1 755 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Hur kapsla in vattenrör?
Ryggmärgsreflexen säger nej.L Liljeros skrev:
Rören är ingjutna i betongplattan, så det betyder bilning för att kunna lägga nya. Avståndet till matarledningen är visserligen inte långt i meter, men golvet utanför badrummet måste då också rivas och göras om.
Det skulle rent hypotetiskt gå att dra nya rör utanpåliggande på väggarna men det är jag inte heller särskilt pigg på då rördragningen blir betydligt längre. Dessutom är utanpåliggande rör alltid mer eller mindre i vägen, särskilt vid omtapetsering/ommålning.
Då kan du skala bort mattan, ser ut som att det är ca 5 centimeter av plasten på prisolen. Gär en klack med cement och fin sand som täcker så långt det går, utana att kopparrören kommer i kontakt med cement. Smörja överkanten med gummimassa och måla på det. ev matta vikes upp och limmas mot klacken. Så har många fått göra när rören kommit upp direkt i golvet. Och det enda som jag kan tänka mig fungera skapligt. I övrigt så går det att dölja varje rör i en kabelränna.Oldboy skrev:
Det går inte att få till en liten inklädnad utmed taket? Är man lite kreativ att brukar det att få till helt ok lösningar.Oldboy skrev:
Ryggmärgsreflexen säger nej.
Rören är ingjutna i betongplattan, så det betyder bilning för att kunna lägga nya. Avståndet till matarledningen är visserligen inte långt i meter, men golvet utanför badrummet måste då också rivas och göras om.
Det skulle rent hypotetiskt gå att dra nya rör utanpåliggande på väggarna men det är jag inte heller särskilt pigg på då rördragningen blir betydligt längre. Dessutom är utanpåliggande rör alltid mer eller mindre i vägen, särskilt vid omtapetsering/ommålning.
Bila upp golvet känns som överkurs.
Det går inte att dra det rakt över taket då takhöjden endast är 2 m.L Liljeros skrev:
Däremot går det att dra rör längs taklisten i badrummet för att sedan gå ner till duschblandaren. Till tvättstället får man gå ner i ett hörn och sedan dra dem utanpåliggande till under tvättstället.
Går det att dra in rören i väggen uppe vid taket och gå ner och ut ur väggen vid blandaren även om väggen endast är 70 mm tjock? (45x70 väggreglar)
Från matarledningen i rummet utanför måste rören gå längs väggen nertill då elcentralen sitter i vägen, så där blir det inte helt bra.
Absolut!L Liljeros skrev:
Hm, blir det hållbart?J jonaserik skrev:Då kan du skala bort mattan, ser ut som att det är ca 5 centimeter av plasten på prisolen. Gär en klack med cement och fin sand som täcker så långt det går, utana att kopparrören kommer i kontakt med cement. Smörja överkanten med gummimassa och måla på det. ev matta vikes upp och limmas mot klacken. Så har många fått göra när rören kommit upp direkt i golvet. Och det enda som jag kan tänka mig fungera skapligt. I övrigt så går det att dölja varje rör i en kabelränna.
På vilket sätt är det bättre än att limma mattan mot rören direkt nere vid golvet? (Under förutsättning att det går att komma till och göra ett bra utförande på mattan och limningen förstås med tanke på att det är rätt trångt mot väggen...)
Är tanken att mattan ska limmas mot kabelrännan/rännorna?J jonaserik skrev:
Hur tätas isf upptill?
Har själv varit inne på en plåt, men då som typ stänkskydd eftersom jag känner mig tveksam till att kunna få det tätt uppåt mot blandaren. Det är dock inte tillfredsställande map städningen då det blir en glipa mellan plåt och golvmatta som naturligtvis inte går att hålla rent på något enkelt sätt. Inte blir det heller bättre av att vi har eget vatten som är både järn- och kalkhaltigt, vilket ger ljusbruna beläggningar.
Med att limma en matta mot rör, så ska mattan träs över öre och ha eyy monimalt hål, mattan ska värmas och tryckas. Så det blir en liten bit som hamnar på röret några centimeter upp. därefter ska det rundslås en bit matta som lägger sig utanför den del som är som är uppvikt. Kan gå med krympslang, men inget snyggt med en svart bit där. Att gå upp och skyla rören, är nog bara en plastränna som slutar kanske 5 mm från en klack. Svårt fall att ta till sig, men nöden har ingen lag och det är kreavitet som gäller. Så lycka till.
Klicka här för att svara