Hej. Håller på att bygga garage. Platta på mark med en rad betonghålsten runtom som syllen är fäst i. Har märkt att det blir lite blött på syllen intill en regel och fukten drar sig även upp en bit på regeln mot vindpappen så det bör ju vara ganska mycket fukt som kommer in. Men vart i helskotta kommer det ifrån? Panelen slutar ca 15mm nedanför spikläkt/syll.
Någon med bra tips? Bifogar bilder
Någon med bra tips? Bifogar bilder
Ingen isolering, bara öppna väggar. Är plattan torr, betong tar lång tid att torka ur och innehåller mycket vatten. Skillnad i temperatur inne ute ger fuktutslag från luften. det kan bli på olika ställen, finns ingen logik i det. Mera ventilation för att kompensera och få ner luftfuktigheten. Senare, en bil in/ut tar med sig väta/snö/is och fukt blir av den större sorten.
Ja jag vill inte sätta igen väggarna ännu då jag vill bli kvitt fukten, det är främst på ett ställe.J jonaserik skrev:Ingen isolering, bara öppna väggar. Är plattan torr, betong tar lång tid att torka ur och innehåller mycket vatten. Skillnad i temperatur inne ute ger fuktutslag från luften. det kan bli på olika ställen, finns ingen logik i det. Mera ventilation för att kompensera och få ner luftfuktigheten. Senare, en bil in/ut tar med sig väta/snö/is och fukt blir av den större sorten.
Jag är med på att det kan kondensera men i mitt fall så är garaget helt öppet än sålänge, takfotsventilation och ett ventilationshål på 2.5m x 2.1m där slagportarna ska sitta.
Plattan är från 80talet, och det ligger syllpapp under syllen.
Kan det krypa in via spiken som fasaden är spikad med? Känns väldigt långsökt men jag har ingen annan teori...
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Syllpapp är kanske inte den bästa lösningen för att täta mellan en skrovlig / ojämn yta och syll .S Sajmon skrev:Ja jag vill inte sätta igen väggarna ännu då jag vill bli kvitt fukten, det är främst på ett ställe.
Jag är med på att det kan kondensera men i mitt fall så är garaget helt öppet än sålänge, takfotsventilation och ett ventilationshål på 2.5m x 2.1m där slagportarna ska sitta.
Plattan är från 80talet, och det ligger syllpapp under syllen.
Kan det krypa in via spiken som fasaden är spikad med? Känns väldigt långsökt men jag har ingen annan teori...
Denna är mycket bättre https://www.byggmax.se/syllisolering
Nu är fuktpåslaget lite högre upp
Men om dina bilder från utsidan är på exakt samma ställe som du har fuktpåslag ......
Den bästa syll isoleringen är ju minst dubbla lager björknäver, men det är för sent i detta fall och inte heller nödvändigt på ett enkelt garage i regelvirke.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
I en uppvärmd byggnad så vill den varma luften sträva uppåt / ut .F fribygg skrev:
Den kalla luften kommer in i otätheter från låga delar av byggnaden .
Den kalla luften från utsidan tar med sig fukt .
Har man ett kallare klimat i byggnaden än utanför så sätter sig denna fukt på fasta föremål .
Kan i TS fall te sig lite märkligt med fuktpåslag i en ouppvärmd byggnad .
I mitt eget garagebygge fick jag på hösten ett stort fuktpåslag vid garageporten , på betongplattan .
Mitt bygge var i samma stadie som TS garage , ingen isolering + mycket välventilerat , hade tom. fukt på insidan på fönster .
Björknäver som syllisolering
Nä det tar inte många minuter att köpa en färdig produkt, vilken man väljer är väl en smaksak, skulle jag välja det bästa från hyllan utan hänsyn till pris fick det nog bli Isovers Vario i gummi.Tomture61 skrev:
Byggmtrl experimenteras det mycket med och om man skulle vilja ha nått som är bra och bevisat fungerar i århundraden är näver det bästa valet.
Klicka här för att svara