Hejsan

Jag har bott i min lägenhet i ca 4 år nu.
På balkongen har det hängt en dosa löst och dinglat omkring, jag har inte tänkt så mycket på det.
Men det visar sig att detta är en termostat till golvvärmen som finns installerad där.

Jag vill nu byta ut denna fula termostat mot en nyare mer funktionsrik. Kommer Byta inom samma märke och det ska inte vara några problem. (Har en Devireg 520 som ska bytas mot en Devireg Touch) ska inte behöva byta givaren, men den är dragen i ett plaströr som går långt upp mot väggen. (är det bara att dra ut den då?)

Men det står att man ska ställa in golvets installerade effekt i den nya termostaten.

Där kommer mitt problem. Jag vet inte vad det är som ligger under golvet. Kan man kolla det på något sätt?

Vet inte heller vem som installerat det och kan inte kontakta förra ägaren.

Tacksam för lite hjälp!

MrPlow
Löste det sig?

Någon som har koll på detta?

Vet att det är en gammal tråd det här, men den dök upp när jag sökte på info om Devi ...

Enklast är väl att se om det finns någon inställning i den gamla termostaten....

Gör det inte det så får man ju utgå ifrån golvytan och se om man kan räkna ut (mha. montageinstruktion för avstånd etc) ungefär hur lång kabel man lagt ..

Alternativ därefter är ju att ta dit en elektriker, som bara mäter strömförbrukningen .... När jag tänker efter bör det väl behövas en elektriker för att byta termostaten i alla fall ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.