Hur kommer ni att göra för att fortsätta att titta på tv på alla tv-apparaterna ni har när dom nu släcker ner det analoga TV-nätet?Har idag kopplat så vi kan titta på kabeltv på alla apparaterna med en dekoder. Fick i går erbjudande från canal digital att för endast ??? 80:- i mån/tv fortsättningsvis kunna titta på alla apparaterna med hela utbudet. Kul extra kostnad!!80x5 bara för att kunna titta på tv på alla!! :oHur kommer ni att göra?
Kommer tv tittande att bli en klassfråga? Tänk dom stackars barn vars föräldrar inte kan unna sig så mkt men att dom kanske ha en egen tv...skall dom sen sitta en hel familj och slåss om en tv(om ens det) om man inte ha råd att köpa till alla apparaterna eller ens någon..stackars barn säger jag bara..

Ingen klassfråga, en tidsfråga. Den dagen ni köper en ny dekoder använder ni den gamla dekodern i barnens rum eller sovrummet. Då kan de titta på standardutbudet (som är bättre än dagens analoga standardutbud).

Dock blir det bara "huvud TVn" som får in alla specialkanaler.

Nu kanske du inte hängde med ;) . Vi vill alltså fortsätta att titta på vårt STORA utbud(vi har alltså canal digitals största paket på alla våra 6 tv-apparater).Vi vill inte vara begärnsade med vad man kan titta på.Det skulle bli rama skrii hos oss om ungarna blir av med alla sportkalanerna på sina egna rum.Utan då får vi börja med att direkt köpa 5nya dekodrar ju.Jag hade velat slippa en massa extra burkar som i köket ex. O det var därför jag undrade hur ni andra skulle lösa det. Man har ju liksom inte bara en tv apparat i dag. O jo visst blir det en klassfråga. Det är inte alla som har råd att köpa så att alla kan forstätta att titta på tv om man har flera..pensionärer bla får det tufft

Hej, för att skapa närmast total förvirring ger jag mig nu in i en tredje tråd...

Jag tror att du har samma frågor som jag har, Jessica.
Jag terroriserar just nu forumet i två likartade frågor, kanske finner du guidning där efterhand som svaren kommer.

De heter typ TV??? och Mediabox - finns den...
Orkar inte länka (= kan inte ) ;)

Lite följdfrågor ...

Kan ni titta på olika program på alla TV apparaterna? Analogt eller digitalt kabeltv? Skall ni ha kabeltv i framtiden också?

Jag tror iofs pensionärer i princip alltid bara har 1 TV, fast de får iofs punga ut med 500kr för en box ... lämplig julklapp från barnen.

Charlie skrev:
Jo, det är riktigt synd om våra barn. Vi har bara 2 TV-apparater, varav bara de ena med Boxer-abb. TV nr 2 används väldigt sällan. Barnen blir ofta tvungna att sysselsätta sig med andra (gammeldags)aktiviteter såsom att vara utomhus, läsa, spela spel, etc.
Jag oroar mig ofta för hur det kommer att gå för dem i framtiden, mina stackars barn....
Hehe.. LOL ;D
Klassfråga? Snarare I-landsproblem!

Hur som helst! Personligen lider jag inte av det eftersom jag bor i hus med comhem-nät, men på företaget där jag jobbar bygger vi nät åt comhem och får massvis med frågor kring detta från våra kunder som vill ha i sina fritidshus mm. Problemet som vi har förstått det ligger i att man som privatperson inte får sätta upp en HC (huvudcentral) i sitt hus och distribuera hela utbudet i husets nät. Detta hoppas vi dock skall ändras. Då sätter man endast en box efter villa-antennen och trycker samtidigt ut alla kanaler analogt i nätet. Dock kan dessa boxar bli ganska dyra eftersom det krävs en del tuners i boxen för att omvandla varje kanal.
(Jag är programmerare och jobbar således inte med kabeltv eller antenner, så jag kan ha missat något i debatten, men jag kan kolla upp hur det ligger vid nästa fikarast!)

Charlie skrev:
Jo, det är riktigt synd om våra barn. Vi har bara 2 TV-apparater, varav bara de ena med Boxer-abb. TV nr 2 används väldigt sällan. Barnen blir ofta tvungna att sysselsätta sig med andra (gammeldags)aktiviteter såsom att vara utomhus, läsa, spela spel, etc.
Jag oroar mig ofta för hur det kommer att gå för dem i framtiden, mina stackars barn....
Dina barn kanske är så små så dom gör sådant ;)
Mina "barn" kanske flyttar hemifrån istället :( ..smart kupp ;D

Det finns en apparat som gör att man kan dela upp kortet för att använda det på upp till sju olika digitalboxar.
Använder radioteknik som räcker upp till 15m och fungerar med Comhem, Canal digital och Boxer.
Har inte provat denna men om det fungerar är det ju väldigt bra.

http://www.smartwi.net/
finns att köpa på
http://www.neptunsat.com/se/

För att svara på "Hur kommer ni göra?"...

Jodå, jag kommer lägga ner TV-tittandet.
Det visas så lite vettiga saker på de där burkarna ändå!
För mig funkar det bättre med Internet då jag själv vill kunna välja vad jag ska se.

men är välan inte kabeltv nätet som släcks ner... utan marksända nätet (antenn) ? ?

så tror nog du kan titta vidare ett tag till

Vi vill alltså fortsätta att titta på vårt STORA utbud(vi har alltså canal digitals största paket på alla våra 6 tv-apparater).
Kan alla i huset titta på olika kanaler samtidigt? Eller måste alla titta på samma kanal? Om alla kan titta på olika kanaler samtidigt, hur ser er lösning ut?

Personligen tänker jag fortsätta att skicka ut den analoga signalen till alla rum plus den digitala från en huvudenhet. Därefter kommer jag att förse alla rum med en digitalbox a la Boxer. Detta tar ett par år då jag inte tänkte köpa alla direkt. Vill man titta på specialkanalerna (som kräver ett abonnemang) så krävs det att man slår på rätt kanal på huvudenheten - då distribueras dock endast samma kanal i hela huset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.