Hejsan!

Vi skulle behöva byta gamla slipers från 80 talet. Har börjat kika på stenmur. Det är fint…och dyrt….Flera av de jag ser i trakten där jag bor verkar falla ihop efter kort tid. Jag funderar på hur man bäst bygger för kvalitet? Skall man bygga så det lutan inåt? Se bild. Bör man förankra blocken med något? Många block har ju hål i sig?

Hur gör man en stödmur bra? Ps. Ska inte göra den själv, men jag vill beställa en bra konstruktion

• Illustration av stödmur med snittvy som visar lutning, dränering och konstruktion med murblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Vad skriver tillverkaren av några olika mursten?

De borde rimligtvis ha monteringsanvisningar som beskriver det här i detalj.

T Testarn skrev:
Vad skriver tillverkaren av några olika mursten?

De borde rimligtvis ha monteringsanvisningar som beskriver det här i detalj.
Många verkar inte ha det. Men en kollega sade att det bästa är om man förankra den nja typ armering nätbingo i jordlager…..

En sådan mur faller så småningom som du visar. I botten ska det grundas med en betongdel ca 30 cm djup och minst 50 cm bred, did gjutningen av botten slås det ner med ca 0,5 mellan, armeringgsjärn, minst 12 mm , gärna 16 mm till ett djup av minst 60 - 70 cm om det går Järnen ska sticka upp över grunden med minst 50 cm. Järnen gör då att plattan och muren får stöd i sidled. När stenen ska muras eller travas så borrars det hål 25 mm i dom och träs över järnen. Hålen fylls med sluring ( tunn och vattnig betong ) PÅ det hängden vid murning som blir rakt upp så måste det vara järn på längden i den. 2 st paralellt i kanske varannat skift längs hela muren, Fyllning bakom blir kross 20 cm och matta mot jorden. För att vara tvärsäker på att muren inte ger sig kan man mura in ett geonät mellan stenarna i skiftet 2 och 3 uppifrån. Det ska då läggas 1 meter in i massorna på baksidan. Fylls det under och över nätet så kommer ( aldrig ) muren inte att kunna falla, den äe ankrad för gått.
Vad har du på utsidan om den tänkta muren, det går att i bottenplattan lägga in rör ( vad du har ) tvärs igenom plattan med 1 meter mellan, då kan ev vatten rinna bort och inte skapa en tjäle som kan lyfta muren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.