Nybyggnation.
Har flytspacklat golv men ej lagt tätskikt ännu.

Väggen skall gå hela vägen upp till tak och bör därmed blir stabil.

1. Träkonstruktion skruvad i vägg och tak. Kläs in med tätskikt. Hur göra formstabil? Plywood?

2. Lux -skiva monterad efter övrigt tätskikt?

Nybyggt badrum med vitt kakel, dusch och toalett. Golvet är flytspacklat. Fristående vägg sträcker sig till taket med svartvitt mönstrat golv runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygg med 70 regel , fäst i vägg golv å tak , klä med plyfa och gips , sätt hörnlist och klä resten med tätskikt som alla andra väggar

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Bygg med 70 regel , fäst i vägg golv å tak , klä med plyfa och gips , sätt hörnlist och klä resten med tätskikt som alla andra väggar
Fint. Tack. Låter bra.
Funkar osb istället för plyfa? - har massor liggande.

Hur fäster jag i golvet som nu är flytspacklat och har golvvärmeslang? Räcker lim?

Ja om du inte ska hänga tunga saker i väggen så funkar de , inte helt by he book , de väljer du själv

Köp typ tec7 , casco extremfix , limma som faan 😅😂 ,

• Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV och 2 till
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Funkar osb istället för plyfa? - har massor liggande.
Det funkar. Enbart gips funkar också.
Men som sagt var blir det problem om du ska fästa saker i väggen.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag byggde väggen av plåtreglar och våtrumsgips innan tätskiktet. Resten av rummet är vanlig kartonggips och plywood, men det kändes bättre med oorganiskt material i den väggen som har tätskikt på nästan alla sidor.
Pinnen upp till taket är ett bordsben...

Vägg byggd av plåtreglar under konstruktion i ett rum, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Vägg av Bostik våtrumsgips med tätskikt, plåtreglar och bordsben som stöd mot taket i ett rum med fönster och plywoodväggar.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Heddster och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Jag förstår inte vad det är jag ser på bild två... 🤔🙄

Har du satt foliebitar direkt på plyfan ???

Tänk sedan på att du aldrig kan hänga upp någonting på den väggen då du i min värld var dumsnål som inte byggde med plyfa där också och stålreglar inte är godkända till skruvinfästningar. ;)

Gjorde själv nästan en tavla för en del år sedan då plyfan tog slut och det var bara stödbensväggen kvar vilken jag tänkte att där aldrig skulle hängas något på ändå.
Då kom kunden hem i rättan tid och pratade om några hyllor som hon ville ha upp där, så jag körde och köpte en skiva plyfa till. ;)😂
Har även tackat min lyckliga stjärna när någon gammal kund kontaktat mig och behövt ha upp ett stödhandtag vid toalett eller dusch. ;)

• Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår inte vad det är jag ser på bild två... 🤔🙄

Har du satt foliebitar direkt på plyfan ???
Nä, men visst ser det skumt ut? Det är gipsskivorna på bild 1 som är primade.

Tänk sedan på att du aldrig kan hänga upp någonting på den väggen då du i min värld var dumsnål som inte byggde med plyfa där också och stålreglar inte är godkända till skruvinfästningar. ;)
Jo, jag funderade några vändor innan. Men slutsatsen var att jag inte kommer att behöva hänga nåt på den väggsnutten så jag tyckte det var bättre att undvika organiskt material där.

Har även tackat min lyckliga stjärna när någon gammal kund kontaktat mig och behövt ha upp ett stödhandtag vid toalett eller dusch. ;)
Muggen är på ena sidan väggen, så då sätter jag handtag på båda sidor och fäster med genomgående gängstång... 🤓

• Gilla
sqip och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
useless useless skrev:
Nä, men visst ser det skumt ut? Det är gipsskivorna på bild 1 som är primade.

Jo, jag funderade några vändor innan. Men slutsatsen var att jag inte kommer att behöva hänga nåt på den väggsnutten så jag tyckte det var bättre att undvika organiskt material där.

Muggen är på ena sidan väggen, så då sätter jag handtag på båda sidor och fäster med genomgående gängstång... 🤓
Ok, men varför så konstiga avslut på folien när det borde vara upp till taket iaf i duschzonen ?

Genomgående hjälper ju inte då du bryter fuktskyddet 😉

Ok, men varför så konstiga avslut på folien när det borde vara upp till taket iaf i duschzonen ?
Det är inte kakel hela vägen upp. Övre halvan är målad.

Badrum med kaklade väggar på nedre halvan och målad övre halva, synligt toalett och detaljer i svartvitt golvkakel.
Skapa konto

• Gilla
Lingonplan och 3 till
  • Laddar…
Kan pl400 funka för att att limma träregeln mot det flytspacklade golvet?

Byggde min fristående vägg med 70s träregel. Sen limmades och skruvades 15mm plywood fast på reglarna, efter de rollades plywooden med trälim och gipsades. Har skippat pinnen från väggen upp till taket, tiden får utvisa om de var ett misstag eller inte

D DavidNS skrev:
Stället där vi köpte kakel hade färdiga väggar till salu i form av "wedi-skivor" ([länk]). Såg det dock efter att väggen redan var byggd. Verkade smidigt i alla fall.
Nu är det försent, men vi bygger sådana duschväggar efter att vi kaklat badrummet. Samma princip som inbyggnads toaletter. Skulle man vilja byta väggen mot dusch dörr/glas vägg eller om det sker någon form av skada, så tar inte tätskiktet skada. 😉

• Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
100 mm våtrumsskiva av xps. Den har en armerad yta, bara limma fast och börja kakla. Kräver ingen tätskikt!
Ser nu att du har skrivit Wedi-skiva. Det är det vi använder, fast andra varumärken.

Redigerat:
  • Gilla
gunnar blomkvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.