1 594 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur kombineras skenorna till Libella?
Undrar lite över skenor till ett Libella-pass. Det finns ju dels 1200/1500/1800 skenor, dels en förlängningssats på 600 + 900.
Funkar det så att förlängningsskenorna endast kan monteras på någon av de andra skenorna? Dvs köper jag bara hus + förlängningssats så har jag ett 600 pass och ett 900 pass? Dessa två skenor går inte att kombinera tillsammans till ett 1500 pass?
Funkar det så att förlängningsskenorna endast kan monteras på någon av de andra skenorna? Dvs köper jag bara hus + förlängningssats så har jag ett 600 pass och ett 900 pass? Dessa två skenor går inte att kombinera tillsammans till ett 1500 pass?
Bästa svaret
Du har fattat det hela rätt. Förlängningsskenorna kan användas fristående eller tillsammans med den "vanliga" skenan (som förstås också kan användas fristående). Förlängningsskenorna kan inte kombineras utan en "vanlig" skena eftersom de träs utanpå denna och skruvas fast. Det senare innebär att förlängningsskenorna har lite större yttermått. Det innebär i sin tur att du bör använda dem i par, annars blir det lite snett.
Tack för svar. Vet du möjligen hur mycket av en vanlig skena som går att "skjuta in" i en förlängningsskena? Jag menar, säg att man har en 1200 skena samt 600 och 900. Vad är det kortaste skenan man kan skapa av dessa tre?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Du kan skjuta in i princip hela vägen (minus lite materialtjocklek). Min 180 skena (är faktiskt 181 om man räknar med plastskydden på ändarna) blir som kortast 185 med en förlängning på varje sida.
Dock kommer infästningen av själva libellhuset vara begränsande om grundskenan bara är 120, så med den uppsättningen du listar skulle jag säga kortaste längd blir ~60+90+[längden av libellhuset] (om man inte gör någon riktigt avancerad variant och kombinerar uttaget för fastsättning i förlängningen med T-spåret i huvudskenan)
Dock kommer infästningen av själva libellhuset vara begränsande om grundskenan bara är 120, så med den uppsättningen du listar skulle jag säga kortaste längd blir ~60+90+[längden av libellhuset] (om man inte gör någon riktigt avancerad variant och kombinerar uttaget för fastsättning i förlängningen med T-spåret i huvudskenan)
Håller helt med om det ullberg skriver. Libellhuset är ca 30 cm enligt ögonmåttssminnet, så med förlängarna på en 120-skena blir passet ca 180 cm.
Själv har jag 180-skena + förlängarna. Visst, det blir ett glapp mellan 90 och 180 cm, men jag kan inte påstå att det har ställt till med några större bekymmer. Det är däremot behändigt med en fast 180-skena (jmfr MST180). Man skall inte glömma att man även kan kolla rakhet med en ensam skena - det funkar ingen vidare med förlängarna monterade på den "vanliga" skenan eftersom det blir ett "hack" i mitten (på den biten där förlängarna inte sitter). Personligen tycker jag att det är schysst med en lite längre skena för det ändamålet.
Själv har jag 180-skena + förlängarna. Visst, det blir ett glapp mellan 90 och 180 cm, men jag kan inte påstå att det har ställt till med några större bekymmer. Det är däremot behändigt med en fast 180-skena (jmfr MST180). Man skall inte glömma att man även kan kolla rakhet med en ensam skena - det funkar ingen vidare med förlängarna monterade på den "vanliga" skenan eftersom det blir ett "hack" i mitten (på den biten där förlängarna inte sitter). Personligen tycker jag att det är schysst med en lite längre skena för det ändamålet.
Klicka här för att svara