Jag ska renovera ett fönster som är precis ovanför ett burspråk. Dessutom sitter fönstret i en fönsterkupa. Detta göra att om man ställer en byggnadsställning utanför, så hamnar ställningen ganska långt från fönstret. Det känns inte som en stabil grund att utföra renoveringen på. Hur gör man i detta fall?

Sidoexteriör av ett hus med texten "Renoveringsobjekt" och en pil som pekar mot en del av taket som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan tilläggas att det är svårt att ta loss fönstrena på grund av en dumt placerad dropplist. Detta gör att man måste skruva loss fönstret från gångjärnet för att kunna få ned det. Speciellt att sätta tillbaka det är krångligt från en stege. Jag har gjort det med en fönsterbåge, men skulle helst undvika det för det två återstående bågarna. Finns det någon enkel lösning på detta?

Hyr en skylift

GoC GoC skrev:
Hyr en skylift
Ja, det kan man ju göra, men om man inte jobbar väldigt snabbt är ju risken att det blir dyrare än att köpa ett nytt fönster.

Häng av fönstret och jobba i lugn och ro på. Karmen kan du hänga dig utgenom fönstret och slipa och måla.

Antar att det är en aluminiumställning på hjul? Annars är det inga problem att bygga runt och över burspråket.
Men se till att ställningen sitter fast, lyft på pannorna och lägg plankor från ställningen till taket, glöm inte räcken...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Häng av fönstret och jobba i lugn och ro på. Karmen kan du hänga dig utgenom fönstret och slipa och måla.
Problemet är som jag skrev att det är svårt att hänga av fönstret - det går inte att lyfta av det, utan man måste skruva loss det från gångjärnet. Det är särskilt läskigt när man ska sätta dit fönstret igen - i praktiken måste man göra det från stege utifrån med en person som hjälper till inifrån. När jag gjorde det kändes det som att det fanns risk att tappa fönstret.

Ser inga problem alls med byggställning där? Bena på var sin sida burspråket, sen ser det ut som att det räcker med ett kort utskjut från ställningen in mot fönstren? Eller hur långt innanför stuprören är fönstret?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Ser inga problem alls med byggställning där? Bena på var sin sida burspråket, sen ser det ut som att det räcker med ett kort utskjut från ställningen in mot fönstren? Eller hur långt innanför stuprören är fönstret?
OK, jag tänkte inte på att burspråket kunde rymmas "inne i" byggnadsställningen, men så är det nog.

Fönstret sitter cirka 30 cm in.

N Niklas Rudemo skrev:
OK, jag tänkte inte på att burspråket kunde rymmas "inne i" byggnadsställningen, men så är det nog.

Fönstret sitter cirka 30 cm in.
Normalt är ca 3 m, men hyr man av välsorterade så finns betydligt längre

Tack för alla svar. Det blev en skylift till slut. Hittade en som bara kostade 1000 kr per dag. Supersmidigt; klart värt det.

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.