Har en häck (häggmispel) ut mot vägen som nu är åtminstone fyra meter hög. Den bör kapas vid kanske 2-2,5 för att förhoppningsvis bli tätare. Har provat med elektrisk stånghäcksax och, gud förbjude, med elröjsåg med slyklinga, men utan vettigt resultat. För klent respektive utan effekt, eftersom kvistarna lätt böjer sig så högt upp. Tror egentligen inte att många grenar är grövre än en dryg cm.

Vill inte kapa helt, insynsskyddet är helt nödvändigt.

Är det bara att ringa efter proffs? Eller måste jag bygga en ställning och gå med sekatör? Efterfrågar kollektivets visdom.

Bäccman Bäccman skrev:
Har en häck (häggmispel) ut mot vägen som nu är åtminstone fyra meter hög. Den bör kapas vid kanske 2-2,5 för att förhoppningsvis bli tätare. Har provat med elektrisk stånghäcksax och, gud förbjude, med elröjsåg med slyklinga, men utan vettigt resultat. För klent respektive utan effekt, eftersom kvistarna lätt böjer sig så högt upp. Tror egentligen inte att många grenar är grövre än en dryg cm.

Vill inte kapa helt, insynsskyddet är helt nödvändigt.

Är det bara att ringa efter proffs? Eller måste jag bygga en ställning och gå med sekatör? Efterfrågar kollektivets visdom.
Har samma problem: Och eftersom vår häck har varit "för hög" ett tag så är det rätt grova kvistar bara några decimeter ned, så häcksaxen klarar inte riktigt det.

Antigen frå du nog hyra grövre grejjer som orkar med, eller gå med grensax och ta kvistarna en och en...

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har samma problem: Och eftersom vår häck har varit "för hög" ett tag så är det rätt grova kvistar bara några decimeter ned, så häcksaxen klarar inte riktigt det.

Antigen frå du nog hyra grövre grejjer som orkar med, eller gå med grensax och ta kvistarna en och en...
Tack för svar. Grensax känns verkligen som ett jobb som skulle få Sisyfos att känna sig tacksam över sin sten, men man kanske kan ta ett par meter om dagen eller nåt. :)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi kapade ner en häck från ca 4 m till 2,5 m, stammarna var för grova för att tas med häcksax så vi använde grensax: Fiskas LX92 med utväxling gjorde jobbet enkelt och gav rena fina skär (förseglade med ympvax för säkerhets skull).

En billig kombinationsstege med plattform fungerade fint, mycket stabil om man följer anvisad maxhöjd: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...binationsstege-med-plattform-2x6-steg-008807/

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Jag satte rödbokshäcken själv för 20 år sedan. Funkade bra de första 15 åren. Den är 3 m hög men då den på viss del står på 1 m mur är den där mycket högre. Funderade på att ta ner den till 2 m då var svårt att få tag på någon som kunde klippa snyggt. Går längs gatan så den stör ingen granne och den ger full insynsskydd även på lägre nivå. Men visst är det snyggt med hög häck! Har äntligen funnit ett proffs som klipper snyggt - men det kostar årligen en hel del.

• Gilla
Bäccman
  • Laddar…
Bor du längs med en väg där det klipps vägkanter så kan du försöka få tag i företaget som utför det och be dom klippa häcken när dom kör förbi ditt hus. Blir absolut inga fina snitt men får du ner höjden så kan man snygga till det själv i efterhand

• Gilla
Bäccman
  • Laddar…
Jag hade samma problem med en oxelhäck. Stammarna var så grova så jag kunde luta en stege mot häcken om jag valde platser med omsorg. "Klippte" sedan med tigersåg.

Någon cm tjocka grenar borde gå med en teleskop-häcksax, va lite envis bara.

I IconicMoose skrev:
Jag hade samma problem med en oxelhäck. Stammarna var så grova så jag kunde luta en stege mot häcken om jag valde platser med omsorg. "Klippte" sedan med tigersåg.

Någon cm tjocka grenar borde gå med en teleskop-häcksax, va lite envis bara.
Ja, det borde gå, men om jag kunde slippa 42 meter nackspärr vore jag glad.

Ta in en arborist, det ger 50 % RUTavdrag och totalsumman blir bara 50% av det. Absolut bästa vägen för dig ( nacken ) och häcken

Det vanliga är väl att hålla mot med ett verktyg. Det vettiga är att bara bygga några bockar och en plattform.
Gör stagen på bockarna i bordshöjd så är kräftskivan, 50-årsfest etc också löst.

Jag fick lära mig häromdan att just häggmisspel föryngras på ett annat sätt så kolla upp hur du bör göra.

• Gilla
Bäccman
  • Laddar…
Men om du vill att Häcken ska bli tätare så verkar det ju lite konstigt att klippa på 2 meters höjd? Den blir ju bara tätare ovanför där du klipper. Vill du ha den tät från marken och uppåt måste du kapa den längre ner. Ta var tredje stam på 10-20 cm höjd så bryter den nytt där och blir tätare.

Claes Sörmland
Stå på stege eller ställning. Håll stammen eller den tjocka grenen i ena handen, såga med grensåg i den andra. Numera kan man ju köra tigersåg med batteri - sparar mycket muskelträning.

Snyggast häck blir det nog om den 4 m höga häcken tas vid backen på vårvintern. Redan efter första säsongen kommer den bara 1 m hög. inom 3-4 år är den två meter.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.