2 618 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hur "kombinera" glasull & spån i yttervägg
Håller på att renovera övervåningen. I ytterväggen på övervåningen blir det 95mm glasull, plast, 45mm glasull, råspont, gips.
Undervåningen kommer att få vara original många år till, alltså spån/tomrum i väggarna. Verkar som man slarvat med spånet i väggarna eftersom det på flera ställen saknas stora mängder!
Tänkte passa på att efterfylla med spån i väggen på de ställen där det sjunkit ihop. Fyller på upp till övre delen av bjälkarna ungefär.
Funderar nu på hur jag ska göra i anslutningen mellan under-/övervåning. Kan jag sätta den första 95mm glasullsskivan direkt mot spånet (för att undvika köldbrygga?) Eller bör jag lämna en luftspalt? Eller ska jag gränsa av mellan glasull & spån med en masonitskiva exempelvis?

Tack på förhand!
Klas
Undervåningen kommer att få vara original många år till, alltså spån/tomrum i väggarna. Verkar som man slarvat med spånet i väggarna eftersom det på flera ställen saknas stora mängder!
Tänkte passa på att efterfylla med spån i väggen på de ställen där det sjunkit ihop. Fyller på upp till övre delen av bjälkarna ungefär.
Funderar nu på hur jag ska göra i anslutningen mellan under-/övervåning. Kan jag sätta den första 95mm glasullsskivan direkt mot spånet (för att undvika köldbrygga?) Eller bör jag lämna en luftspalt? Eller ska jag gränsa av mellan glasull & spån med en masonitskiva exempelvis?

Tack på förhand!
Klas
Där det är tomrum, har du kollat så att inte spånen har runnit ut via en ruttnad syll in i grunden? När du fyller på med ny spån, kolla att den är torr. Det är inget problem att montera mineralullen direkt mot spånen, men där du fyller på med ny spån så kommer ju även den att krympa, så där är det risk för draghål. När du har renoverat övervåningen blir det väl svårt att göra någon efterfyllning om det skulle behövas.
/Bror
/Bror
Hej och tack för svaret!
Syllen är okej. Däremot verkar det som att när man byggde huset så isolerade man inte väggarna för att hålla kvar värmen utan för att bli av med "byggskräpet".
Finns allt möjligt jox i väggarna och det känns som man på vissa ställen mer eller mindre helt skippat isolering, där det annars hade känts helt naturligt... Sedan har dom lagt manken till när det gäller annat istället
/Klabban
Syllen är okej. Däremot verkar det som att när man byggde huset så isolerade man inte väggarna för att hålla kvar värmen utan för att bli av med "byggskräpet".
Finns allt möjligt jox i väggarna och det känns som man på vissa ställen mer eller mindre helt skippat isolering, där det annars hade känts helt naturligt... Sedan har dom lagt manken till när det gäller annat istället
/Klabban
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur att kombinera smart termostat med LK vattenburen golvvärme?
Värme allmänt -
Tips på spiraltrappa som kan anpassas – eller kombinerad spiral/rak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kombinerat förråd och altan i sutterräng?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kombinerad infravärme och vattenkylare?
Altan & Uteplats -
Finns infällda eluttag kombinerat med anslutningsdosa?
El