med dess mantel, de flesta har den dubbelplint för vidarematning till nästa downlight och några få tillåter anslutning av flexslang som i mitt tycker är det bästa.
Jag har liknande i ena korridoren, med dem kom det med wago, och enligt instruktionerna ska man bara lämna wago löst i mellantaket... 😬
Spottarna jag har är på 5W så de blir inte varma, knappt ljumna, men jag skulle inte vilja lämna lösa dinglande wago i isoleringen i mellantaket...
Spottarna jag har är på 5W så de blir inte varma, knappt ljumna, men jag skulle inte vilja lämna lösa dinglande wago i isoleringen i mellantaket...
Om du skall använda dig utav dem så behöver du en ip dosa att ansluta iA anders80w skrev:
https://www.elbutik.se/product.html...IwnTKdYz_geoPk8CulP-wguXi-SLl1oQaAkFAEALw_wcB
Och om de inte har dubbelplint så kan man inte koppla vidare till nästa downlightbox, utan måste dra fram rör till varje box separat?Bo.Siltberg skrev:
De är så stora att de måste in i downlightboxen innan man sätter takgips?J J-banan skrev:
Om du inte redan har handlat så köp något annat. Jag har svårt att se att dessa går att koppla in regelmässigt i ett tak.
Ska du koppla dessa med wago och även koppla vidare finns det wagos som passar, t. ex. Wago 221-413. Dock är det inte tillåtet med 230V och lösa wagos ovan taket.
Ska du koppla dessa med wago och även koppla vidare finns det wagos som passar, t. ex. Wago 221-413. Dock är det inte tillåtet med 230V och lösa wagos ovan taket.
Jag lade pottorna (plåt) lite snett så sladden från spotten nådde ut i botten på en dosa som jag skruvade med självborrande skruv i pottan på utsidan.A anders80w skrev:
I kopplingsboxen kan du koppla vidare.
Det stora negativa med det hela är att jag måste upp i mellantaket och koppla bort spotten förrän jag kan ta ut den ur hålet...
Uppdatering:
Känns som det blev bra kombinerat med hide-a-lites q-box:
Byggdes den nu om från "Det där är så korkat att jag inte finner ord." till "några få tillåter anslutning av flexslang som i mitt tycker är det bästa" på @Bo.Siltberg's downlight-skala? 😀
Känns som det blev bra kombinerat med hide-a-lites q-box:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggdes den nu om från "Det där är så korkat att jag inte finner ord." till "några få tillåter anslutning av flexslang som i mitt tycker är det bästa" på @Bo.Siltberg's downlight-skala? 😀