Hej. Håller på att bygga garage. Platta på mark med en rad betonghålsten runtom som syllen är fäst i. Har märkt att det blir lite blött på syllen intill en regel och fukten drar sig även upp en bit på regeln mot vindpappen så det bör ju vara ganska mycket fukt som kommer in. Men vart i helskotta kommer det ifrån? Panelen slutar ca 15mm nedanför spikläkt/syll.
Någon med bra tips? Bifogar bilder
 
  • Träkonstruktion, hörndetalj, grått underlag, oslipat trä, skruvhuvuden synliga, närbild, grov textur, vit byggduk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion och vit textil vid en smutsig hörna med spindelväv eller smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av träkonstruktion och vit tygduk, möjlig mögel, stendetalj, inomhus, oprecis och närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vittröskel över sprucken cement, finger pekar på skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand pekar på en möjlig skadeplats vid träytans nederkant nära betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit målad tröskel över sprucken betongunderlag; ett finger pekar på skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med isoleringsmaterial, röd plastkopp, trä och SUNNEBO isoleringstejp på en träbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen isolering, bara öppna väggar. Är plattan torr, betong tar lång tid att torka ur och innehåller mycket vatten. Skillnad i temperatur inne ute ger fuktutslag från luften. det kan bli på olika ställen, finns ingen logik i det. Mera ventilation för att kompensera och få ner luftfuktigheten. Senare, en bil in/ut tar med sig väta/snö/is och fukt blir av den större sorten.
 
Kan vara kondensvatten, det är kallt på nätterna. Inomhus är det några grader varmare i kombination med fukt från plattan. Då kondenserar det mot vindpappen.
 
J jonaserik skrev:
Ingen isolering, bara öppna väggar. Är plattan torr, betong tar lång tid att torka ur och innehåller mycket vatten. Skillnad i temperatur inne ute ger fuktutslag från luften. det kan bli på olika ställen, finns ingen logik i det. Mera ventilation för att kompensera och få ner luftfuktigheten. Senare, en bil in/ut tar med sig väta/snö/is och fukt blir av den större sorten.
Ja jag vill inte sätta igen väggarna ännu då jag vill bli kvitt fukten, det är främst på ett ställe.

Jag är med på att det kan kondensera men i mitt fall så är garaget helt öppet än sålänge, takfotsventilation och ett ventilationshål på 2.5m x 2.1m där slagportarna ska sitta.

Plattan är från 80talet, och det ligger syllpapp under syllen.

Kan det krypa in via spiken som fasaden är spikad med? Känns väldigt långsökt men jag har ingen annan teori...
 
Helt öppet, vad tror du luften som kommer in har för % av väta i sig. Under tak genom en vägg så är det en tempförskjutning. Vänta till sommaren och sätt igen väggarna + en port. Men glöm inte ventilationen
 
Tomture61
S Sajmon skrev:
Ja jag vill inte sätta igen väggarna ännu då jag vill bli kvitt fukten, det är främst på ett ställe.

Jag är med på att det kan kondensera men i mitt fall så är garaget helt öppet än sålänge, takfotsventilation och ett ventilationshål på 2.5m x 2.1m där slagportarna ska sitta.

Plattan är från 80talet, och det ligger syllpapp under syllen.

Kan det krypa in via spiken som fasaden är spikad med? Känns väldigt långsökt men jag har ingen annan teori...
Syllpapp är kanske inte den bästa lösningen för att täta mellan en skrovlig / ojämn yta och syll .
Denna är mycket bättre https://www.byggmax.se/syllisolering
Nu är fuktpåslaget lite högre upp :thinking:
Men om dina bilder från utsidan är på exakt samma ställe som du har fuktpåslag ......
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Syllpapp är kanske inte den bästa lösningen för att täta mellan en skrovlig / ojämn yta och syll .
Denna är mycket bättre [länk]
Nu är fuktpåslaget lite högre upp :thinking:
Men om dina bilder från utsidan är på exakt samma ställe som du har fuktpåslag ......
Den bästa syll isoleringen är ju minst dubbla lager björknäver, men det är för sent i detta fall och inte heller nödvändigt på ett enkelt garage i regelvirke.
 
Tomture61
F fribygg skrev:
Den bästa syll isoleringen är ju minst dubbla lager björknäver, men det är för sent i detta fall och inte heller nödvändigt på ett enkelt garage i regelvirke.
I en uppvärmd byggnad så vill den varma luften sträva uppåt / ut .
Den kalla luften kommer in i otätheter från låga delar av byggnaden .
Den kalla luften från utsidan tar med sig fukt .
Har man ett kallare klimat i byggnaden än utanför så sätter sig denna fukt på fasta föremål .

Kan i TS fall te sig lite märkligt med fuktpåslag i en ouppvärmd byggnad .
I mitt eget garagebygge fick jag på hösten ett stort fuktpåslag vid garageporten , på betongplattan .
Mitt bygge var i samma stadie som TS garage , ingen isolering + mycket välventilerat , hade tom. fukt på insidan på fönster .
Björknäver som syllisolering :thinking: tar inte många min. att ta ned syllisolering från hyllan i byggshoppen , samla näver i björkskogen :rolleyes:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Björknäver som syllisolering :thinking: tar inte många min. att ta ned syllisolering från hyllan i byggshoppen , samla näver i björkskogen :rolleyes:
Nä det tar inte många minuter att köpa en färdig produkt, vilken man väljer är väl en smaksak, skulle jag välja det bästa från hyllan utan hänsyn till pris fick det nog bli Isovers Vario i gummi.
Byggmtrl experimenteras det mycket med och om man skulle vilja ha nått som är bra och bevisat fungerar i århundraden är näver det bästa valet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.